Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Arteon GTS R-Line. Öppna och stänga bakluckan

    På min nya Arteon går det att öppna bakluckan med knappen i dörren och via fjärrkontrollen på ganska långt håll, 10 m brukar räcka för mig och det fungerar. Och det var lika på min förra bil, Passat 2015.
    Men att stänga går via knappen i dörren bara om tändningen är på. Och med fjärrkontrollen bara om man står invid bilen. ”Inom bilens räckviddsområde” står det i instruktionsboken.
    Är det nån som vet om man kan få knappen i dörren att stänga luckan även om tändningen är av?
    Och om det går att stänga med fjärrkontrollen, på samma avstånd som man kan öppna?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    På min nya Arteon går det att öppna bakluckan med knappen i dörren och via fjärrkontrollen på ganska långt håll, 10 m brukar räcka för mig och det fungerar. Och det var lika på min förra bil, Passat 2015.
    Men att stänga går via knappen i dörren bara om tändningen är på. Och med fjärrkontrollen bara om man står invid bilen. ”Inom bilens räckviddsområde” står det i instruktionsboken.
    Är det nån som vet om man kan få knappen i dörren att stänga luckan även om tändningen är av?
    Och om det går att stänga med fjärrkontrollen, på samma avstånd som man kan öppna?
    Ska hämta min på tisdag. Har du inte fått svar då, så kan jag fråga

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Står lite här om Easy Open/Close. Står visserligen tillval, men jag tror det ingår som standard. Kanske inte riktigt det du menar?

    https://www.volkswagen.se/sv/modelle...28138616299917

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    På min nya Arteon går det att öppna bakluckan med knappen i dörren och via fjärrkontrollen på ganska långt håll, 10 m brukar räcka för mig och det fungerar. Och det var lika på min förra bil, Passat 2015.
    Men att stänga går via knappen i dörren bara om tändningen är på. Och med fjärrkontrollen bara om man står invid bilen. ”Inom bilens räckviddsområde” står det i instruktionsboken.
    Är det nån som vet om man kan få knappen i dörren att stänga luckan även om tändningen är av?
    Och om det går att stänga med fjärrkontrollen, på samma avstånd som man kan öppna?
    Be dom felsöka kablarna bak till luckan.
    Jag hade själv lite konstigt beteende på min backlucka (Tiguan) när jag hämtade den, det var en kabel till bakluckan som satt fel eller lossnat.
    Det som hände på min var att jag inte kunde stänga med fjärr, gick att öppna.
    Sen tjöt signalen trotts man stängde på luckan.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Ska hämta min på tisdag. Har du inte fått svar då, så kan jag fråga
    Jag var och pratade med säljaren i morse. Han visste inte hur det ska vara, men vi testade på hans bil, en likadan Arteon som min. Funktionen var lika på den.

    Det jag egentligen undrar är om det går att programmera om.
    Arteon ska ju vara VW:s flaggskepp och bör väl inte ha funktioner som är enklare eller sämre än i Passat.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Går säkerligen programmera om, dock inte så stor chans att VW hjälper dig. Låter som detta är någon form av säkerhetsfunktion...
    Kolla med t.ex OEM-Eftermontering i Karlstad, de brukar ha koll.
    Annars kan jag kolla med vcds när jag fått hem min

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Off topic helt klart, men varför vill man kunna öppna och stänga luckan tio meter från bilen?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bakluckan är väl mycket längre/större på Arteon än Passat? Så även för mig låter detta som en säkerhetsåtgärd, hyfsat relevant sådan också, enligt mig

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Off topic helt klart, men varför vill man kunna öppna och stänga luckan tio meter från bilen?
    Använder jag ofta nu på sommaren när jag vill vädra ur bilen, och ibland bär jag saker från boendet till bilen, skönt att luckan är öppen när jag kommer fram. Så jag använder det faktiskt en hel del.
    Men stänger gör jag oftast på knappen på luckan eller i dörren.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Kan tänka mig att det har med säkerhet och klämrisk att göra. Samma sätt med fönsterhissarna, går att öppna rutorna med fjärren men inte stänga dem. Samma grej (iaf på Audi) med panoramataket och fjärrkontroll, öppna går men inte stänga.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    Kan tänka mig att det har med säkerhet och klämrisk att göra. Samma sätt med fönsterhissarna, går att öppna rutorna med fjärren men inte stänga dem. Samma grej (iaf på Audi) med panoramataket och fjärrkontroll, öppna går men inte stänga.
    Jag kan stänga alla rutorna med fjärren på min Tiguan -17.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Det är precis som ni säger, säkerhetsskäl med klämrisk. Stänga med fjärr kan bara göras inom ca 1m. Säljaren nämnde detta förra veckan när vi hämtade ut vår allspace.

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Låter inte detta lite osäkert också i så fall?

    "Stängningsmekanismen har en fördröjningsfunktion, så att du kan trycka på stängningsknappen först och sedan lasta in eller ta ut det du behöver innan luckan stänger sig själv."

    Hur vet man att man inte får luckan i huvudet, när man lastar ur t.ex.?

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    För att bilen känner av när nyckeln flyttar sig från bilen från 1m och stänger då lucken, det är det sk. easy open.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Det är precis som ni säger, säkerhetsskäl med klämrisk. Stänga med fjärr kan bara göras inom ca 1m. Säljaren nämnde detta förra veckan när vi hämtade ut vår allspace.
    Får väl försöka vänja mig vid den här funktionen då. Man blev bortskämd med enkelheten och logiken i öppna/stänga som Passaten hade.

  16. #16

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    För att bilen känner av när nyckeln flyttar sig från bilen från 1m och stänger då lucken, det är det sk. easy open.
    Ok, det förklarar ju bättre hur det funkar

    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Får väl försöka vänja mig vid den här funktionen då. Man blev bortskämd med enkelheten och logiken i öppna/stänga som Passaten hade.
    Men var det inte öppna du ville göra från långt håll? eller hur skiljde sig Passaten där?

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Ok, det förklarar ju bättre hur det funkar



    Men var det inte öppna du ville göra från långt håll? eller hur skiljde sig Passaten där?
    Där kunde jag även stänga på ganska långt håll.
    Och stänga med knappen i dörren även om tändningen var av. Nu måste tändningen vara på och man måste hålla knappen ända tills luckan är stängt.

Liknande ämnen

  1. Arteon GTS R-Line -18
    Av henrik_k i forum Projektforum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-04-24, 18:05
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 15:23
  3. Kan inte öppna bakluckan på tiguan
    Av look43 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 20:44
  4. Stänga av ESP Passat R-line 4Motion -10
    Av husa550 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-24, 22:22
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin