Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Serviceplanen kommer dom åt, inför service kan ta fram exakt vad som skall göras på respektive service.

    Tror ärligt inte VW får begränsa den åtkomsten eftersom det är fritt fram att göra service på vilken auktoriserad verkstad som helst utan att det får lov att påverka garantier eller liknande, av den anledningen måste dom kunna föra in utförda service och ha tillgång till serviceplanerna.

    Jag menar att det är ju skillnad på auktoriserad verkstad och auktoriserad märkes verkstad.
    Vet de inte vad som skall göras på en vanlig VW så bör de inte driva bilverkstad. Vad jag menar är att icke märkesauktoriserade verkstäder inte kan föra in historik i den digitala serviceboken som du skrev att de påstod.

    En personlig iakttagelse är att bilar som är servade på allverkstäder till 90% inte är servade med tilläggsarbeten enligt tillverkarens rekommendationer.
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-07-20 klockan 18:55.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vet de inte vad som skall göras på en vanlig VW så bör de inte driva bilverkstad. Vad jag menar är att icke märkesauktoriserade verkstäder inte kan föra in historik i den digitala serviceboken som du skrev att de påstod.

    En personlig iakttagelse är att bilar som är servade på allverkstäder till 90% inte är servade med tilläggsarbeten enligt tillverkarens rekommendationer.
    Jo dom kan se vilka tilläggsarbeten där är på olika intervaller enligt rekommendationer, det enda dom inte kan göra är uppdateringar av mjukvaran.

    Varken tror eller förstår heller varför dom skulle ljuga på frågan om dom kommer åt den digitala serviceboken, det är ju ingen garageverkstad.

    Men det är lätt kollat hos en VW handlare, dom kan ta fram och visa den digitala serviceboken om man frågar efter det.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Jo dom kan se vilka tilläggsarbeten där är på olika intervaller enligt rekommendationer, det enda dom inte kan göra är uppdateringar av mjukvaran.

    Varken tror eller förstår heller varför dom skulle ljuga på frågan om dom kommer åt den digitala serviceboken, det är ju ingen garageverkstad.

    Men det är lätt kollat hos en VW handlare, dom kan ta fram och visa den digitala serviceboken om man frågar efter det.
    Jag jobbar på en VW/Audi/Skoda/Seat-handlare så jag vet vad jag pratar om, hittar inte på och påstår saker utan att veta.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kontentan blir att VAG elektronisk bok är avsedd för auktoriserade ÅF. Fullt begripligt och acceptabelt tycker jag.
    Dock täcker det inte behovet för de som gör något själv på bilen. Jag konstaterar att serviceboken av papper fortfarande har ett existensberättiganden och är det alternativ som ligger närmast till hands. Vissa som aldrig har tänk sig att göra något själv tycker inte frågeställningen är så relevant kanske, men det är den!


    /Peter
    Dock är det ju som Marcus säger, väldigt få gör något själv på bilen, särskilt inte nyare bilar. Men håller med om att det bra att även fylla i en fysisk bok som komplement till dokumentation. Man får med ett servicebevis tillsammans med serviceprotokoll och kvitto. Man får be om att få en fysisk bok ifylld, det görs inte per automatik.

  5. #25
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hoppsan- Råkade radera mitt eget inlägg som Crille82 citerat.....ursäkta.

    @Christoffer - Visst, det är ju bara att be om att få boken ifylld. Inga problem.

    Det är ju ganska självklart att bara aukt. ÅF får tillgång tillprogramvaran, vore konstigt annars.

    Att ÅF vill knyta kunden närmare sig är givet, ser inget motsatsförhållande i det. Den som är intresserad av bilen lägger mer pengar på bilägandet vilket även gynnar ÅF trots att de utför en del jobb själv på objektet.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Jag jobbar på en VW/Audi/Skoda/Seat-handlare så jag vet vad jag pratar om, hittar inte på och påstår saker utan att veta.
    Hör vad du säger men skall kolla upp med verkstaden och den VW verkstad jag tar min andra bil till.

    Jag vet nämligen med säkerhet att den verkstaden kommer åt andra märkes digitala servicebok, har nämligen haft digitala serviceböcker tidigare på andra bilar.

    Det som skiljer tidigare digitala serviceböcker jag haft från VW's är att man haft inloggning så man kunnat se allt och inte bara typ av service och tidpunkt.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Blandar ni inte ihop verkstadshandbok/litteratur/serviceschema med servicebok/servicehistorik för enskilt fordon?

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Blandar ni inte ihop verkstadshandbok/litteratur/serviceschema med servicebok/servicehistorik för enskilt fordon?
    Mycket möjligt, det jag menar är den boken som alltid funnits med bilen och som stämplats vid service och som nu blivit digital istället.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Då blandar du inte ihop det

  10. #30
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det är precis som Chrille82 skriver:
    Är inte verkstaden auktoriserad av VW kan den inte fylla i den digitala serviceboken. De kan heller inte se eller utföra aktioner/uppdateringar. De kan inte hantera garantiärenden. Eventuell goodwill från tillverkaren förfaller i regel eftersom bilägaren inte är kund hos densamme.

    Tillverkarna är stenhårda på detta. Jag har tidigare jobba med garantier för flertalet mc-märken och det är samma sak där.

    Servicescheman är något helt annat.

  11. #31

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Tråkigt. I VW:s värld servar alla sina bilar hos dem. Men verkligheten är en annan. Jag servar alltid mina bilar själv för en bråkdel av kostnaden. Enstaka saker som jag inte klarar själv låter jag en liten lokal verkstad fixa. Serviceboken stämplar jag själv. Sedan åker jag till VW verkstan och ber dem nollställa serviceindikatorn. Det finns någon lag om att måste göra det. Betalar mekaniken en 100 lapp.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men det är väl inget problem? Köp en pappersbok då för all din service utanför VW:s värld? Eller varför ens krångla till det så mycket, gör en enkel servicelogg i Excel med datum, kilometer, åtgärd etc och skriv ut vid eventuell försäljning. Spara eventuella kvitton och bifoga. Så gör t.o.m. jag för sådant jag eventuellt utför utan VW:s försorg.

    Det känns som att ni gör ett problem av något som i praktiken inte är det. Ni måste ju ändå förstå vart utvecklingen är på väg och vilket förhållningssätt som är mest relevant för minst 95 % av nybilskunderna. Hur ägare nummer tio, Popescu i Rumänien, sedan vill utföra service på sin femton år gamla VW är ju inte riktigt något som VW eller andra biltillverkare kan ta med i beräkningarna till 100 %.

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 00:28
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 08:29
  3. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 10:47
  4. Dokumentation / Servicebok.
    Av P-plats.se i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin