Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51
  1. #41

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Jag kommer också göra en egen "mellanservice" mellan ordinarie longlifeservice.

    Kör en Tiguan GTS TDI 240HK, enligt etikett under huven VW 504 00 eller/ VW 507 00, eftersom jag har flexibel service enligt boken är rätt viskositet den senare VW 507 00. Castrol olja rekommenderas.

    Visst är det denna olja jag ska köra på?

    Hittar dessvärre inte i boken vilken mängd olja som går i min motor.
    Knappa in registreringsnumret här: https://applications.castrol.com/oil...820.1525512824
    Jag mailade min säljare när jag ville ha reda på oljemängden.

  2. #42
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Jag kommer också göra en egen "mellanservice" mellan ordinarie longlifeservice.

    Kör en Tiguan GTS TDI 240HK, enligt etikett under huven VW 504 00 eller/ VW 507 00, eftersom jag har flexibel service enligt boken är rätt viskositet den senare VW 507 00. Castrol olja rekommenderas.

    Visst är det denna olja jag ska köra på?

    Hittar dessvärre inte i boken vilken mängd olja som går i min motor.
    Ja, den har rätt spec..

    Själv köpte jag denna vid senaste ordern:

    https://www.dackonline.se/cgi-bin/os...1&list_size=20

    Kan tyvärr ej redogöra för skillnaden. Samma spec 504.00 /507.00 vw men skiljer avseende andra märken.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Tack för svar! Var förbi min återförsäljare och dom kör på denna mobil1 vid service. Känns lite skumt när vw själva skriver i instruktionsboken att dom rekommenderar Castrols olja.

    Spelar väl ingen roll givetvis så länge oljan har rätt klassning, men ändå. Går tydligen i 4,6 liter olja i en GTS.

  4. #44

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Känns lite skumt när vw själva skriver i instruktionsboken att dom rekommenderar Castrols olja.
    Jag kanske är lite konspiratorisk, men antar att Castrol betalat lite för sin reklamplats i instruktionsboken.

    KTM rekommenderar Motul till sina hojar, och om jag minns rätt är KTM delägare i det fabrikatet.

    Att återförsäljarna varierar med vilka fabrikat de har på oljorna i sina fat, är nog direkt kopplat till inköpspriset för just den dagen beställningen gjordes.

    Så länge klassificeringen på den stämmer, med den norm VW satt upp, så ska den funka.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #45
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag kanske är lite konspiratorisk, men antar att Castrol betalat lite för sin reklamplats i instruktionsboken.

    KTM rekommenderar Motul till sina hojar, och om jag minns rätt är KTM delägare i det fabrikatet.

    Att återförsäljarna varierar med vilka fabrikat de har på oljorna i sina fat, är nog direkt kopplat till inköpspriset för just den dagen beställningen gjordes.

    Så länge klassificeringen på den stämmer, med den norm VW satt upp, så ska den funka.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Instämmer!

    Har själv köpt Shell Helix Ultra ECT 5w-30 (VW 504.00/507.00) i några år. Senaste inköpet blev dock Castrol. Hittade inte någon som kunde leverera Shellolja enl. ovan till bra pris .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Har för mig när jag kollade detta för tiotalet år sedan att dom olika VAG-handlarna använde olika märken på oljor.
    Bla var det Shell, Castrol och Mobil, men såklart så var det rätt klassificering och viskositet.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag kanske är lite konspiratorisk, men antar att Castrol betalat lite för sin reklamplats i instruktionsboken.

    KTM rekommenderar Motul till sina hojar, och om jag minns rätt är KTM delägare i det fabrikatet.

    Att återförsäljarna varierar med vilka fabrikat de har på oljorna i sina fat, är nog direkt kopplat till inköpspriset för just den dagen beställningen gjordes.

    Så länge klassificeringen på den stämmer, med den norm VW satt upp, så ska den funka.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det är nog alldeles riktigt som du skriver! Kan bara tycka att om Castrol betalt lite för sin "reklamplats" i boken borde återförsäljarna vara tvungna att köra på Castrol.

    Skrev och frågade VW Sverige om detta men fick ett icke svar från dom, vilket kanske inte var någon större skräll.

    Ajja kör på Mobil1, den är blir dessutom billigare än Castrol för mig

  8. #48
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Filtret är litet, men filterytan är stor.
    Använder själv Purflux filter...
    Har läst om deras veckade filter men hittar ingenstans att köpa dem.....
    Någon som vet var ?

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  10. #50

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Köpte Julas pump som trådskaparen frågade om och är nöjd! Trött på att hissa upp, krypa i gruset, slabba å spilla! Började med vår Mercedes 320 CLK, galopperande åtta liter motorolja sögs ut på ca tio minuter! Klart godkänd tid. Pumpen känns stabil och av vikten att döma så är pumphus och propeller (impeller??) gjord i metall. Dock så sög den musten ur det halvdana batteriet, så jobbet fick avslutas med en lite laddning under natten.

  11. #51

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Säg den lycka som varar för evigt! I dag var det dags att byta olja i vår Golf-5 TSI med pumpen, glad i hågen-ner med slangen,,,, vafalls, slangjävulen går ej ner i oljestickahålet! Även detta rör är utsatt för ingenjörernas snilleblixt "Downsizing"!! 5mm är hålet, slangen på pumpen är 6mm! Helt plötsligt blev oljebytet ett projekt, hitta en slang med 5mm ytterdiameter, konstruera en övergång som inte läcker som ett såll. Nå väl inget är omöjligt med en gammal VW, bara lätt tröttande!

Liknande ämnen

  1. Motorolja gammal 20v?
    Av Manny i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 18:24
  2. Tjockare motorolja, fråga...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 18:42
  3. Motorolja?
    Av Manny i forum VW-forum
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 14:27
  4. volym motorolja mk3 1.9 diesel
    Av Svedda i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 10:26
  5. hur mycket motorolja i mk1?
    Av mellowd i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin