Sidan 1 av 6 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 110
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Passat generation 8 - facelift

    Passat generation 8 - facelift, modelluppdatering, PA, Produktaufwertung.

    Vad vet vi idag? Mina tankar nedan.
    - Arteon-liknande front
    - Flytande blinkers bak (tillval)
    - Fler och mer avancerade assistentsystem
    - Euro 6d-TEMP
    - Motorprogram:
    TSI: 1,5 TSI 150, 2,0 TSI 190, 2,0 TSI 230, 2,0 TSI 272
    TDI: 2,0 TDI 163, 2,0 TDI 204, ? (TDI 240 utgår)
    TGI: 1,5 TGI 150 (EA211 EVO), 2,0 TGI 170
    GTE: 1,5 TSI, ~ 13 kWh battteri?
    - TDI EA288 EVO, eller väntar man med detta till Passat generation 9 för Euro 6d/Euro 7?
    - Delelektrifiering genom införande av mildhybridsystem (MHEV) 48V för några motoralternativ genom en sk RSG/BSG
    - Infotainmentsystem från Arteon och/eller Golf 8
    - Active Info Display generation 2
    - Ny Head-up-Display
    - App-styrd parkering

    Produktionsstart KW44/45/2018, leveransstart KW12/2019?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Anders Brink
    Ort
    Lund
    Inlägg
    8
    Jag är inte så lockad av yttre ändringar eller gadgets (i just detta fallet) men jag är väldigt nyfiken på var du fått info om batteriet.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är så klart olika vad man uppskattar och inte uppskattar, men det är ju så det fungerar generellt på marknaden för personbilar och det är ju i grunden kunddrivet. Vad gäller batteriet och dess kapacitet är det inget jag har någon information om utan det är en tanke från min sida om vad som kanske skulle kunna vara en möjlig uppdatering inför kommande facelift/modell-produkt-uppdatering baserat på den batteriutveckling som skett senaste åren och med tanke på efterfrågan. Men som sagt, bara en gissning, inget konkret.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Anders Brink
    Ort
    Lund
    Inlägg
    8
    ok, tack!
    Funderar just på att skaffa en Passat GTE som leasingbil i företaget och eftersom jag inte har jättebråttom så funderar jag på att vänta lite till uppgraderingen kommer

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    BSG vet jag vad det är, men RSG?

    Jag tror det kanske är lite väl mycket arbete att få in ett 48 V elsystem i en facelift. Själv hoppas jag på fler assistanssystem, tror detta är ett måste om man tittar på konkurrenterna.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    RSG = Riemengetriebene Startergeneratoren = Belt-Driven Starter Generator = BSG.

    Anledningen till att jag gissar på 48V MHEV-system är att nya Audi A6 kommer med ett sådant 48V MHEV-system och motorer samt att Golf generation 8 också gör det. Eftersom man bygger vidare på MQB i Golf generation 8 så tänker jag att moduluppbyggnaden skulle kunna göra det möjligt. Ser inte heller hur VW ska få ner CO2-utsläppen från Passat-programmet tillräckligt utan ett sådant införande. EU-böter hägrar om man inte når rätt CO2-gräns och nuvarande Passat-generation kommer förmodligen att behöva leva vidare minst två år till med minskad andel diesel samt WLTP + RDE. En tuff utmaning. En alternativ lösning är väl att man tycker det blir för omfattande för ett facelift som du skriver och istället påskyndar införandet av en ny generation.

    Angående assistentsystem så är det väl sannerligen en lågoddsare, även om jag tycker Passat har relevanta assistentsystem idag men utvecklingen går så klart framåt.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    TSI 230 hoppas jag på. Samt att den går att få med 4-motion och 7-petad DSG.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om en TSI 230 4Motion kommer så blir det garanterat med DSG7 eftersom de manuella växellådorna snabbt är på väg bort ur Passat-programmet. Redan idag måste du i princip välja någon utav de minst motorstarka och minst utrustade versionerna av Passat om du vill ha manuell växellåda. Den processen lär fortgå, både pga kundefterfrågan och CO2-jakt.

    Personligen är jag dock tveksam till den versionen då motsvarande idag endast finns som Alltrack och för att minska totala CO2-utsläppet lär man försöka undvika att utvidga antalet sådana versioner. Bensin + fyrhjulsdrift hjälper ju inte till på den vägen...tyvärr...

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Om en TSI 230 4Motion kommer så blir det garanterat med DSG7 eftersom de manuella växellådorna snabbt är på väg bort ur Passat-programmet. Redan idag måste du i princip välja någon utav de minst motorstarka och minst utrustade versionerna av Passat om du vill ha manuell växellåda. Den processen lär fortgå, både pga kundefterfrågan och CO2-jakt.

    Personligen är jag dock tveksam till den versionen då motsvarande idag endast finns som Alltrack och för att minska totala CO2-utsläppet lär man försöka undvika att utvidga antalet sådana versioner. Bensin + fyrhjulsdrift hjälper ju inte till på den vägen...tyvärr...
    Hellre DSG7 än DSG6. Passat Sportscombi med 220 TSI verkar endast säljas med DSG6.
    Trodde aldrig jag skulle säga det, men 6 växlar känns verkligen i minsta laget på 2-liters dieselsnurrorna, speciellt när det saknas momentomvandlare. Jag vet inte hur mycket DSG-lådorna lider, friktionsmässigt, om man adderar fler växlar?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Passat generation 8 - facelift

    Var det inte TSI vi diskuterade? :-) Så hur kom TDI in i bilden? Passat TSI 220 2WD har DSG6. Passat TSI 220 4WD (Alltrack) har DSG7, så givetvis kommer en eventuell, teoretisk Passat TSI 230 både 2WD och 4WD ha DSG7. Den 6-växlade DSG-lådan fasas ut från alla modeller för att spara CO2 utsläpp med DSG7, enda anledningen. I princip inget man som användare har nytta av i praktiken.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det var ett sidospår angående behovet av fler växlar för bättre körbarhet.

    • Har du sett några siffror på eventuell CO2 vinst med DSG7 jämfört med DSG6?

    • Har du någon info om TSI230? Säljs den tex idag fast i annat märke?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej, har inga siffror på CO2-vinst med DSG7 vs. DSG6, men har svårt att tänka mig så många andra anledningar. Det bör vara en förberedande åtgärd för bland annat WLTP-RDE-Euro 6d.

    TSI 230 finns i Golf, Octavia och är ju egentligen mest en effektvariant på EA888 220/231/245 som finns i en mängd olika bilmodeller från VW gruppen...

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    En anledning kan vara efterfrågan från kund.

    Fler växlar innebär normalt mer friktionsförluster. Ofta även högre vikt.
    Minns jag inte fel så stoppade tex VW in en 5-petad manuell låds i Passat Bluemotion för en massa år sedan, just för att det var mindre friktionsförluster i den jämfört med den 6-växlade manuella lådan.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Så är det generellt, men utvecklingen har säkert gått framåt sedan DQ250 (6-vxl) och antagligen har man funnit att 7-växlar som i DQ381 och DQ500 är en lämplig kompromiss för det man vill uppnå.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Robert
    Ort
    ..
    Inlägg
    11
    Är det någon som vet när vi kan se eventuell facelift i konfiguratorn på VW hemsida ?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    I och med att det inte ens presenterats någon uppdaterad Passat eller ens någon konkret information om något sådant så gissar jag på allra tidigast i slutet av kvartal fyra 2018.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Robert
    Ort
    ..
    Inlägg
    11
    Oj så sent, avtalet på min nuvarande går ut V20 2019 , tror du jag hinner få den nya eller kanske jag ska sikta på en bra deal på den utgående. .. ��

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ingen aning. Men det är nog svårt att vara mer prisvärd än vad Passat är i dagsläget, man får riktigt mycket bil för pengarna. En uppdaterad modell kommer ju inte att vara lika mycket pang för pengarna från start, om det är sådant som är intressant. Så du måste nog själv känna vad som är viktigt för dig.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Första bilden som bekräftar att uppdatering pågår. Test/utvecklingsbil registrerad i Braunschweig.

    Namn:  Neue-VW-bis-2022-1200x800-90900994ee81df10.jpg
Visningar: 3867
Storlek:  366.4 KB

    Auto Bild anger försäljningsstart hösten 2018.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Robert
    Ort
    ..
    Inlägg
    11
    Det är något som detta man kan hoppas på
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Liknande ämnen

  1. VW Passat - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 159
    Senaste inlägg: 2018-08-16, 17:33
  2. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 10:44
  3. Fälgar Passat generation 8..
    Av Thomas80 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-11, 20:15
  4. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08
  5. Andra bakljus, Passat 35i facelift
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 15:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin