Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Ad Blue

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55

    Ad Blue

    Använder både 150 och 190 hk dieselmotorn ad Blue för att klara euro 6?
    Använder ad Blue i andra fordon och problem finns. Hur mycket problem förekommer med det i vw motorerna?

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Antar att du menar VW Passat med 2,0 TDI 150 och 2,0 TDI 190? Både har SCR och förbrukar alltså AdBlue. Utan problem.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Starlight Visa inlägg
    Använder ad Blue i andra fordon och problem finns.
    Vilka problem upplever du i andra fordon?
    Jag kör själv lastbil och upplever inga problem alls med det.
    Givetvis så innebär det ju att man har en till tank att hålla koll på, inte kul att köra med effektreducerad motor i en fullastad bil!

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag har iof bara kört min bil i knappt 5000 mil, fyllt tanken 3ggr (den var såklart fylld när jag köpte bilen) och skall fylla en fjärde gång idag.

    Inte upplevt några problem under dessa mil.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag har iof bara kört min bil i knappt 5000 mil, fyllt tanken 3ggr (den var såklart fylld när jag köpte bilen) och skall fylla en fjärde gång idag.

    Inte upplevt några problem under dessa mil.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Samma sak här, inga som helst problem med AdBlue.
    Kör en Passat TDI-240. Motorn spinner som en katt när man matar den med AdBlue. Och vrålar som ett lejon när man sen trycker till på gasen!

    /Berlands

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Peo Sjögren
    Medlemsnr
    5161
    Ort
    Övik
    Inlägg
    18
    Kör en Tiguan -17, 190 TDI och under dess 3000 mil inga problem med Ad Blue, drar ca 1 l Ad Blue / 100 mil.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Ok det låter bra. Jag har erfarenheter från traktor branschen där krånglande ad Blue pumpar ställer till det, avgaskatalysatorer som kostar 80-100000kr och där man programmerar bort ad Blue n för att reparationerna aldrig slutar.

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om det är VW Golf du tänker på så är den inte utrustad med SCR.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Niklas Forsström
    Ort
    Bispgården
    Inlägg
    6
    Har en Passat med 240 hästaren, och har haft väldiga bekymmer med Ad-Blue,pga sönder frysta slangar.
    2 ggr i vinter och 1 gång förra vintern.Bor i Jämtland, så det har varit ner emot 30 minus här.
    När det hände första gången ifjol vinter stod Berners för notan, för att VW inte ville. Nybils garantin hade gått ut två dagar innan det hände.
    Första gången det hände i vinter, gick det på 5000 kr att repa, för att det två veckor senare va dax igen.
    Hade då sån tur, el va man ska säga, att det va samma slang igen. Så då gick det på garanti.
    Överväger starkt att byta märke el nått. Känns inte sugen på att slänga ut 5 papp flera ggr per år på något som inte tål vårt nordiska klimat. Kör lastbil och det är samma bekymmer där, fast ännu dyrare.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av NI77 Visa inlägg
    Har en Passat med 240 hästaren, och har haft väldiga bekymmer med Ad-Blue,pga sönder frysta slangar.
    2 ggr i vinter och 1 gång förra vintern.Bor i Jämtland, så det har varit ner emot 30 minus här.
    När det hände första gången ifjol vinter stod Berners för notan, för att VW inte ville. Nybils garantin hade gått ut två dagar innan det hände.
    Första gången det hände i vinter, gick det på 5000 kr att repa, för att det två veckor senare va dax igen.
    Hade då sån tur, el va man ska säga, att det va samma slang igen. Så då gick det på garanti.
    Överväger starkt att byta märke el nått. Känns inte sugen på att slänga ut 5 papp flera ggr per år på något som inte tål vårt nordiska klimat. Kör lastbil och det är samma bekymmer där, fast ännu dyrare.
    Jag tänkte väl att bilarna skulle drabbas även dom. Kylan och uppvärmningen av urean kan ge bekymmer alltså

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men åter igen, är det Passat du tänker på eller någon annan modell? Om bilarna har SCR eller ej beror nämligen på vilken modell det är.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Men åter igen, är det Passat du tänker på eller någon annan modell? Om bilarna har SCR eller ej beror nämligen på vilken modell det är.
    Ja passat

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av NI77 Visa inlägg
    Har en Passat med 240 hästaren, och har haft väldiga bekymmer med Ad-Blue,pga sönder frysta slangar.
    2 ggr i vinter och 1 gång förra vintern.Bor i Jämtland, så det har varit ner emot 30 minus här.
    Hos min återförsäljare varnade de för olika kvaliteter av vätska, fast spontant kändes det mer som ett "försäljningstrick" för att handla dyr originalvätska.
    Vart köper du din vätska? Jag handlar på Swedol (99kr/10l), och den verkar funka med min bil.

    Har varit vid flertal tillfällen i Sundsvall under vintrarna, med temperaturer på åtminstone -25 grader, kanske till och med något mer. Men 5 grader till, kanske gör stor skillnad för tillförlitligheten. Och att slangarna fryser sönder, är inget annat en rent konstruktions/fabrikationsfel. Riktigt dåligt! Att vatten expanderar när det fryser, borde till och med VW känna till.

    Jag har också läst att fler haft problem med SCR-systemet. Det gäller inte bara VW, utan verkar kunna drabba alla andra märken också. Men mycket av det man hittade (när jag läste på om detta), är som du också är inne på, problem med just lastbilar och traktorer med SCR.

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Niklas Forsström
    Ort
    Bispgården
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Hos min återförsäljare varnade de för olika kvaliteter av vätska, fast spontant kändes det mer som ett "försäljningstrick" för att handla dyr originalvätska.
    Vart köper du din vätska? Jag handlar på Swedol (99kr/10l), och den verkar funka med min bil.

    Har varit vid flertal tillfällen i Sundsvall under vintrarna, med temperaturer på åtminstone -25 grader, kanske till och med något mer. Men 5 grader till, kanske gör stor skillnad för tillförlitligheten. Och att slangarna fryser sönder, är inget annat en rent konstruktions/fabrikationsfel. Riktigt dåligt! Att vatten expanderar när det fryser, borde till och med VW känna till.

    Jag har också läst att fler haft problem med SCR-systemet. Det gäller inte bara VW, utan verkar kunna drabba alla andra märken också. Men mycket av det man hittade (när jag läste på om detta), är som du också är inne på, problem med just lastbilar och traktorer med SCR.
    Tankar via åkaren. Va AromDekor kemi som levererade förut (med tankbil). Nu vet jag inte vad det är för leverantör, han har iaf bytt vet jag. Antar att det var en prisfråga?
    Med ett åkeri på 16 bilar går det några liter i veckan

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171

    Ad Blue

    Kör själv lastbil och 2006 började det komma lastbilar med AD blue och i början var det mycket problem och många gånger sjukt dyra reperationer som följd.
    Nu för tiden tycker jag inte att man hör så mycket om AD blue problem så vida det inte är gamla lastbilar då.

    Man gör ju åt betydligt mer AD blue i en lastbil så jag får fylla på flera ggr i veckan (75 liters tank)

    Nu vet jag inte hur det fungerar med personbilar men på lastbilar så stängs systemet av när det blir -11 och kallare pga att AD blue inte fungerar när det blir lite kallare.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av EKAN01 Visa inlägg
    Kör själv lastbil och 2006 började det komma lastbilar med AD blue och i början var det mycket problem och många gånger sjukt dyra reperationer som följd.
    Nu för tiden tycker jag inte att man hör så mycket om AD blue problem så vida det inte är gamla lastbilar då.

    Man gör ju åt betydligt mer AD blue i en lastbil så jag får fylla på flera ggr i veckan (75 liters tank)

    Nu vet jag inte hur det fungerar med personbilar men på lastbilar så stängs systemet av när det blir -11 och kallare pga att AD blue inte fungerar när det blir lite kallare.
    Instämmer.

    Euro 4rna som kom med ADblue var det nästan bara krångel med, enstaka individer som fungerade bra hela tiden.
    När det gäller Euro 5 o 6 har vi ytterst sällan problem, man ska inte få ner skit i tanken bara :-)

    Enstaka individer kan krångla. räcker oftast med en enkel rengöring med tryckluft vid doseraren (har aldrig kollat hur det är byggt i en personbil) men dem som krånglar fortsätter ofta att göra det medans systrar kan gå 70-80 t mil utan minsta ingrepp.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Antar att du menar VW Passat med 2,0 TDI 150 och 2,0 TDI 190? Både har SCR och förbrukar alltså AdBlue. Utan problem.
    Nä. 150 hk har inte AdBlue

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Nä. 150 hk har inte AdBlue
    Beror på vilket tillverkningsår det gäller. Utgick från att vi pratade nya bilar som man beställer idag.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Beror på vilket tillverkningsår det gäller. Utgick från att vi pratade nya bilar som man beställer idag.
    Ok, jag utgick felaktigt från att det inte ändrats... 😂

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Lugnt SCR infördes (blev standard, var tidigare tillval) oktober 2017 tillsammans med andra uppdateringar för modellprogrammet som att DQ250-6vxl ersattes med DQ381-7vxl, nytt infotainment m.m.

Liknande ämnen

  1. smoked tail lights eller inte på en deep blue färgad 32:a
    Av Goffe4:a i forum Bilder och Videos
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin