Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Per Kristensen
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Baklucka Polo Variant 99 går inte att öppna

    Backluckan på min Polo Variant 99 går inte att öppna. Den har centrallås och nyckeln går inte att få in i låset bak. Förmodligen har ingen använt det på många år. Sist när jag var och handlade öppnade jag luckan och tog ur tomburkarna. När jag kom ut från affären gick det inte att öppna. Knappen gled in lätt och fint, men inget hände.
    Jag undrar om det kan vara elfel eller om mekanismen släppt.
    Hur öppnar man klädseln? Är den tryckt dit med klipps eller sitter den med skruv. Om det är skruvat är det med torx-, insex- eller stjärnskruvar? När jag letat runt på nätet talas det om en lucka på insidan som lätt skall kunna tas bort, men jag ser ingen sådan. Sitter den nedanför dörren?
    Vet någon om det finns något bildmaterial på mekanismen på nätet? Min Haynes innehåller inte mycket om Varianten.

    /per

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Felix Sjövik
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av T3Per Visa inlägg
    Backluckan på min Polo Variant 99 går inte att öppna. Den har centrallås och nyckeln går inte att få in i låset bak. Förmodligen har ingen använt det på många år. Sist när jag var och handlade öppnade jag luckan och tog ur tomburkarna. När jag kom ut från affären gick det inte att öppna. Knappen gled in lätt och fint, men inget hände.
    Jag undrar om det kan vara elfel eller om mekanismen släppt.
    Hur öppnar man klädseln? Är den tryckt dit med klipps eller sitter den med skruv. Om det är skruvat är det med torx-, insex- eller stjärnskruvar? När jag letat runt på nätet talas det om en lucka på insidan som lätt skall kunna tas bort, men jag ser ingen sådan. Sitter den nedanför dörren?
    Vet någon om det finns något bildmaterial på mekanismen på nätet? Min Haynes innehåller inte mycket om Varianten.

    /per
    Jag har exakt samma problem på min golf -03. Fast den har fastnat i olåst läge. Jag har inte hunnit komla särkillt mycket, men jag ”spolade” ur nyckelhålet med 5-56 och då kom det ur en massa skit... ska försöka gräva med ett gem eller måt idag för att se om jag kan få in nyckeln i alla fall. Skriv gärna om du hittat en lösning

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av EatenMoth72 Visa inlägg
    Jag har inte hunnit komla särkillt mycket, men jag ”spolade” ur nyckelhålet med 5-56 och då kom det ur en massa skit...
    Använd inte 5-56 i låskistan, det är förödande för den då lösningsmedlet får den att klibba ihop.

    Det kan verka bra en stund, men det är som att kissa i byxorna - det är varmt i början...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Felix Sjövik
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Använd inte 5-56 i låskistan, det är förödande för den då lösningsmedlet får den att klibba ihop.

    Det kan verka bra en stund, men det är som att kissa i byxorna - det är varmt i början...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Ajdå. Jag har tömt nästan en hel flaska låsspray nu istället. Jag är ca. 1mm från att få in den i låset. Hur som så har jag i så fall fixat centrallåset nu. Det var labelbrott i den högra genomföringen på en geön lite kabel. Fixade det och mu funkar centrallåset i alla fall 😀

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Riktig låsolja är egentligen det enda man ska ha in i ett lås. Men det är klart, låsspray är väl väldigt nära det så det borde väl funka.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Baklucka Polo Variant 99 går inte att öppna

    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Riktig låsolja är egentligen det enda man ska ha in i ett lås. Men det är klart, låsspray är väl väldigt nära det så det borde väl funka.
    Jag kanske skulle skrivit låsolja i sprayform, tex Assaś

    Klart att det kan förväxlas med sådan spray som används för att tina lås. Men den är inte heller riktigt bra för lås. Dock ljusår bättre än 5-56/WD40.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2018-05-14 klockan 17:30.

Liknande ämnen

  1. Går ej att öppna bagagelucka Golf Variant
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-02-11, 14:24
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-06, 15:44
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 06:55
  4. Baklucka går inte att öppna
    Av onelab i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 07:40
  5. Baklucka Polo -02 går ej att öppna
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin