Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Andreas Forsberg
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    2

    G60 ställt fel tändning?

    Har monterat kamremmen efter lite renovering. Så motorn nollades efter konstens alla markeringar. Kamaxeln enligt markeringen på baksida hjulet mot ovankant topplocket. (Har kollat kamaxeln under ventilkåpan, så det stämmer!)
    Ställde motorn TDC enligt svänghjul, har markering på 6grader på svänghjulet och står på pricken lite för den. Har även kollat med blompinne.
    och fördelaren är inställd på sin markering under locket.
    Har även justerat tändningen till ca 8-6 grader.
    När jag startat bilen så går den helt ok på tomgång men reagerar lite segt på gasen och efter några minuter så blir extraktorgrenröret glödgat!!

    vad kan ha gått snett?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Står remskivan på vevens markering rätt? Jag kör nästan uteslutande på denna för att säkerställa veven är rätt. Därefter kollar jag att ettans kolv är i topp. Och en snabb koll att inte svänghjulet är åt fanders. Det du beskriver låter som fel bränsle/luft-blandning.
    Gör om och kontrollera allt igen. Säkerställ att tändning/fördelare/rotorn står rätt.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Hej!

    Om man får "röda" grenrör på tomgång så här man med största sannolikhet för sen tändning.

    Fel luft/bränsleblandning ger knappast glödande grönrör på tomgång. Jag vet inte varför alla tror att mager bränsleblandning genererar en massa värme.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Andreas Forsberg
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    2
    Tack för svar!

    Remskiva är utbytt mot en eftermarknads HTD (kugghjul) och saknar markering. Men viktigast är svänghjulet? För står den på markeringen där och 1ans cyl är högst upp så är det rätt? Menar att det går väll inte få 180grader fel?

    min tanke var också att den får dåligt med bränsle och knacksensorn ställer tillbaka 30grader? Bränslesystemet är org och gammalt. Inte ordentligt körd på 13år.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Glöder grenrören på tomgång?
    Knack kommer du inte få på dellast eller tomgång.

Liknande ämnen

  1. Flytta tändning + justera kam. G60
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 23:58
  2. Fel på styrservo Golf G60
    Av Seger G60 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 23:17
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 12:15
  4. kompressor fel g60
    Av lundsbrunn i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 12:23
  5. corrado g60 laddtryck fel?
    Av lundsbrunn i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin