Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    David Tyni
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7

    Varför låter min servo/svängning så här? vw passat

    Hej har nyligen köpt denna passat 03 1.9tdi och tycker den som är lite småtungstyrd och hör detta ljud när jag svänger när jag står still?? har då kollat att de finns servo olja men den är ej på max men iaf godkänd nivå... någon som kan veta vad detta är? servopump som håller på att ge sig eller något annat tjafs.. hur ska man gå tillväga någon som haft detta problem tidigare?


    såhär låter det: https://youtu.be/gMui-RRCSNw

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    David Tyni
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7
    Såhär ser vätskan ut om man nu ser vet inte om de där verkligen är lite eller att den har konstig konsistens ..

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Hej.

    Jag hade något liknande ljud på min AUDI A4 TDI -10. Det visade sig vara frihjulet i remskivan på generatorn.
    Kolla om remspännaren fladdrar onormalt mycket, Det gjorde den på min, samt gnisslade en del på tomgång.

    Mvh Jerker

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Nu är ju inte servot konstruerat för att du ska vrida hjulen när bilen står still, utan det är något man bör undvika.
    Kombinerar man att bilen står still med breda däck på torr asfalt, då får servopumpen slita, och då kan det låta illa!
    Det intressanta är om det hörs när du kör bilen?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Nu är ju inte servot konstruerat för att du ska vrida hjulen när bilen står still, utan det är något man bör undvika.
    Kombinerar man att bilen står still med breda däck på torr asfalt, då får servopumpen slita, och då kan det låta illa!
    Det intressanta är om det hörs när du kör bilen?
    Bra inlägg. Jag skulle aldrig få för mig att vrida på ratten om inte hjulen är i rullning. Om inte annat så förstod man varför när inte styrservo fanns på medelsvenssonbilar.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    David Tyni
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7
    Nä förstår exakt hur du menar men ljudet som kommer ur när jag styr har jag då aldrig hört från en bil tidigare så då undrar jag om de är något som inte stämmer och att de känns lite tungstyrd och inte riktigt centrerar som en servo ska göra väl??

    - - - Uppdaterad - - -

    Okej nej de förstår jag men vad konstaterar du att de är breda däck något jag har nämnt eller? isåfall kan du kanske fråga om de är de eller inte för detta ljud har jag då inte hört från en styrning från en stillastående till en bil i rullning och att den känns tungstyrd och inte centrerar riktigt som en servo ska göra..

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av DavidTyni Visa inlägg
    Nä förstår exakt hur du menar men ljudet som kommer ur när jag styr har jag då aldrig hört från en bil tidigare så då undrar jag om de är något som inte stämmer och att de känns lite tungstyrd och inte riktigt centrerar som en servo ska göra väl??

    - - - Uppdaterad - - -

    Okej nej de förstår jag men vad konstaterar du att de är breda däck något jag har nämnt eller? isåfall kan du kanske fråga om de är de eller inte för detta ljud har jag då inte hört från en styrning från en stillastående till en bil i rullning och att den känns tungstyrd och inte centrerar riktigt som en servo ska göra..
    Du behöver inte vara tyken då jag behagar att svara på din fråga.

    Då bilens styrinrättning är en säkerhetsdetalj rekommenderar jag dig att ta den till en verkstad. Dom kan snabbt och säkert både fixa ljudet och dina problem med centreringen.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Vilket bull. Inga problem för styrservot att vrida hjulen på torr asfalt med breda däck.
    Det enda man kanske ska tänka på att undvika är att försöka vrida hjulen mot trottoarkanter.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    David Tyni
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7
    Ja men tack för all hjälp här.. jag ska då prova byta oljan då den både luktar halvbränt och ser dålig ut.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Vilket bull. Inga problem för styrservot att vrida hjulen på torr asfalt med breda däck.
    Det enda man kanske ska tänka på att undvika är att försöka vrida hjulen mot trottoarkanter.
    Nej inga problem, men du tror inte att det sliter onödigt mycket på servopump, bussningar mm?

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det enda sättet att döda pumpen är nog att köra den torr eller med för låg nivå.
    Tror slitaget på bussningar är mångdubbelt större under normal körning.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Gnissel från remmen, kolla frihjulet på generator, kolla remspänning till AC.
    Remmarna kan även vara dåliga och bottnar.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    David Tyni
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    7
    Har fått till detta var frihjulet på generatorn tack för all hjälp!

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jättbra att du återkopplar och talar om vad felet var. Det är det som är den stora poängen med ett forum.

Liknande ämnen

  1. Varför är Mk4 1.8T Variant så ovanliga?
    Av Köttis i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 14:28
  2. Varför gör VW så här?
    Av Sciroccogtx16v i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 01:54
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 12:13
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 20:24
  5. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin