Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    var var ute och åkte en runda genom Sverige (och Norge) för några veckor sedan Min Golf Tsi122 från 2009, lyckades jag köra strax under 0,5L/milen 3 tankningar i rad, bilen har gått över 14.000mil och katalysatorn bortmonterad

    ????? Skrivit i fel tråd eller?

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    När jag såg vad en 1,0 tsi drog, så ville jag påpeka vad en 1,4 tsi drar

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    När jag såg vad en 1,0 tsi drog, så ville jag påpeka vad en 1,4 tsi drar
    Vid samma typ av körning så drar säkerligen en 1,0 TSI eller 1,5 TSI minde än en gammal 1,4 TSI. Men det har ju inte med tråden att göra.

  4. #24
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    122hk är en snål variant av 1,4TSI:n utan kompressor. Jag tycker det är en ganska relevant jämförelse.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Har en 1.4 122hk i A3:an jag kör nu och den ligger runt 0.5 i snitt

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hej igen, en annan fråga. Börjar fundera på leasing då det verkar ganska prisvärt och enkelt.

    Har ni några åsikter om privatleasing? Bra/dåligt, något man bör tänka extra på?

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Hej igen, en annan fråga. Börjar fundera på leasing då det verkar ganska prisvärt och enkelt.

    Har ni några åsikter om privatleasing? Bra/dåligt, något man bör tänka extra på?
    Att köpa kontant utan lån eller leasing är alltid överlägset billigast.
    Leasing blir grymt dyrt i slutändan. Låna på banken istället.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Att köpa kontant utan lån eller leasing är alltid överlägset billigast.
    Leasing blir grymt dyrt i slutändan. Låna på banken istället.
    Utveckla vad du har för belägg att "Leasing blir grymt dyrt i slutändan".

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Hej igen, en annan fråga. Börjar fundera på leasing då det verkar ganska prisvärt och enkelt.

    Har ni några åsikter om privatleasing? Bra/dåligt, något man bör tänka extra på?
    Volkswagen har väl en del attraktiva erbjudande på Golf Alltrack & Tiguan just nu, verkar prisvärda! Nackdelarna som jag ser det är att man låser upp sig på relativt lång tid samt att man är begränsad till ett visst miltal ifall behoven skulle ändras. Det gäller också att akta sig för skador på bilen då det kan bli en summa för dessa vid återlämnandet...

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Makke Visa inlägg
    Volkswagen har väl en del attraktiva erbjudande på Golf Alltrack & Tiguan just nu, verkar prisvärda! Nackdelarna som jag ser det är att man låser upp sig på relativt lång tid samt att man är begränsad till ett visst miltal ifall behoven skulle ändras. Det gäller också att akta sig för skador på bilen då det kan bli en summa för dessa vid återlämnandet...
    Man låser upp sig på ganska lång tid, ja. Kostnad för övermil är 7.50:- /mil. Det är inte så att man bli debiterad eller får återställa vartenda litet stenskott när bilen skall återlämnas, mer finns att läsa i skötselguiden. Får man skador på en ny bil som man äger och har betalt i sin helhet själv så måste man ju fixa till dessa, vad är skillnaden?


    Börjar man räkna (vilket många verkar ha svårt för) så inser man snart att gällande leasingavtal är såpass förmånliga att äga själv blir dyrare. Värdeminskning, kapitalkostnad, service osv. Jag tror framförallt att man tenderar att underskatta värdeminskningen på en ny eller nyare bil.

    Ta en Tiguan Executive (36 mån och 4500 mil) för 2895:- /mån som exempel. Blir drygt 100´ över tre år + skatt och halvförsäkring.

    Om man köper en ny likvärdig själv, är bara värdeminskningen mindre än 100´ de tre första åren? Knappast.
    Om man köper en några år begagnad likvärdig bil, är värdeminskning, service, reparationer mindre än 100´ på tre år? Knappast.

    Mindre bilar går att privatleasa från ca. 1500:- /mån (från ca. 20´ /år inkl. skatt och försäkring). Skall till en riktig gammal harv som lappas och lagas för noll och ingenting för att bilägande skall bli billigare. Är det värt att köra en gammal bil som bruksbil längre, inte som jag ser det.


    På sikt kommer den förmånliga privatleasingmarknaden göra att begagnade bilar blir billigare, men det är en annan historia...
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-06-28 klockan 14:48.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Man låser upp sig på ganska lång tid, ja. Kostnad för övermil är 7.50:- /mil. Det är inte så att man bli debiterad eller för återställa vartenda litet stenskott när bilen skall återlämnas, mer finns att läsa i skötselguiden. Får man skador på en ny bil som man äger och har betalt i sin helhet själv så måste man ju fixa till dessa, vad är skillnaden?


    Börjar man räkna (vilket många verkar ha svårt för) så inser man snart att gällande leasingavtal är såpass förmånliga att äga själv blir dyrare. Värdeminskning, kapitalkostnad, service osv. Jag tror framförallt att man tenderar att underskatta värdeminskningen på en ny eller nyare bil.

    Ta en Tiguan Executive (36 mån och 4500 mil) för 2895:- /mån som exempel. Blir drygt 100´ över tre år + skatt och försäkring.

    Om man köper en ny likvärdig själv, är bara värdeminskningen mindre än 100´ de tre första åren? Knappast.
    Om man köper en några år begagnad likvärdig bil, är värdeminskning, service, reparationer mindre än 100´ på tre år? Knappast.

    Mindre bilar går att privatleasa från ca. 1500:- /mån. Skall till en riktig gammal harv som lappas och lagas för noll och ingenting för att bilägande skall bli billigare. Är det värt att köra en gammal bil som bruksbil längre, inte som jag ser det.


    På sikt kommer den förmånliga privatleasingmarknaden göra att begagnade bilar blir billigare, men det är en annan historia...
    Jag jobbade tidigare som bilförsäljare under ganska många år (dock inte av VW) innan privatleasing blev populärt. Jag och en kompis som är en gammal ärrad bilförsäljare med över 30 år i branschen satt nyligen och snackade just om leasing. Ingen av oss fattar hur det kan vara så billigt att leasa en bil. Om man köper en bil oavsett om man betalar kontant eller på avbetalning så sjunker den i genomsnitt med 50% efter tre år (beräknat på 5.000 mils körning). Detta är en gammal schablonberäkning som branschen länge har jobbat med.

    Vid privatköp ska du som kund betala för service (i och för sig går det ibland att köpa till ganska billiga serviceavtal). Sen ska givetvis finansbolaget ha ränta på sina pengar. Många snackar om risken för att få betala när man lämnar tillbaka bilen pga. skador. Det tycker jag är självklart, det är ju samma sak om du äger din bil och ska byta in den. Bilhandlaren drar ju även då av för skador på bytesbilen. Du får helt enkelt mindre betalt för en rishög än för en välskött bil.

    Dock är leasing bara ett alternativ för den som brukar byta var tredje år. Den som vill ha bilen under längre tid än så ska välja ett annat alternativ.

    Jag hör också en del invändningar om att det alltid är billigast att köpa kontant än att låna. Jag är även tveksam på den punkten. Då ska man ha ett ganska stort kapital på kistbotten. I stället för att binda upp kapitalet i en bil som garanterat sjunker i värde så kan man i stället placera pengarna i någon form fonder, exempelvis aktiefonder som för det mesta ökar rejält i värde.

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Kan momsen vara något som påverkar leasing/finansering? Finansbolagen behöver väl inte "låna/ränta" momsen? Tex om jag köper en ny bil, tar lån på banken på hela summan (kanske med bostaden som säkerhet) så får jag ju betala ränta på den lånade momsen.

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Utveckla vad du har för belägg att "Leasing blir grymt dyrt i slutändan".
    Grymt var kanske lite överdrivet
    En kollega hade leasingbil innan, han sa: aldrig mer, det var billigare att äga bilen själv. Han fick betala för mycket han aldrig räknat med. Men, det finns väl olika leasingavtal. Jag minns faktiskt inte ens vilket bilmärke det handlade om.

  14. #34

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Hade precis en ny 1.0 som hyrbil och ... hemsk.

    Stark och trevlig motor med kraft (naturligtvis givet sin storlek) och snål, 0,45. Dessutom tyst på vanliga hörbara motorljud och noll turbofördröjning - men vilka vibrationer!
    Redan när man startade den kändes det lite märkligt. När man körde iväg undrar man om det är någon obalans på något hjul eller så... När man kör är det en evigt störande vibrationer/bakgrundsljud. Motorn vibrerar t.ex en-två en centimeter i motorfästena på tomgång! Kan ju vara detta (måndags?) exemplar som hade problem...

    Har kört diverse 1.4 TSI och dessa är ju en fröjd i jämförelse! Baserat på detta så skulle jag undvika 1.0 - eller testa noga så att man står ut.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av vw123 Visa inlägg
    Hade precis en ny 1.0 som hyrbil och ... hemsk.

    Stark och trevlig motor med kraft (naturligtvis givet sin storlek) och snål, 0,45. Dessutom tyst på vanliga hörbara motorljud och noll turbofördröjning - men vilka vibrationer!
    Redan när man startade den kändes det lite märkligt. När man körde iväg undrar man om det är någon obalans på något hjul eller så... När man kör är det en evigt störande vibrationer/bakgrundsljud. Motorn vibrerar t.ex en-två en centimeter i motorfästena på tomgång! Kan ju vara detta (måndags?) exemplar som hade problem...

    Har kört diverse 1.4 TSI och dessa är ju en fröjd i jämförelse! Baserat på detta så skulle jag undvika 1.0 - eller testa noga så att man står ut.
    Låter märkligt, satt motorn i en Golf? Har kört mestadels Golfar med motorn, tycker samtliga har gått väldigt mjukt och tyst.

    Vem vet vad som hänt med hyrbilen du körde, finns ju en anledning att de byts ofta. Folk i allmänhet är inte rädda om sin egen bil, än mindre en hyrbil.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    122hk är en snål variant av 1,4TSI:n utan kompressor. Jag tycker det är en ganska relevant jämförelse.
    Fast ändå helt icke relevant eftersom 1,4 TSI 122 som nämns här är en gammal motorfamilj som inte används sedan många år tillbaka och en sedan en hel Golf-generation tillbaka. Den motor a128 av någon konstig anledning refererar till är ju EA111 Euro 5 - den motor som säljs sedan en generation tillbaka är idag EA211 Euro 6. Helt annan avgasrening, helt annat allt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Eftersom det just nu är kampanj på Golf GT TSI 150 så skulle jag alla gånger köpa den. För 250 000 kr med DSG får du Pluspaket, R-Line m.m. samt att GT har högre utrustning från början än grundbilen. TSI 110 ska man nog bara köpa om man är väldigt sparsam med tillval, annars blir den inte lika prisvärd som GT. Att TSI 110 dessutom inte går att gå få med parkeringsvärmare gör ju att den borde vara "kall"

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Euro 5, 6 vad det nu heter är ju irrelevant för själva köparen, det är ju tillverkarens huvudvärk att den uppfyller reglementet


  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Du kan jämföra förbrukningen för en Euro 5 och Euro 6 motor och den kommer sannolikt inte att vara samma, oavsett vem som har huvudvärk. Så vad tillförde din jämförelse? Vilken relevans har din EA111 Euro 5 motor i en diskussion om förbrukning för en EA211 Euro 6 motor?

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Euro 5, 6 vad det nu heter är ju irrelevant för själva köparen, det är ju tillverkarens huvudvärk att den uppfyller reglementet

    Du har väl dessutom plockat bort katen?

  20. #40
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Ska nu byta nuvarande pendlarbilen ( 2014 , Audi A3 122 hk TFSI ) mot en Golf.

    Mina krav är: DSG, Led-lampor, Värmare, Tonade rutor, 2WD.

    Vad har ni för åsikt angående vilken motor jag ska välja samt utrustning ?
    Har du kollat och jämfört
    vad du får betala för en SEAT Leon med den utrustning och motor du söker ?

    ...den erfarenhet jag har så kan man som kund göra riktigt bra affär på SEAT bilarna som därmed landar på ett betydligt bättre pris än Golf för i princip exakt samma bil som Golf'en.

    ...Även Skoda Octavia är ju byggd på samma grund men med längre axelavstånd
    och längre kaross överhäng.
    Dock går det enligt mig inte att göra lika bra affär som på Seat bilarna.

Liknande ämnen

  1. Golf 1.6 tdi eller TSI 122?
    Av onealex i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-07, 15:00
  2. Kamrem eller kedja tsi-motorer, Golf Plus
    Av salmiakboven i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 18:21
  3. 1,6 FSI eller 1,4 TSI
    Av Henke04 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 08:48
  4. Golf 150hk eller 180hk!
    Av supra77 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 16:28
  5. 110hk eller 115hk?
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin