Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135

    Ovanligt törstig per mil eller B7?

    Jag har nyss inköpt mig en modell B7 en Passat 4motion med DSG låda 170 hk versionen. Enligt handboken och övriga ställen står det att den drar 0.68 stadskörning, 0.5 landsväg och 0.57 blandad.
    Min blandad körning är betydligt högre. Och min landsväg ligger på ca 0.70-0.80 har jag märkt.
    Vad drar era av denna modell?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Som att svara på frågan, hur långt är ett snöre?

    Och att jämföra varandras förbrukning är som att jämföra mellan äpplen och päron. Alla har olika typer av körning...

    Och du trodde väl inte att du skulle vara i närheten på fabrikssifforna för blandad körning?

    Vilken hastighet är landsväg för dig? 70-80-90-100-110-120-130? Landsväg är ca 80-90 och då kanske du kan kommar ner mot 0,6-0,65.

    Tycker din förbrukning är fullt normal.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Namn
    Joachim Eriksson
    Medlemsnr
    5439
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    Beror också på vilka hjul du har.
    Stora hjul = större förbrukning.

    Jocke
    Jocke
    Golf GT 1,4 - 2017 - Black rubin

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Ovanligt törstig per mil eller B7?

    Jag hade en B7 SC med 170 hk TDI från 2012 och den drog nog ungefär som din. Jag tyckte också den var onödigt törstig. DSG och 4 Motion hade den också.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Som att svara på frågan, hur långt är ett snöre?

    Och att jämföra varandras förbrukning är som att jämföra mellan äpplen och päron. Alla har olika typer av körning...

    Och du trodde väl inte att du skulle vara i närheten på fabrikssifforna för blandad körning?

    Vilken hastighet är landsväg för dig? 70-80-90-100-110-120-130? Landsväg är ca 80-90 och då kanske du kan kommar ner mot 0,6-0,65.

    Tycker din förbrukning är fullt normal.
    Landsväg i Sverige är 70 km/h https://www.trafiktestet.se/491/hast...korkortsfragor

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Min b7 alltrack drog i snitt 0,75 i två långkörningar landsväg 70-110kmh
    280 mil totalt.

    Fullpackad, takbox 3 pers.
    Tycker med det är lite mer än jag trott.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    En bra sida för att hitta bilars verkliga förbrukning är https://www.spritmonitor.de/en/

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Enligt handboken och övriga ställen står det att den drar 0.68 stadskörning, 0.5 landsväg och 0.57 blandad.
    Min blandad körning är betydligt högre. Och min landsväg ligger på ca 0.70-0.80 har jag märkt.
    Enligt NEDC, ja. Har inte särskilt mycket med verkligheten någonstans att göra.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Som att svara på frågan, hur långt är ett snöre?

    Och att jämföra varandras förbrukning är som att jämföra mellan äpplen och päron. Alla har olika typer av körning...

    Och du trodde väl inte att du skulle vara i närheten på fabrikssifforna för blandad körning?

    Vilken hastighet är landsväg för dig? 70-80-90-100-110-120-130? Landsväg är ca 80-90 och då kanske du kan kommar ner mot 0,6-0,65.

    Tycker din förbrukning är fullt normal.

    Landsväg för mig o dom flesta är väl normalt 70-90, och därmellan så drar min ungefär likvärdigt om man kör försiktigt o lugnt såklart. Det vet nog dom flesta hur dom kör och jag menar såklart lugnt man kan raka vägar. Kompis till mig som jobbar på Bilmetro tycker också att det är lite högt på landsväg att man är uppe mot 0.80 o nosar.

    Min farsa har samma bil men en 12:a och tvåhjulsdrift det förstår jag att min drar lite mer på grund av 4wd. Men med hans bil kör han och jag ner mot 0.46 på landsväg
    Senast redigerad av fear50 den 2018-06-19 klockan 13:00.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Nu har jag inte samma bil, men som jämförelse.
    Över en tvåmilssträcka med 70-90 så ligger jag på knappa 0,7 (färddator). Tiguan TDI190, 255-däck.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Har fått veta nyss av en kille som jobbat på Bilmetro att t.ex min modell blev att dra mera efter deras diesel uppdatering som dom gjort på bilarna. Alla dom som uppdateras hos Volkswagen kommer att dra lite mera. Så han uppmanade dom som inte hade gjort sådan ännu att inte göra den, säga till om det innan servicen om dom nu inte redan har gjort den.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Det där verkar vara lite olika. Jag har en bil som fått uppdateringen. Den drar uppenbart mindre efter uppdateringen. Ingen stor skillnad, men en tydlig skillnad neråt. Sen kan jag inte ta gift på att uppdateringen är orsaken, men jag kan se att förbrukningen gått ner sedan dess, loggar alla tankningar.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Om någon önskar en optimering, som hjälper till att få ner förbrukningen igen efter "uppdateringen" (dieselgate) kan jag ordna detta när jag kommer till Sverige i juli...

    http://teknikensvarld.se/dieselgate-...atgard-454998/

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Om någon önskar en optimering, som hjälper till att få ner förbrukningen igen efter "uppdateringen" (dieselgate) kan jag ordna detta när jag kommer till Sverige i juli...

    http://teknikensvarld.se/dieselgate-...atgard-454998/
    Jag är nyfiken på vad du har att erbjuda, kan du berätta lite om det för oss alla här kanske. Och hur vet man om dom har uppdaterat denna dieselgate uppdateringen egentligen?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Beror lite på vilken bil/motor men med bla. VCDS kan man se software ver. till ECU'n.
    9972 är ICKE D.G
    9977 är D.G

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Jag upplever att det många som har övertro på sin bils förbrukning och även många som anser att "landsvägskörning" är från 80 upp till motorvägsfart plus lite moms. Det sker en markant ökning på förbrukningen om man ökar från 90 till motorvägsfart 110-120, upp mot 1.5-2dl extra per mil är inte onormalt. Och tro att man ska kunna ligga på 0.55l/mil i 110 är en utopi för en större bil med dsg låda och 4wd.

    För vår egen del snittar vi 0,67l/mil med vår Tiguan Allspace 190tdi efter 300mil. Det är vi nöjda med, givetvis är många av milen på motorväg och landsväg. Att snitta 0.9l/mil i 120 är inga problem. Hög bil, stora däck, stor frontarea, hög vikt, 4wd osv. gör bilen till en dålig bil om man vill ha låg förbrukning. Som lägst under en 4 mils körning t/r har jag snittat 0.58 med ägg under pedalen.

    Åker mycket hyrbil i tjänsten och den bilen som har imponerat på mig var en Skoda superb med 1.4l tsi och dsg. Den snittade jag totalt 0.57l/mil. Vissa körningar var förbrukningen nere på 0.47, det gör mycket med en låg slank kaross och 2wd...

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Jag är nyfiken på vad du har att erbjuda, kan du berätta lite om det för oss alla här kanske.
    Mest information, men tar mig alltid tid att hjälpa någon (även fast jag har semester)

    Dom alternativ som jag kan rekommendera är:

    För bilar med och utan nybilsgaranti är det säkraste en nedgradering med original-fil (flash programming med ODIS). Något VAG inte får göra...

    Det bästa är såklart en optimal fil-uppgradering för just din bil, men kan dessvärre inte så väldigt mycket om "svenska tuners" och då egentligen inte kan rekommendera någon utan att få veta bla. vid vilka varvtal parametrar ändras.

    Billiga filer börjar väl på runt ca ungefär 200rpm och upp. Det ändras alltså parametrar för vart 200:e varv...

    Premium, pro filer osv. Startar runt ca ungefär 70rpm... Men då är bilen som original men med markant mer kraft och lite lägre förbrukning (tar ungefär 2 veckor innan snittförbrukningen går ned )...

    Sedan är det såklart annat som också har betydning...

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Mest information, men tar mig alltid tid att hjälpa någon (även fast jag har semester)

    Dom alternativ som jag kan rekommendera är:

    För bilar med och utan nybilsgaranti är det säkraste en nedgradering med original-fil (flash programming med ODIS). Något VAG inte får göra...

    Det bästa är såklart en optimal fil-uppgradering för just din bil, men kan dessvärre inte så väldigt mycket om "svenska tuners" och då egentligen inte kan rekommendera någon utan att få veta bla. vid vilka varvtal parametrar ändras.

    Billiga filer börjar väl på runt ca ungefär 200rpm och upp. Det ändras alltså parametrar för vart 200:e varv...

    Premium, pro filer osv. Startar runt ca ungefär 70rpm... Men då är bilen som original men med markant mer kraft och lite lägre förbrukning (tar ungefär 2 veckor innan snittförbrukningen går ned )...

    Sedan är det såklart annat som också har betydning...
    Jag försöker skicka privat till dig men går inte du har för många medelanden i din brevlåda säger den tillbaka, kan du readera något så får jag messa dig tack.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nu är det rensat

    B7 kombi med manuell och framhjulsdrift ligger närmare 0.5l/mil än 0.6l/mil i 90-100km/h.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Min farsa han har en B7 med framdrift o den drar bara 0.46 på landsväg. Du har pm från mig
    Senast redigerad av fear50 den 2018-06-21 klockan 22:34.

Liknande ämnen

  1. passat 2012 olje byte 1500 eller 3000 mil
    Av johan70 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 21:48
  2. Tändstiftsbyte? 4år eller 6000 mil?
    Av outrunner i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-24, 15:22
  3. Golf GTI dsg 07 drar ovanligt mycket olja?
    Av Jesperthorn i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 15:39
  4. Törstig G60
    Av Conny i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:46
  5. Ett mkt ovanligt problem?
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin