Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Nathalie
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Byta front men tips på hur jag gör med radarn.

    Hallå! Första inlägget och precis hittat hit så hoppas på bra med tips och hjälp

    Jo, jag köpte en helt ny Polo 6R för två år sedan, den är utrustad med R-line paket men jag har varit sugen under en längre tid på att byta ut stötfångaren till WRC och nu kan jag inte hålla mig längre. Har bara ett problem. Då min bil är utrustad med en radar i undre grillen så är det ett större 'hål' för den. Jag vet dock inte vad den fyller för funktion då jag har mina sensorer i stötfångaren och jag har inte heller någon adaptiv farthållare, har dessutom aldrig sett en annan R-line haft denna klump i fram utan bara original Polo

    Jag tycker dessutom den är ful så skulle helst vilja ha bort den.. Och WRC stötfångaren har inte något hål för dessa klumpar. Skulle verkligen behöva tips och hjälp med hur jag ska göra, vill som sagt helst ha bort den men vill inte ha felkoder och jag vill inte såga ett hål i nya fronten heller.. Och om den fyller någon viktig funktion som jag totalt missat men jag har ingen utrustning som skulle kunna leda till att jag har denna klump.

    Lägger till en bild på hur min stötfångare ser ut.

    Namn:  Skärmavbild 2018-07-02 kl. 12.33.13.jpg
Visningar: 988
Storlek:  20.9 KB
    Senast redigerad av natlie den 2018-07-02 klockan 16:30.

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Om bilen är 2 år gammal är det inte en 6R utan en 6C (dvs. efter den tekniska uppdatering+facelift som infördes för modellår 2015).

    Vanliga Polo fick nya stötfångare i uppdateringen, dock ej R-Line som behöll de gamla stötfångarna (fast med blanksvarta galler och plastinsatser, åtminstone som tillval?). Därför ser man inte så enkelt skillnad på 6R R-Line och 6C R-Line om man inte kollar mer detaljerat, till exempel på strålkastare eller bakljus. Med tanke på att 6R inte fanns med radar så kan det vara orsaken till att du sett så många R-Line utan radar (de flesta kan ha varit 6R).

    Angående radarn så kan det vara så att bilen inte har någon adaptiv farthållare men den borde ha City Emergency Brake eller något sånt, annars skulle inte radarn sitta där. Att bara ta bort "klumpen" kommer isåfall garanterat att ge felkoder, dock är det kanske möjligt att koda bort funktionaliteten med VCDS för att kringgå detta.

    Jag förstår att du inte vill kapa upp den nya fronten. Dessutom kan det finnas en viss risk för att det krävs omkalibrering av radarn hos VAG, ifall det råkar vara så att radarn är känslig för omgivningen runt monteringspositionen.

    Angående parkeringssensorerna så är det en annan sak som din bil har men som WRC stötfångaren saknar hål för. Det går förstås att ta upp hål för detta så det är inget större hinder (har sett en som gjort detta på en WRC).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Nathalie
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tack för svar!

    Jo, det stämmer att det är en 6C, är bara så att vissa jag pratat med har blandat ihop detta så då har jag bara sagt 6R. Jag fick dock inte välja om jag ville ha blanksvarta galler utan den levererades med "gråa", har dock i efterhand kollat på blanksvarta galler men då har problemet uppståt igen med radarn, mitten-gallret har jag inte hittat att köpa med hålet utan bara en hel utan radar. Då har jag även varit hos Volkswagen och frågat och de visste inget. Har letat runt efter artikelnumret till mittersta gallret för radar men har bara lyckas hitta för utan radar. Någon här inne kanske sitter på artikelnumret med radar?

    Känns sådär att den ska sitta såpass mycket i vägen, den fyller liksom ingen funktion i mina ögon då jag ändå haft bilen i 2 år och inte märkt att den bromsar av sig själv när man är alldeles för nära något objekt framför. Jag får väl testa och se.. Har tittat på GTi fronten också men där finns inte heller någon radar i mitten på alla bilar jag kollat på. Jag kanske letar för dåligt..

    Parkeringssensorerna känns som det lite mindre problemet, går alltid att lösa men är ju tacksam för tips och hjälp ändå, så du kanske har någon länk till forum där man gjort hål för sensorerna i fronten? Har sett att GTi har sensorer också så att byta till den fronten lär vara relativt lätt, ja förutom min radar då..

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag läste nånstans att autobromsen bara bromsar när man kör nära bakom en annan bil som också bromsar, men att den inte bromsar för redan stillastående föremål. Ifall det stämmer är det kanske inte så ofta man hamnar i en sån situation (borde aldrig ske om man är en förutseende förare).

    Jag har för mig att 6C GTI fanns med radar, men nu när jag googlar på det lyckas jag faktiskt inte hitta en enda sådan på bild. Jag tror GTI:n är den enda 6C modellen med frontmonterad laddluftkylare i nedre grillen. Radarn hade säkert fått plats men då laddluftkylaren är väldigt liten till att börja med så hade radarn stört flödet över en förhållandevis stor del av kylaren (de hade ju faktiskt fått plats med en betydligt större kylare om de velat...). Men hur som helst, det verkar inte finnas GTI-frontgaller med uttag för radar.

    Det kan vara så att det samma även gäller det blanksvarta R-Line gallret. Min gissning är att det varianten för radar aldrig tillverkades i blanksvart utförande, vilket skulle kunna förklara att du inte kunnat få blanksvarta galler från fabrik.

    Parkeringssensorerna är som du säger det mindre problemet. Jag har aldrig gjort det själv men det viktiga lär ju vara att använda rätt verktyg som gör perfekta hål. Det finns ett särkilt verktyg för ändamålet (googla "parking sensor hole punch"), det bästa vore ju om man kunde låna ett sånt. Jag tror faktiskt att alla reservdelsstötfångare (åtminstone till Polo) levereras utan hål så detta moment lär man få göra oberoende vilken stötfångare man byter till (såvida man inte köper en begagnad med hål).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Jag har för mig att 6C GTI fanns med radar
    Så vitt jag känner till fanns varken 6R GTI, 6R WRC eller 6C GTI med radar. Radar var väl annars standardutrustning på 6C i Sverige så vitt jag vet. Det är alltså svårt att hitta någon annan front som passar "bolt on". Här får man nog börja modifiera själv eller kolla på eftermarknadslösningar.

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Autobroms brukar fungera under en viss hastighet under förutsättning att man inte själv bromsar. En säljare kan förklara bättre.

    Edit: Om bilen inte hade adaptiv farthållare som tillval så är det en autobroms. Fungerar upp till 30 km/h om man inte bromsar själv.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Om bilen inte hade adaptiv farthållare som tillval så är det en autobroms. Fungerar upp till 30 km/h om man inte bromsar själv.
    Så är det

    City Emergency Braking function


    The City Emergency Braking function assists the driver at low speeds below 30 km/h. If the driver overlooks an obstacle, the system slows the vehicle down automatically in order to reduce the impact speed. Ideally, rear-end collisions are avoided entirely.
    https://www.volkswagen.se/sv/innovat...-ordbok/c.html


  8. #8

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Nathalie
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Jag läste nånstans att autobromsen bara bromsar när man kör nära bakom en annan bil som också bromsar, men att den inte bromsar för redan stillastående föremål. Ifall det stämmer är det kanske inte så ofta man hamnar i en sån situation (borde aldrig ske om man är en förutseende förare).

    Jag har för mig att 6C GTI fanns med radar, men nu när jag googlar på det lyckas jag faktiskt inte hitta en enda sådan på bild. Jag tror GTI:n är den enda 6C modellen med frontmonterad laddluftkylare i nedre grillen. Radarn hade säkert fått plats men då laddluftkylaren är väldigt liten till att börja med så hade radarn stört flödet över en förhållandevis stor del av kylaren (de hade ju faktiskt fått plats med en betydligt större kylare om de velat...). Men hur som helst, det verkar inte finnas GTI-frontgaller med uttag för radar.

    Det kan vara så att det samma även gäller det blanksvarta R-Line gallret. Min gissning är att det varianten för radar aldrig tillverkades i blanksvart utförande, vilket skulle kunna förklara att du inte kunnat få blanksvarta galler från fabrik.

    Parkeringssensorerna är som du säger det mindre problemet. Jag har aldrig gjort det själv men det viktiga lär ju vara att använda rätt verktyg som gör perfekta hål. Det finns ett särkilt verktyg för ändamålet (googla "parking sensor hole punch"), det bästa vore ju om man kunde låna ett sånt. Jag tror faktiskt att alla reservdelsstötfångare (åtminstone till Polo) levereras utan hål så detta moment lär man få göra oberoende vilken stötfångare man byter till (såvida man inte köper en begagnad med hål).
    Tack för utförliga svar, är tacksam för det!

    Jag blev faktiskt väldigt nyfiken om det är så att den bromsar utav sig själv för hinder under 30 km/h, jag har läst allt ifrån att den bromsar utav stillastående föremål till att den inte gör det utan som du skriver, att den bromsar om man kör nära en annan bil som också bromsar. Så jag tog en modell jättestor tom kartong och lät bilen rulla själv på ettans växel ett antal gånger och det var jag glad över för bilen stannade inte det minsta. Vill heller inte testa detta om det är så att man måste vara nära en bil som kör framför, om nu mot förmodan systemet inte kickar in då heller.. Och sådana situationer hamnar jag aldrig i då jag bor på landet och är aldrig inne i stan med bilen och kör under 30km/h.

    Så.. Jag vet inte hur jag ska göra då jag pratade med en vän och han nämnde att om jag kodar bort radarn och tar bort den (kanske kan man låta den sitta kvar bakom grillen?) och om jag krockar så kommer inte försäkringsbolaget ge ut något till mig då jag tagit bort en säkerhet från bilen, men som i mina ögon är väldigt onödig då jag alltid har full koll på vägen framför mig och om jag nånsin hamnar i en kö så är jag inte den som lägger sig i arslet på någon annan i trafiken då jag undviker stenskott och annat skit från bilen framför.

    Men jag velar nu väldigt mycket. Jag är som sagt inställd på att byta front till antingen WRC eller GTi, men jag vill som sagt helst låta bli att såga upp ett hål för jag är orolig över att jag aldrig kommer få det så seriöst och pass bra gjort.

    Jag är tacksam för alla svar och tips ni ger mig, så slipper jag tänka för mycket själv..

    EDIT: Ja juste, jag glömde nämna en grej jag också tänkte på.. Jag har fått för mig på något konstigt sätt att autobroms bara funkar på automat bilar? Är det så att det funkar på både manuell och automat?
    Senast redigerad av natlie den 2018-07-03 klockan 21:53.

  9. #9
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Är väl egentligen bara att låta den vara kvar och ha den bakom gallret.
    Börja med att tejpa för den, för att se om bilen beter sig konstigt eller får några felkoder.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av natlie Visa inlägg
    Ja juste, jag glömde nämna en grej jag också tänkte på.. Jag har fått för mig på något konstigt sätt att autobroms bara funkar på automat bilar? Är det så att det funkar på både manuell och automat?
    Den funkar på både automat och manuell, skillnaden är väl att motorn på den manuella lär stanna medans på automaten går den på tomgång.

Liknande ämnen

  1. Bilder i trådar? Hur gör jag?
    Av gorano i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 08:41
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 00:49
  3. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 22:49
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 22:28
  5. TM Tuning erfarenheter?Hur gör jag? osv
    Av christian19 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin