Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87

    Däck till Tiguan och Alltrack för offr

    Hej!

    Det sitter 18" Continental ContiSportContact 5 på vår Tiguan Allspace och efter 400mil så känns dessa helt ok. Buller och vägkänsla är fullt godkänd, hur dom funkar på våt vägbana vet jag inte då regn är en bristvara nu i Sverige

    Det jag däremot tycker är dåligt är när man ska ge sig ut på offroad, typ leriga skogsvägar, blöta gräsmattor. Här ger däcken dåligt grepp, inte konstigt då dom är renodlade asfaltsdäck, konstigt att dessa sitter på en SUV som är tänkt att kunna åka utanför vägarna.

    Det jag undrar över vilka däck ni andra köra med på era Tiguaner, Touaregs och Alltracks?

    Antar att ni är ute på leriga vägar, backar/kör med släp/husvagn på gräsmattor, övrigt offroad körning, som dessa bilar är menade att köras.

    Funderar att sätta på Pirelli Scorpion Verde eller Continental Conti4X4Contact när nuvarande är slut, någon som har kört med dessa? Vet att Scopion Verde sitter på Volvo XC70 och ger bra grepp på sidan av vägen, typ grus och blött gräs.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Hej!

    Det sitter 18" Continental ContiSportContact 5 på vår Tiguan Allspace och efter 400mil så känns dessa helt ok. Buller och vägkänsla är fullt godkänd, hur dom funkar på våt vägbana vet jag inte då regn är en bristvara nu i Sverige

    Det jag däremot tycker är dåligt är när man ska ge sig ut på offroad, typ leriga skogsvägar, blöta gräsmattor. Här ger däcken dåligt grepp, inte konstigt då dom är renodlade asfaltsdäck, konstigt att dessa sitter på en SUV som är tänkt att kunna åka utanför vägarna.

    Det jag undrar över vilka däck ni andra köra med på era Tiguaner, Touaregs och Alltracks?

    Antar att ni är ute på leriga vägar, backar/kör med släp/husvagn på gräsmattor, övrigt offroad körning, som dessa bilar är menade att köras.

    Funderar att sätta på Pirelli Scorpion Verde eller Continental Conti4X4Contact när nuvarande är slut, någon som har kört med dessa? Vet att Scopion Verde sitter på Volvo XC70 och ger bra grepp på sidan av vägen, typ grus och blött gräs.
    En SUV/stadsjeep har komfort och hjul för asfalt, inte terräng även om det ser ut så.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Fast med 4wd, högre markfrigång och ett offroad läge innebär att möjligheter ska kunna vara att köra utanför vägarna ibland. Tycker det är underligt att köpa SUV om inget behov finns för detta.

    Tiguanen är en ganska kompetent vagn att ratta utanför vägarna, speciellt den korta versionen med kort axelavstånd gör mycket fördel i terrängen. Allspacen är lite klumpigare men funkar helt ok att ta sig upp för branter och svårare terräng. Tror att bilarna kan bli ännu bättre om man bara får på några mer anpassade däck, men där av min fråga om någon kör med mer SUV däck på sina bilar, och hur bilarna funkar med dessa?

    Finns dom tillfällen man ska ut med husvagn på någon gräsåker och då hjälper varken 4wd eller bra markfrigång om däcken inte ger något fäste...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Fast med 4wd, högre markfrigång och ett offroad läge innebär att möjligheter ska kunna vara att köra utanför vägarna ibland. Tycker det är underligt att köpa SUV om inget behov finns för detta.
    Flertalet köper väl SUV för att de är praktiska och att man sitter högre vilket ger bättre överblick.
    Även in och utsteg är enklare i en högre bil.
    Eller så kanske man bara tycker om utseendet, skulle man bara basera sitt liv på behov så får man det ganska tråkigt.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Fast med 4wd, högre markfrigång och ett offroad läge innebär att möjligheter ska kunna vara att köra utanför vägarna ibland. Tycker det är underligt att köpa SUV om inget behov finns för detta.

    Tiguanen är en ganska kompetent vagn att ratta utanför vägarna, speciellt den korta versionen med kort axelavstånd gör mycket fördel i terrängen. Allspacen är lite klumpigare men funkar helt ok att ta sig upp för branter och svårare terräng. Tror att bilarna kan bli ännu bättre om man bara får på några mer anpassade däck, men där av min fråga om någon kör med mer SUV däck på sina bilar, och hur bilarna funkar med dessa?

    Finns dom tillfällen man ska ut med husvagn på någon gräsåker och då hjälper varken 4wd eller bra markfrigång om däcken inte ger något fäste...
    Jag hade definitivt inte köpt en Tiguan om jag skulle köra offroad.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Tycker att frågan är helt relevant, för direkt ur hästens mun (VW) kan man läsa: "Volkswagen Tiguan är en bil som trivs lika bra på landsvägar och i terräng som i tät och hetsig stadstrafik"!
    Dock så har vi ju en terrängkörningslag som förbjuder oss att köra bil i skogen, så begreppet "terräng" stannar vid sämre skogsvägar med snö och/eller lera, dåligt anlagda campingplatser etc.
    Sen är ju allt relativt, Tiguan är säkert inte en speciellt bra terrängbil, men tillräckligt bra för den tilltänkta kundgruppen!
    Helt klart kan man nog förbättra Tiguans terrängförmåga med mer för ändamålet lämpliga däck.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag hade definitivt inte köpt en Tiguan om jag skulle köra offroad.
    Offroad menar jag körning utanför asfaltsvägar, typ traktorvägar med grus/lera. Gräsåkrar där som oftast har parkering vid olika event där även viss camping kan förekomma. Dra upp/ner båt på ramper med olika underlag. Finns självklart ännu bättre lämpade bilar för dessa ändamål men tycker Tiguanen är fullt godkänd när asfalten slutar.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Man skall tänka på att vara lite försiktig med "slirmomentet" när det gäller dubbelkopplingslådor. Dra upp tunga båtar för branta ramper, backa/dra husvagnar där det går tungt etc, är inte lådorna riktigt anpassade för.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Man skall tänka på att vara lite försiktig med "slirmomentet" när det gäller dubbelkopplingslådor. Dra upp tunga båtar för branta ramper, backa/dra husvagnar där det går tungt etc, är inte lådorna riktigt anpassade för.
    Nu får du ta fram mer belägg och underlag för det du nu påstår. Jag har inte fått någon information från VW på några begränsningar på hur bilen ska hanteras och köras med trailer eller husvagn. Tiguanen har en dragvikt på 2500kg, 4wd med automatlåda. Att påstå att inte kunna göra manövrer med tungt släp är fel. Bilen gäller en Tiguan Allspace TDI 190hk MY18.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Nu får du ta fram mer belägg och underlag för det du nu påstår. Jag har inte fått någon information från VW på några begränsningar på hur bilen ska hanteras och köras med trailer eller husvagn. Tiguanen har en dragvikt på 2500kg, 4wd med automatlåda. Att påstå att inte kunna göra manövrer med tungt släp är fel. Bilen gäller en Tiguan Allspace TDI 190hk MY18.
    "Att påstå att inte kunna göra manövrer med tungt släp är fel".

    Jag menade att man skall vara försiktig vid särskilda kritiska moment. På samma sätt som att det är lätt att slira sönder en koppling till en manuell låda. Om kopplingspaketet i en DSG-låda blir överhettat så kopplar lådan i regel ur och slutar driva, kan bli en otrevlig överraskning om inte annat. Att det är direkt olämpligt att dra igång en båt på 2000-2500 kg på en brant ramp borde säga sig själv.

    Detta är givetvis inget en säljare på något bilmärke aktivt upplyser dig om, eller ens vet. Skulle du däremot fråga en tekniker så är det en annan sak.

    Belägget jag har skulle i så fall vara att jag jobbar på en VW/Audi/Skoda/Seat-verkstad och har varit med om att bilägare som, om än inte ofta, fått problem vid exempelvis båtaupptagande.

    Ett annat exempel. Vid uppvisningar/testkörningar med terrängkörning på ex. mässor, kunddagar etc. så använder de olika bilmärkena endast modeller med konventionella automatlådor. Det är bara det som funkar.

    Säger för sakens skull inte att exempelvis en Tiguan inte skulle klara lättare terräng eller dra ett tungt släp under normala förhållanden.

    Här förklaras det ganska bra https://www.youtube.com/watch?v=iXk4nLXH1fM , handlar dock inte om DSG/S-tronic specifikt men väl om dubbelkopplingslådor i allmänhet.
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-07-11 klockan 17:14.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Kan köpa att dubbelkopplingslådor är sämre anpassade jämfört med momentomvandlare när det gäller finmanövrering med släp/husvagn. Kommer innan med en bil med momentomvandlare och där är det stor skillnad. Hållbarheten med rasade DSG lådor är ur ett historiskt perspektiv där denna teknik kom och handlade dessutom om dom med torrlameller.

    Inte för att vara dryg men ang. hållbarhet på DSG har inget med tråden att göra. Ska det diskuteras kan en anna tråd skapas.

    Det jag söker efter erfarenhet kring bättre lämpade däck för att enklare kunna ta sig runt på vått gräs och leriga traktorvägar. Såg för övrigt att våra provbilar här på jobbet hade Pirelli Scorpion Verde, det gäller Land Rover Evoq som dessa satt monterade på. Ska kolla med våra provkörningsktekniker om deras erfaranhet, men fortfarande intresserad om någon har kört liknande däck på sin VW?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ett annat exempel. Vid uppvisningar/testkörningar med terrängkörning på ex. mässor, kunddagar etc. så använder de olika bilmärkena endast modeller med konventionella automatlådor. Det är bara det som funkar.
    På Autostadt i Wolfsburg har man dagligen test-terräng-körning med Tiguan och Kodiaq, båda utrustade med DQ500.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Ändrat.
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-07-12 klockan 10:52.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    På Autostadt i Wolfsburg har man dagligen test-terräng-körning med Tiguan och Kodiaq, båda utrustade med DQ500.
    När det gäller ordentliga terrängbanor jag sett i olika sammanhang så har endast Touareg eller Amarok vart representerade från Volkswagen. Men självklart går det att bygga banor som lämpar sig Tiguan, Q5 eller Kodiaq.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Kan köpa att dubbelkopplingslådor är sämre anpassade jämfört med momentomvandlare när det gäller finmanövrering med släp/husvagn. Kommer innan med en bil med momentomvandlare och där är det stor skillnad. Hållbarheten med rasade DSG lådor är ur ett historiskt perspektiv där denna teknik kom och handlade dessutom om dom med torrlameller.

    Inte för att vara dryg men ang. hållbarhet på DSG har inget med tråden att göra. Ska det diskuteras kan en anna tråd skapas.

    Det jag söker efter erfarenhet kring bättre lämpade däck för att enklare kunna ta sig runt på vått gräs och leriga traktorvägar. Såg för övrigt att våra provbilar här på jobbet hade Pirelli Scorpion Verde, det gäller Land Rover Evoq som dessa satt monterade på. Ska kolla med våra provkörningsktekniker om deras erfaranhet, men fortfarande intresserad om någon har kört liknande däck på sin VW?
    Jag bara flikade in en allmän (befogad) uppmaning. Du misstrodde mig och krävde belägg. Jag förklarade hur det funkar.
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-07-12 klockan 14:33.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-02-18, 15:51
  2. R-däck och fälg till Polo R WRC
    Av petbj i forum Bankörning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 22:38
  3. Däck till Alltrack?
    Av Lillebror i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 12:02
  4. Hjälpmedel för däck/fälg och et (länk)
    Av Herr Apa i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 13:07
  5. 18" däck och fälgar till Golf IV
    Av Little Elk i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin