Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47

    Soppaförbrukning på Passat -18, automat versus manuelll

    Har haft Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat och 2000 mil. Den drog vid normalt lugn körning 0,57 l/mil som följer trafiktempot stad/landsväg/motorväg och högst 0,63 l/mil vid mer snabbare och hårdare körning.
    Eftersom bilen fick ett kardanfel (oljan rann ut)som som skulle ta två månader att laga och inte ville ha en Polo som lånrbil gick handlaren med på ett byte till en precis likadan ny bil i lager, fast manuell.

    Kopplingen var lättrampad och smidig växellåda så det var inga problem att köra manuell.

    Förvånande efter 1000 mil nu att den drar 0,42 l/mil normalt och 0,46 vid lite snabbare körning.

    Den drar 1,4 deciliter mindre än automat. Jag trodde att DSG skulle dra lika mycket som manuell.
    Jag sparar i bränsleförbrukning 2.1 kr/mil.
    På 3500 mil per år blir det 7300 kr. Har jag bilen i 5 år sparar jag 36000 kr.

    Har någon annan samma erfarenhet?
    Tusan vad dum jag var som i 6 år har gått på DSG reklamen., tidigare Passat

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Manuell eller Automat

    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Har haft Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat och 2000 mil. Den drog vid normalt lugn körning 0,57 l/mil som följer trafiktempot stad/landsväg/motorväg och högst 0,63 l/mil vid mer snabbare och hårdare körning.
    Eftersom bilen fick ett kardanfel (oljan rann ut)som som skulle ta två månader att laga och inte ville ha en Polo som lånrbil gick handlaren med på ett byte till en precis likadan ny bil i lager, fast manuell.

    Kopplingen var lättrampad och smidig växellåda så det var inga problem att köra manuell.

    Förvånande efter 1000 mil nu att den drar 0,42 l/mil normalt och 0,46 vid lite snabbare körning.

    Den drar 1,4 deciliter mindre än automat. Jag trodde att DSG skulle dra lika mycket som manuell.
    Jag sparar i bränsleförbrukning 2.1 kr/mil.
    På 3500 mil per år blir det 7300 kr. Har jag bilen i 5 år sparar jag 36000 kr.

    Har någon annan samma erfarenhet?
    Tusan vad dum jag var som i 6 år har gått på DSG reklamen., tidigare Passat
    Den manuella saknar 4-hjulsdrift. Och fyrhjulsdriftens avsaknad samt den manuella lådans lättare vikt är nog ca den mängden bränsle som du anger.

    Så det är inte så konstigt


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Finns 2018 Passat TDI190 som manuell?
    I konfiguratorn ligger bara TDI150 och TSI150 som manuella.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Finns 2018 Passat TDI190 som manuell?
    I konfiguratorn ligger bara TDI150 och TSI150 som manuella.
    Tror du har en poäng där

    Och det gör så klart också skillnad i förbrukning.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Den manuella saknar 4-hjulsdrift. Och fyrhjulsdriftens avsaknad samt den manuella lådans lättare vikt är nog ca den mängden bränsle som du anger.

    Så det är inte så konstigt


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Bilen är 4 hjulsdriven 4 motion 190 hk manuell 2018.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Huruvida DSG (eller automatisk växellåda överhuvudtaget) erbjuder en bränslebesparing beror mycket på kombinationen växellåda och motor. Det finns några TSI motorer i mindre bilar som i kombination med den mycket effektiva DSG7 DQ200 sparar lite bränsle. Men det kan väl inte vara anledningen till att man väljer DSG? Du har ju även servicebehov på de kraftigare DSG. Största fördelen anser ju jag är komfort och i vissa fall prestanda.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Bilen är 4 hjulsdriven 4 motion 190 hk manuell 2018.
    Är den direktimporterad? Kan inte finna din kombination i VW-broschyren.



    Däremot TDI190 Manuell finns med.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Är den direktimporterad? Kan inte finna din kombination i VW-broschyren.



    Däremot TDI190 Manuell finns med.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Bilen som jag har nu är tillverkad dec. 2017 men räknas som 2018. Har stått i bilhallen och gått 50 mil. Jag kollade också nu. Finns inte som 2019 modell.

    Men detta petimetersnack var inte vad jag frågade om, utan jag frågade om någon annan har erfarenheten om DSG vs. Manuell? då jag grämer mig över att jag har kört DSG i fem år och trott att DSG drar lika som manuell.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det ska inte vara SÅ stor skillnad på den spanska (manuel) och DSG lådan, säkert därför folk undrar om du verkligen har 4-motion (finns nämligen folk som "blir lurade" eller missar sånt ).
    Tror mer på att något inte stämde med den bilen du hade, bredare däck osv... Mycket som kan spela in när det är så stor skillnad.

    Är förbrukningen baserad på färddatorn eller har du räknat tankade l/mil?

  10. #10
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Den kombon låda/motor/drivning har jag aldrig hört talas om
    vet att tråden inte handlar om det men stämmer det verkligen?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Tror det handlar om otur eller tur bara. Var någon tidigare tråd om Tiguan II, diesel med DSG.
    Någon hade en som han aldrig lyckades komma under 0.8l/m med, någon annan körde på 0.6l/m.
    Det var exakt likadana bilar och ändå så stor skillnad.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Soppaförbrukning på Passat -18, automat versus manuelll

    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Men detta petimetersnack var inte vad jag frågade om, utan jag frågade om någon annan har erfarenheten om DSG vs. Manuell?
    Ledsen att jag fått din tråd att spåra ur lite. Blev antagligen chokad av en motor/vxllåde-kombination jag inte sett innan.

    Det skall inte vara så stor skillnad mellan Manuell och DSG. DSG är ingen spargris, utan mer jämbördig med manuell utan att behöva spaka själv.

    Så som skrevs ovan, är det skillnad på däckstorlek? Det påverkar som sagt också förbrukningen.

    Sedan kan man så klart inte utesluta att något varit fel på din gamla bil, så att den gått trögare i axlar och lager. Kanske ett lager som inte riktigt gjorde sitt jobb.

    Min egen TDI 190 DSG 4motion drar mellan 0.52-0.75 liter/mil beroende på hur gasglad jag är. Hakar jag på ett släp (bara kört kortare sträckor) vill den ha 2 dl till.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    GTI-nissen
    Gäst
    Det är inte så att man accar lite hårdare med DSG än med manuell? Det är ju enklare, bara att trampa liksom. Det är iallafall så jag gör numera...

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Min Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat med 1500mil på mätaren, drog ca 0.56-0.57. Med då med fru plus 2 småbarn och fullt bagage sen mycket motorväg 110-120km/h. Under en sträcka på 48mil.

    Idag när jag åkte en halvlång tur själv utan packning då går den nästan direkt ner på 0.54 med delvis lungn körning, ibland har jag lyckats komma ner på 0.49-0.5.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    David Johansson
    Ort
    piteå
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Min Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat med 1500mil på mätaren, drog ca 0.56-0.57. Med då med fru plus 2 småbarn och fullt bagage sen mycket motorväg 110-120km/h. Under en sträcka på 48mil.

    Idag när jag åkte en halvlång tur själv utan packning då går den nästan direkt ner på 0.54 med delvis lungn körning, ibland har jag lyckats komma ner på 0.49-0.5.
    våran passat 2018 tar endast 0.75 med fru och tre barn och full last i motorvägsfart. Fattar inte varför den ligger på 1.3 när jag kör!?

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av cornholio Visa inlägg
    våran passat 2018 tar endast 0.75 med fru och tre barn och full last i motorvägsfart. Fattar inte varför den ligger på 1.3 när jag kör!?
    Oh hur lyckas du känns svårt att nå 0.75. haha

    (Kan för sig vara så att 3-barn behöver kisspaus oftare och vi endast har en blöjfri) :P

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    David Johansson
    Ort
    piteå
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Oh hur lyckas du känns svårt att nå 0.75. haha

    (Kan för sig vara så att 3-barn behöver kisspaus oftare och vi endast har en blöjfri) :P

    Bensin 2.0T gtr

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    .....
    Senast redigerad av Marcus den 2018-07-16 klockan 08:31.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    TDI 190 4Motion har aldrig erbjudits med manuell växellåda, den finns endast med DSG.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Det ska inte vara SÅ stor skillnad på den spanska (manuel) och DSG lådan, säkert därför folk undrar om du verkligen har 4-motion (finns nämligen folk som "blir lurade" eller missar sånt ).
    Tror mer på att något inte stämde med den bilen du hade, bredare däck osv... Mycket som kan spela in när det är så stor skillnad.

    Är förbrukningen baserad på färddatorn eller har du räknat tankade l/mil?
    Vad är det för folk på detta forum? Jag ger det en chans till, sedan loggar jag ut. Ingen missar om det är 4wd på en ny bil, inte ens din svärmor. Jag lovar. Om du tror att folk missar det är du dummare än tåget.

Liknande ämnen

  1. Byte av lampor på passat b8 -18
    Av Rockpop i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-09, 12:56
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-10-22, 21:20
  3. Passat 1.8t automat hackar efter regn?!
    Av misspassat i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 00:15
  4. Passat V5 4-motion 18":are på!*Såld*
    Av Norpan i forum Projektforum
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 12:10
  5. Soppaförbrukning för HÖG
    Av Flexnes i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin