Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575

    Genomföring mellan motorrum och kupé Polo 6R

    Är det någon här som har dragit kabel/slang mellan motorrum och kupé på Polo 6R? Vilken genomföring har ni isåfall använt och hur gick ni tillväga?

    Jag undrar eftersom jag försöker dra slang till en laddtrycksmätare på min Polo och har jätteproblem med detta. Dessa genomföringar är de jag vet att finns:

    -Nere under hörnet av vindrutan på förarsidan, används för vajern till huvlåset
    -Nere under hörnet av vindrutan på passagerarsidan, används för vajern till huvlåset på högerstyrda bilar, pluggad med en gummiplugg på vänsterstyrda bilar.
    -Genomföringen för huvudkabelhärvan, sitter under vindrutan bakom torkarmekanismen, framför ratten ungefär. Enligt de bilder jag sett sitter 2 lediga extra "nipplar" på denna som kan användas.

    Alla genomföringar är svåra att komma åt utifrån, eftersom "regnskyddet" under vindrutan verkar omöjligt att få bort (clipsas fast i ett spår i vindrutan och är antagligen inte tänkt att demontera utan att byta hela vindrutan), i synnerhet genomföringen för huvudkabelhärvan som helt enkelt inte går att nå. Trots att den har 2 lediga genomföringar så går den tyvärr bort alltså.

    Genomföringen på passagerarsidan vore smidigast att använda eftersom den är ledig och relativt åtkomlig, men det skulle innebära att slangen till laddtrycksmätaren måste vara jättelång vilket inte är önskvärt.

    Vad gäller genomföringen för huvlåsvajern har jag försökt sticka igenom en ståltråd för att sedan kunna dra slangen genom, men jag kommer inte åt den från insidan p.g.a. att det sitter en väldig massa grejjer emellan. Har försökt både underifrån och från änden av instrumentbrädan men man kommer inte ens i närheten.

    Så, finns det ytterligare nån genomföring som är lättare att använda, eller finns det nån som har nåt annat bra knep?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Ett tips kan vara att titta på Calix eller Defas hemsida efter monteringsanvisningar för kupévärmare.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Hm, råkar det finnas en genomföring bakom batteriet så som på golf 5/6?

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Ett tips kan vara att titta på Calix eller Defas hemsida efter monteringsanvisningar för kupévärmare.
    Provade kolla men hittade inget modellspecifikt. Dock tror jag att man i allmänhet brukar gå in med kabeln på passangerarsidan där kupévärmaren oftast sitter, och skulle gissa att på Polo använder man hålet under vindrutan på högra sidan som används för huvlåsvajern på högerstyrda bilar. För att hålla slanglängden så kort som möjligt vill jag inte dra över slangen till passagerarsidan.

    Citat Ursprungligen postat av bmptsi Visa inlägg
    Hm, råkar det finnas en genomföring bakom batteriet så som på golf 5/6?
    Polon har batteriet längre fram än Golfen (utom åtminstone GTI och R WRC som har batteriet i reservhjulsbaljan). Genomföringen för huvudkabelhärvan sitter ungefär framför ratten/ovanför broms- och kopplingspedalerna (i linje med Golfens batteriposition). Så på sätt och vis finns det det. Överföringen sitter dock inte direkt i torpedplåten utan i "baljan" under vindrutan vilket gör den svår att komma åt utifrån.

    Sen lär det vara så att Polo med DSG har en ledig genomföring direkt ut till motorrummet där de manuella har kopplingscylindern. Denna hamnar väl också i linje med Golfens batteriposition men då min är manuell så har jag alltså ingen sån.

    Hursomhelst, jag upptäckte att genomföringen för huvudkabelhärvan faktiskt går att nå från pedalutrymmet, den täcks av en bit isolering som går att vika undan. Det är väldigt trångt men man kan nå den med en hand, och det borde gå att därifrån mata en vajer eller ståltråd genom en av de lediga "nipplarna". Man behöver bara öppna nippeln först, antingen genom att trycka hål med något vasst föremål från insidan eller skära av toppen av den från utsidan. Båda är lika jobbiga att komma åt men det ska gå tror jag
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Ljussensor Polo 6R
    Av cheba i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 22:58
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-23, 23:07
  3. Polo 6R baklysen
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 18:02
  4. Polo 6r xenonkonvertering
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:12
  5. Köpråd Polo 6r
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin