Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241

    Kylvästke nivån minskar

    Köpte Passaten B8 fabriksny hösten 2015. Har fyllt på från Min till Max 2 gånger sedan bilen va ny och nu är kylvätskan på Min igen. 150Hk diesel DSG med dieselvärmare. Nu 2800 mil. Normalt?

  2. #2
    GTI-nissen
    Gäst
    På min TSI 280, också med värmare, var nivån på minimum när jag köpte den som begagnad med 1500 mil på mätaren.
    Någon sa att värmarna gör att vattnet försvinner. (Systemet är väl ändå slutet trots att man har värmare?)

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Christoffer Gustafsson
    Medlemsnr
    5440
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    50
    Har fyllt på min också en gång, Passat 2017. Har gått 2000mil nu fyllde väl på runt 1800.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Jag tror att VW ingenjörerna är lite sliriga när det kommer till vätskenivåer! Mängden motorolja är fel i instruktionsboken, likaså är märkningen på expansionskärlet felaktigt! Fyller man till "max" sträcket så sjunker nivån direkt till "Min" sträcket efter bara några mil. Men väl där så stannar det!

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag tror att VW ingenjörerna är lite sliriga när det kommer till vätskenivåer! Mängden motorolja är fel i instruktionsboken, likaså är märkningen på expansionskärlet felaktigt! Fyller man till "max" sträcket så sjunker nivån direkt till "Min" sträcket efter bara några mil. Men väl där så stannar det!
    Tycker det verkar vara så på min också, det kanske inte "sjunker direkt efter bara några mil" men har ännu inte sett att det sjunker under MIN. Ska låta det vara på MIN ett tag och hålla koll...

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    57
    Vet att på nyare VW modeller och ja, koncernbilar så expanderar slangarna lite och där av sjunker volymen på fabriksnya bilar.

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Jag har fyllt en gång vid 6000mil, även jag ifrågasatte detta och bad dem kolla efter lekage.
    Enligt verkstaden berodde det på att det fanns lite luft i systemet vid leverans, så om det stämmer ska jag inte behöva fylla på mer.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    En kollega har en Passat -16, det va av honom jag sist fick lite VW kylvätska av. Han har också fyllt på några ggr. Sist va det under MIN och varning i displayen. Hans fru har en Golf relativt ny som han också fyllt på ibland.
    Verkar vara en trend att VW numera "tappar kylvätska"
    Skumt, hade tidigare 2st nya Octavia -01, -03, sen en Jetta -07, Passat -11, Mazda -15 där jag inte behövt fylla.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-01-30, 00:21
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin