Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Toni Leipälä
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    1

    Inkodning Discover Media Pro?

    Hej På er, vet ej om jag skriver i felforum men gör ett försök.

    Finns det någon som känner någon runt STHLM trakten som är duktig på inkodning?

    Har en Tiguan 2018 års med Discover Media stereo, har nu bytt enheten emot en Discover Media Pro med Navigation och denna skulle jag behöva få inkodad med diverse funktioner.


    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det finns säkert någon här som kan hjälpa dig? Vart köpte du din nya Navi? i Sverige eller typ eBay?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Räcker det verkligen med en VCDS-inkodning? Huvudenheten har väl komponentskydd som endast kan hanteras på originalverkstad vad jag känner till?

    Får du det att fungera får du gärna berätta vad som krävdes, finns säkert många som vill uppgradera sina system och veta hur!

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    From modellår 2017 har jag läst, att det krävs den senaste versionen av VCDS för att kunna göra något.

    De gamla skall fungera fram till och med MY2016.

    Detta har egentligen inget med inkodningen att göra, mer än att det då inte ens är lönt att prova med den ”äldre” kabeln att koda in något.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Räcker det verkligen med en VCDS-inkodning? Huvudenheten har väl komponentskydd som endast kan hanteras på originalverkstad vad jag känner till?

    Får du det att fungera får du gärna berätta vad som krävdes, finns säkert många som vill uppgradera sina system och veta hur!
    Nu vet jag inte hur trådskaparen kommit över sin enhet, men som jag förstått det (har läst en del på diverse forum) så blir det antagligen problem med just komponentskydd på dessa moderna mediaenheter om man köper nåt annat än en fabriksny enhet som aldrig suttit monterat i nån annan bil. Inte direkt när man installerat, men efter en tids användning så låses mediasystemet genom en signal från en annan enhet i bilen.

    Det sägs att det ska vara möjligt för VW-verkstäder att låsa upp komponentskyddet genom att koppla upp sig mot VW:s server, men då får man räkna med att åtminstone få bevisa att enheten är lagligt införskaffad. Det sägs även att inte alla verkstäder kan/vill göra det ändå, och att de som gör det inte har något fast pris för tjänsten.

    Låser man upp komponentskyddet är nästa problem att kartlicensen behöver aktiveras för den enheten för att navigationen ska fungera, och VW ska tydligen inte tillåta att licensen aktiveras om bilen inte var utrustad med en sådan utrustning från fabrik.

    Tror det finns firmor som gör eftermontering nu, men det tog en lång tid innan eftermonterarna knäckte nöten med dessa enheter. Jag säger alltså inte att det är omöjligt, men knappast något som den genomsnittlige VCDS-användaren fixar.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Nya kartor för Discover media/pro ute.
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2021-08-24, 10:08
  2. Discover Pro infotainment uppdateringar... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-07-28, 19:33
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-04-01, 19:17
  4. Discover Pro ljud problem (nya Tiguan)
    Av mofo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-31, 20:45
  5. uppdatera gps i Discover Media
    Av Frisk i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin