Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 92
  1. #21

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Trevligt, blir till att lusläsa den då =)

  2. #22

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Fortsatte att riva lite i helgen som var. Tycker ändå inte att det är katastrof rostmässigt men det är väl också eftersom jag aldrig har rostlagat en bil.





    I helgen ska jag fortsätta och då blir det nog till att riva bort resterande grejer i motorutrymmet.

  3. #23

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Efter mycket bråkande fick jag äntligen bort bromsservot. Muttrarna sitter verkligen tokdumt till men trots rostfest var det bara en som gick av, de andra gick faktiskt att skruva bort. Fick även petat in all el i kupén också, vilket också tog sin lilla tid.


  4. #24

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Igår var en kunnig kompis förbi och tittade på bilen och gav mig lite härligt pepptalk på vad jag bör fokusera på, i vilken ordning och hur jag ska tänka med olika saker. Det var nyttigt för att inte bara stirra sig blind på rosten och att det här projektet är ganska så stort. På kvällen rev jag ut instrumentpanelen och all el så nu är det klart i alla fall. Lite mer saker ska rivas ut men sen ska jag faktiskt börja slipa lite.




  5. #25

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Sakta men säkert går det vidare framåt. Har plockat ut bakrutan, tagit av bakluckan och rivit ut innertaket. Mögligt på insidan, har ett nytt liggande som ska in sen.







    Har även varit och pratat med en blästerfirma om att blästra hela motorrummet och undersidan av bilen för att ha ett blankt papper att börja med, dock verkar det svårt även för dem att få bort den tjocka skyddsmassan undertill på dessa bilar.

  6. #26
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Det är något terapeutiskt med att ligga och skrapa av PVC lagret under en VW. Har räddat min mentala hälsa många gånger. Bara att ta fram en skrapa och mysa
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #27
    GTI-nissen
    Gäst
    Har du kollat blästring med kolsyreis? Jag tror den tar allt utom lacken.

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Har du kollat blästring med kolsyreis? Jag tror den tar allt utom lacken.
    Ha för mej att den tar även lacken,iaf hade det gjort det på den kolsyreblästrade karossen jag såg

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    En grov stålborste för vinkelslip (den tvistade varianten) samt grova hanskar och visir så är det bara sätta igång. Glöm inte dubbla lager kläder för efteråt så sitter det en del ståltrådar i tröjan..... Komplettera med en skrapa eller slött smalt stämjärn så har du några kvällars arbete framför dig.

  10. #30

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Det är något terapeutiskt med att ligga och skrapa av PVC lagret under en VW. Har räddat min mentala hälsa många gånger. Bara att ta fram en skrapa och mysa
    Haha javisst är det!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Ha för mej att den tar även lacken,iaf hade det gjort det på den kolsyreblästrade karossen jag såg
    Hela bilen ska lackas om så det gör inget, kanske något att kolla upp då, tack för tipset!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    En grov stålborste för vinkelslip (den tvistade varianten) samt grova hanskar och visir så är det bara sätta igång. Glöm inte dubbla lager kläder för efteråt så sitter det en del ståltrådar i tröjan..... Komplettera med en skrapa eller slött smalt stämjärn så har du några kvällars arbete framför dig.
    Ja det är väl lika bra att bita i det sura och bara gå loss. Man måste ju ha gjort det någon gång i sitt liv för att kunna säga hur förjävligt det är

  11. #31

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Den arkeologiska utgrävningen fortsätter. Allt som är lagat på bilen är tyvärr dåligt utfört, och det som har gett sig först typ. Bakskärmarna är fult skarvade på insidan och vissa svetsar är inte vackra någonstans. Det är nog dags att jag köper mig en svets och börjar lära mig att sy ihop plåt. Det bästa hade ju givetvis varit att låta någon som är erfaren göra jobbet, men då lär jag mig inget på vägen. Att byta golvet borde jag väl i alla fall klara av, de mer känsliga bitarna kanske jag står över.






  12. #32

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Började att slipa bakluckan lite i veckan och upptäckte då att den troligtvis behöver lappas på fler ställen än jag först hade räknat med. Men så är det ju tyvärr alltid med såna här stora projekt. Det som göms under tjocka lager med spackel kommer fram med ståltrissan heter det väl...



    Idag tänkte jag ge mig på att slipa bort massa underredsmassa men när jag väl hade hissat upp bilen ordentligt och rullat omkring där under en stund insåg jag att det är rätt onödigt just nu eftersom jag kommer behöva byta hela golvet bak till baksätet ändå. Tar och slipar efter att jag har kapat ur istället så jag inte gör massa jobb förgäves. Något var jag ju dock tvungen att göra när jag låg där så jag tog ner tanken och tankröret. Bakaxeln är ju tvungen att komma ner för detta och då upptäckte jag att ena fästbulten i karossen för denna var avdragen. De andra tre lyckades jag dock att lossa utan att göra samma tabbe. Själva fästet såg inte roligt ut och måste bytas, kanske på bägge sidor för ju mer jag gräver desto mer rost hittar jag på denna bil.




  13. #33

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Blev en kort stunds mysmeck idag. Plockade ut sidorutorna bak och ville göra det utan att skada tätningslisten eller spräcka glaset, gick bra som tur var. Blir väl till att köpa nya tätningar sen men ändå bra att ha kvar originalet om det går. Använde mig av flera stycken stämjärn som jag tvingade in mellan listen och plåten och sakta jobbade mig runt med.


  14. #34

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Jag har ju redan två stycken jalusi till bakrutan men kan man få för många? Nej. Så idag blev det ett till och även två till sidorutorna bak. Bilen ska få så många klassiska attribut det bara går och jag får tag i, så detta var ett trevligt tillskott.







    I övrigt så har jag bestämt med kompisen att jag och han kommer att rostlaga bilen tillsammans. Han har en bättre lokal än vad jag har för den typen av arbete, dessutom kan han svetsa vilket inte jag kan. Så han ska få ta sig an de svåra partierna medan han ska lära mig där det är lite enklare. Kommer att bli kul och förhoppningsvis kan vi dra igång redan i vinter.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Haha men jävlar så fult
    Jalusierna alltså, då är jag ändå uppväxt med sånt.

    Sjukt udda att du hittat till sidorutorna.
    Det måste nästan vara obefintligt i Sverige med såna!?

    I övrigt läser jag allt i tråden.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Apropå jalusier så kommer jag ihåg när en kompis satt och borrade ca 800 hål för att sätta i ljusdioder i sitt jalusi till en 240 och sen funkade det ändå inte pga att en eller flera dioder var döda och han hade seriekopplat dom....

  17. #37

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Haha men jävlar så fult
    Jalusierna alltså, då är jag ändå uppväxt med sånt.

    Sjukt udda att du hittat till sidorutorna.
    Det måste nästan vara obefintligt i Sverige med såna!?

    I övrigt läser jag allt i tråden.
    Haha ja det är verkligen så att man antingen hatar eller älskar dem, jag tycker de är stentuffa =D. Jag har heller aldrig sett några i Sverige så jag är mycket nöjd med köpet. Kul att du läser!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Apropå jalusier så kommer jag ihåg när en kompis satt och borrade ca 800 hål för att sätta i ljusdioder i sitt jalusi till en 240 och sen funkade det ändå inte pga att en eller flera dioder var döda och han hade seriekopplat dom....
    Haha sicken osis!

  18. #38
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag har aldrig sett för sidorna och är inte övertygad om att de ser bra ut, men jag gillar idén och tycker du ska köra på det. Till bakrutor däremot, det tycker jag hör till! (Skulle vilja ha till min 1303)

  19. #39

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Hehe nej det lär bli en vattendelare på träffar i framtiden =) Jag har ytterligare två stycken till bara bakrutan men de har en annan design än dessa tre som jag köpte som ett kit. Målet är att proppa bilen full med så många tidstypiska grejer som möjligt, så länge jag tycker det ser ballt ut då

  20. #40

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Ni vet när man "ska bara peta runt lite för att se om det finns några fler ställen det är mjukt på"? Det gjorde jag idag och fick mig några mindre trevliga överraskningar, och två nya hål höger bak som jag verkligen inte vill ha där. Flera ställen har varit uppenbart dåliga men dessa gömde sig faktiskt ganska bra tills jag var framme och pillade. Det blir en lång vinter minst sagt.


Liknande ämnen

  1. Äntligen med Etta!
    Av frisyren i forum Projektforum
    Svar: 310
    Senaste inlägg: 2019-09-28, 18:54
  2. Äntligen VW igen!
    Av AndreasE i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-09-08, 10:16
  3. R32an med sommardäck... Äntligen!
    Av firefreak i forum Bilder och Videos
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 17:54
  4. Äntligen!
    Av Jocke_M i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 23:41
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin