Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 92
  1. #61
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag skulle säga att metallemblemen satt på tidiga bilar. 1977 var det i plast på vår gamla Passat iallafall.

  2. #62

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Ja jag har fått den uppfattningen också. Men vilka bilar? Bubbla typ?

  3. #63
    GTI-nissen
    Gäst
    Det finns inga luftkylda som haft dessa märken.
    Första generationerna av de vattenkylda som kom under första delen av 70-talet hade i metall. 1973-75 skulle jag tro

  4. #64

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Ok! Jag har köpt mina på någon marknad där säljaren inte heller visste. Men fanns det även modellnamnen i metall eller bara Volkswagen?

  5. #65
    GTI-nissen
    Gäst
    Nu får jag tro igen...Båda emblemen borde vara i samma material, jag har svårt att tro att de blandade plast och metall.

    Hitrade detta:
    https://forums.vwvortex.com/showthre...l-badges&amp=1
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2018-10-22 klockan 23:11.

  6. #66

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Idag kom den tredje och sista Roccon hem. Tre bilar ska bli en. Från denna kommer jag att ta frontplåten och lite annat smått och gott. Den röda ska få hamna på hjul igen och sen blir det skroten för den eftersom ingen vill ha den.


  7. #67

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Idag fick jag gjort en del faktiskt. Har dammsugit reservdelsbilen på små clips och andra bra-att-ha-saker. Rullade därefter ut den ur garaget, tackade den för den korta bekantskapen och plockade fram tigersågen.



    Några minuter senare såg det ut så här och bilens bästa del var separerad.





    Därefter filéade jag ut lite fler grejer jag ska ha och det tog sin lilla tid att tänka ut de smartaste sätten att kapa på. Efter det plockade jag ner hjulupphängningen fram och bak och ställde bilen på pallbockar. Den är såpass slut under att jag knappt visste var jag skulle ställa bockarna, och bakaxeln bara rasade ner på ena sidan när jag började lossa muttrarna. Upphängningen har jag nu monterat på bilen jag ska spara så att den går att rulla.

    Jag tror ingen kommer att bli ledsen över att jag imorgon kommer kapa ner hela reservdelsbilen till smådelar. Om allt går som jag vill kör jag detta till återvinning i veckan och ser till att den röda blir hämtad för skrotning. Sen kan jag lägga allt fokus på bilen som inte är uppbyggd av rost.


  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Bra där! Det går framåt igen.

  9. #69

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Japp! Ska bara stöka undan allt skrot också så jag får lite ro i själen =) Har beställt skrotning av den röda idag och var hyfsat produktiv igår så nu ser reservdelsbilen ut så här:


  10. #70

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Nu har jag gjort mig av med plåten från reservdelsbilen och idag hämtades även den röda för skrotning. Skönt! Nu kan jag fokusera på att bygga bil istället för att riva i rost =)



  11. #71

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Det går inte undan med projektet direkt, men det får ta den tid det tar. Nu är en veckas mancold över och takbytet på huset är klart, så nu kan jag hänga i garaget igen. Igår blev det meckande med andra bilen men idag fick Sciroccon lite uppmärksamhet. Kapade bort ett extra motorfäste som monterats då det tidigare satt någon annan maskin i.



    Städade upp lite fler saker i motorrummet och tog sedan och strippade förardörren på allting. Det sitter elhissar monterade och på passagerarsidan är rutan upphissad men jag fick inte igång motorn där så måste fixa lite innan jag kan fortsätta.

    Funderar även på om jag skulle hyra hem blästerutrustning och blästra bilen själv på uppfarten. Jag behöver blåsa över motorrummet, insidan och undersidan. Hyr jag grejer hem hit slipper jag fixa bil och släp för att köra den till blästerstället, plus att jag får det exakt som jag har tänkt det och slipper åka fram och tillbaka om det nu skulle vara så att något har missats. Någon som har erfarenhet av att hyra utrustning själv och kan rekommendera något i Stockholmsområdet?

  12. #72
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag har friblästrat en hel bil en gång, monterad i karossvagga. Funka fint. Kan inte ge några tips på detta i STH men har några bra att tänka på:
    1. Det skitar ner något enormt, hittade ny sand på osannolika ställen månader efteråt. Inget man gör på uppfarten i ett villaområde om jag säger så.
    2. En nyblästrad yta rostar enormt fort, tar bara ett par dagar innan ytrosten kommer krypande, så man måste ha förberett att hellacka bilen, helst inom en dag. Kan ju göras med tex svetsprimer om man vet att man ska svetsa.
    3. Bläster tar INTE VW:s PVC underredsmassa (och flera andra fabrikat). Den måste avlägsnas till 99% innan. Det duger inte att slöskrapa lite, då blir bilen blästrad där det var bortskrapat och PVC-skiten sitter kvar oberört på resten....

    När man är klar så har man dock ett idealt renoveringsläge
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #73

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Tack för inputs! Känns vettigare att köra bilen till blästerfirma då och låta dem göra jobbet så slipper det att bli så grisigt hemma =)

  14. #74

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Har försökt att få liv i elhissen i högerdörren men den verkar stendöd. Måste ju dock ha bort rutan för att kunna lossa allt krafs. Gick loss med alla verktyg jag hade i princip och efter en hel del lirkande fick jag äntligen rensat dörren på allt.



    I övrigt känns det som att jag har strippat bilen på allt, så det börjar bli dags för blästring. Jag kommer att lämna bort det jobbet och inte slabba med det själv hemma på uppfarten som jag funderade på.


  15. #75

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Bosse K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Sakta men säkert så...

    Siktar vi på å köra till sommarn ????

  16. #76

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Absolut, Fred Flinta-style!

  17. #77

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Kompisen som ska hjälpa mig att svetsa i bilen har varit och hälsat på så att vi tillsammans kunde gå igenom vad som ska göras och hur. Det var en lättnad när han sa att det inte var något område som var någon större utmaning, så förhoppningsvis blir allt plåtjobb fixat under vintern. Han tyckte att jag skulle köpa ersättningsplåt till bägge hörnen bak då de var slut så det gjorde jag. Idag kom plåtarna jag beställt från Werk34 och det var ingen vacker syn direkt. Det ser ut som en T-Rex har gnagt på grejerna och jag fattar inte riktigt hur man kan skicka iväg något som ser ut så här. Stod tyvärr inte på sajten att det var Klokkerholm-grejer när jag beställde men det kanske är så här de brukar se ut? Varför jobbar Klokkerholm med plåt när de inte verkar veta hur man gör?





    Har funderat mer på det här med blästring. Det känns som att det vore skönt att blåsa av motorrummet, undersidan och hjulhusen. Resten får slipas för hand och med maskin. Men vilken typ av blästring ska jag satsa på? Sand är effektivt men kommer att ligga i hålrummen i resten av bilens liv. Undersidan har inte massa rostskyddsmassa så det borde gå att blåsa den ren med något annat media, men vad? Soda, kolsyra? Och är det smartast att göra detta innan jag skickar bilen på svetsning hos min kompis?

  18. #78
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Sådär ser de plåtarna alltid ut. Inget konstigt med de du fått. Nu kanske du förstår varför vi andra inte alltid är nöjda med passformen
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  19. #79

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Fattar inte hur den som bankat ihop dessa kan lägga de i högen över färdiga grejer och vara nöjd med det? Pinsamt. Hade jag vetat att jag skulle få Klokkerholm-plåt hade jag inte beställt eftersom jag vet hur deras "kvalitet" är. Men det kanske inte finns någon annan som tillhandahåller plåt till tidiga Scirocco så kanske bara är att bita i det sura och modifiera dessa så gott det går?

  20. #80
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av frisyren Visa inlägg
    Fattar inte hur den som bankat ihop dessa kan lägga de i högen över färdiga grejer och vara nöjd med det? Pinsamt. Hade jag vetat att jag skulle få Klokkerholm-plåt hade jag inte beställt eftersom jag vet hur deras "kvalitet" är. Men det kanske inte finns någon annan som tillhandahåller plåt till tidiga Scirocco så kanske bara är att bita i det sura och modifiera dessa så gott det går?
    Jag jobbar ju med geometrisäkring av bla plåtkarosser och jag förstår precis varför den ser ut som den gör. De har helt enkelt tillverkat ett ganska enkelt pressverktyg med få pressteg och sedan lagt ganska lite tid på att justera verktygen och pressen för att få bort rynkor mm. Sådär kan plåtarna till en ny bil av originalkvalitet se ut första gången man pressar. Sen kämpar man i ett halvår med att justera verktygen och pressen för att få det slätt och med god passform.
    Sanningen är att det inte finns några konkurrenter till Klokkerholm och att de flesta inte är villiga att betala 5kkr för en liten bit plåt till sin hobbybil vilket förmodligen är det de skulle behöva ta betalt med tanke på den blygsamma volymen.

    VW Classic parts har ju som tur är numera mycket plåt i lager, och även om priset är Klokkerholm x10 så är det värt det tycker jag. På de artiklar de ej har får man köpa pirat och sen lägga ner tiden själv på att få de vettiga.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. Äntligen med Etta!
    Av frisyren i forum Projektforum
    Svar: 310
    Senaste inlägg: 2019-09-28, 18:54
  2. Äntligen VW igen!
    Av AndreasE i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-09-08, 10:16
  3. R32an med sommardäck... Äntligen!
    Av firefreak i forum Bilder och Videos
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 17:54
  4. Äntligen!
    Av Jocke_M i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 23:41
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin