Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2018
    Namn
    magnus björkman
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    3

    Köpråd Passat B7 bensin

    Hej!
    Tittar på Passat B7 som uppgradering i familjebilsflottan från min gamla V70N från -06. Har några frågor på detta;


    1. Motorval - givet körsträcka kring 1000-1500 mil/år och en del kortsträckor därav antar jag att TDI går bort (?). Det finns gott om TSI 150 på blocket mm, men är min skepsis för denna motor med bla kamkedjeproblem befogad eller finns några faktorer (servicehistorik/miltal/årsmodell) som påverkar problemfrekvensen?


    2. DSG verkar ju bekvämt om den funkar men inte ett absolut krav. Vad jag är DSG6 ok men DSG7 mer drabbad av fel, är det korrekt att TSI 150 har DSG7? Har nån av de andra motoralternativen förutom TDI DSG6?


    3. Finns den adaptiva farthållaren i nån av modellerna i denna generation eller kom den till passat först i B8?


    Om det redan finns en tråd för detta får ni gärna hänvisa rätt, har dock inte hittat den. Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Dsg borde vara ett av dina krav, men inte torr-kopplings lådan dsg7...
    Skeptisk till att dsg7 finns till andra passater än gas, så det ska inte vara några problem där.
    Adaptiv farthållare finns i en del B7, men kan alltid eftermonteras.
    En "chippad" dsg6 (DQ250) är nästan oslagbar...

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köpråd Passat B7 bensin

    TSI150 är väl ”gasbilen” och TSI160 bensin/etanol och båda de bilarna har väl DSG7 (DQ200).

    DQ250 (DSG6) sitter bara i TSI211 och V6 vad jag minns (och 170/177hk diesel).


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1. Vad menar du med TSI 150? Det låter som 1,4 TSI 150 Ecofuel, dvs gasversionen. 1,4 TSI 160 Multifuel är E85-etanol versionen. Det finns också en betydligt mer udda version som heter 2,0 TSI 211 DSG6 (DQ250). Jag hade nog valt en TDI ändå, det finns många att välja mellan, fint utbud och de är generellt driftsäkra. Men visst, kör du bara några kilometer varje gång är det inte särskilt bra för DPF m.m., men behöver man verkligen en så stor bil som Passat då?

    2. 1,4 TSI 150/160 och 1,8 TSI 160 (sistnämnda ej såld i Sverige) har DSG7 (DQ200), alla andra Passat generation 7 har DSG6 (DQ250) där DSG erbjuds.

    3. Adaptiv farthållare med distansradar och City Emergency Brake fanns som tillval, Förarassistanspaket, min gissning är att det inte var ett vanligt tillval.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2018
    Namn
    magnus björkman
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    3
    Ursäkta om jag uttryckte mig luddigt men avsåg alltså gasversionen när jag skrev TSI 150.
    Angående körsträcka så gör vi på ett år kanske 4-5 långresor om 100-120 mil, 1-2 mellanlånga på 50 mil och 4-5 kortresor på ca 20, resten korta sträckor på <1 mil.
    Givet det, skulle TDI ändå vara att föredra ur driftssäkerhet och -kostnadssynpunkt? Eller för att gas+bensin eller E85 är motorer med mer problem/underhåll? Finns en del negativt skrivet på nätet om dessa men har som ganska bilokunnig lite svårt att bedöma vad man ska tro på och i vilken utsträckning det rör äldre versioner.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag är inte särskilt insatt i 1,4 TSI EA111, finns andra här på forumet som kan den motorfamiljen väl. Men däremot tänker jag att dessa bilar är ju idag så gamla och har rullat så många mil så att om det ska uppstå problem så borde väl det ha inträffat redan, i de flesta fall? Sen tror jag som alltid att det är viktigt att vara noga med att kontrollera servicehistoriken. En bil med korrekt servicehistorik kan säkert få andra lösningsförslag vid eventuella problem än en bil som inte har det. Jag tycker personligen inte att ditt tänkta körmönster känns som något jätteproblem för en diesel men fordonsskatten är ju högre också så frågan är om det blir dyrare med diesel än motsvarande bensin. En fördel med dieselmodellerna är att de är vanliga med fyrhjulsdrift, men det får ju var och en bedöma vad det är värt för den.

    Både gas och E85 motorn har betydligt kortare serviceintervall än TDI.

Liknande ämnen

  1. Däckstorlek Passat B7... ?
    Av Lyckost i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-03-18, 21:00
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 19:59
  3. Passat b7 Dragkrok
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:48
  4. Bränslepump Passat B7
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 13:22
  5. Fotstöd Passat B7
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 03:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin