Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Passat GTR

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    David Johansson
    Ort
    piteå
    Inlägg
    9

    Passat GTR

    Hej.
    jag kommer från auditräsket, med urs4 och A6 1.8T i bagaget. Letar efter en någorlunda prisvärd familjekombi. kan en passat gtr 280hk vara något?
    Svagheter/fördelar mot audi A6 ?
    Fungerar fyrhjulsdriften bra jämfört med konkurrenterna ?

    Mvh David

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av cornholio Visa inlägg
    Hej.
    jag kommer från auditräsket, med urs4 och A6 1.8T i bagaget. Letar efter en någorlunda prisvärd familjekombi. kan en passat gtr 280hk vara något?
    Svagheter/fördelar mot audi A6 ?
    Fungerar fyrhjulsdriften bra jämfört med konkurrenterna ?

    Mvh David
    Den blir lika bra som Audi. Samma rymlighet belkvämlighet och sjysst motorkraft. Samma kvalit'e tror jag. Den är väl inte lika dyr att köpa.
    Servicekostnad är nog billigare med. Det brukar kosta med premiumbilar som Audi.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Audi A6, vilken generation tänker du vid jämförelsen?

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    David Johansson
    Ort
    piteå
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Audi A6, vilken generation tänker du vid jämförelsen?
    har kollat på A6r runt årsmodell 2015-2016. Passaten är ju lika "billig" ny, som dessa är begagnade
    Inga kända barnsjukdommar på gtr sportcombi ?

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Peter
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Jag har gjort bytet från en A6 3.0 Tdi till en GTR och jag tycker det är stor skillnad. Storleksmässigt är de likvärdiga men kvalitet och framförallt komfort ligger Audi A6 före. Skillnad mellan motorer beror ju på vilka du jämför, Audis 3.0 V6 diesel har ju en helt annan motorkaraktär än en 4 cyl bensinmotor tex. Så för mig är de två helt olika bilar, jag bytte för att jag ville ha en bil som känns lite yngre, roligare och med lite trimmöjligheter.

    Audis serviceavtal är billigare, efter de tre första åren har jag dålig koll priser.

    Jag har inte testat och jämfört 4-motion - Quattro tillräckligt men Quattron kan väl ge mer kraft till bakhjulen, jag är dock nöjd med 4-motion de månader jag kört min.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av pjstad Visa inlägg
    Jag har gjort bytet från en A6 3.0 Tdi till en GTR och jag tycker det är stor skillnad. Storleksmässigt är de likvärdiga men kvalitet och framförallt komfort ligger Audi A6 före. Skillnad mellan motorer beror ju på vilka du jämför, Audis 3.0 V6 diesel har ju en helt annan motorkaraktär än en 4 cyl bensinmotor tex. Så för mig är de två helt olika bilar, jag bytte för att jag ville ha en bil som känns lite yngre, roligare och med lite trimmöjligheter.

    Audis serviceavtal är billigare, efter de tre första åren har jag dålig koll priser.

    Jag har inte testat och jämfört 4-motion - Quattro tillräckligt men Quattron kan väl ge mer kraft till bakhjulen, jag är dock nöjd med 4-motion de månader jag kört min.
    Tack för intressant info. Jag hade en Audi 80 73a på 80 talet 🤣
    Vad är skillnaden mellan Quattro och 4motion?
    Audi har billigare service är bra.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av GTI-IV18 Visa inlägg
    Vad är skillnaden mellan Quattro och 4motion?
    Audi har billigare service är bra.
    Quattro-systemet är ”mekaniskt” och permanent (dock inte i nya A4 och med stor sannolikhet alla kommande modeller). Finns bara till längs-monterade motorer.

    4-motion är en Haldex/Borg Warner-koppling, elektriskt styrd i bakaxeln. Elektroniken manövrerar när den skall vara aktiv. Normalt så är bilen framhjulsdriven... Sitter (numera) i alla VW (samt alla Audi med tvärmonterade motorer, som tex A3)


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Quattro-systemet är ”mekaniskt” och permanent (dock inte i nya A4 och med stor sannolikhet alla kommande modeller). Finns bara till längs-monterade motorer.

    4-motion är en Haldex/Borg Warner-koppling, elektriskt styrd i bakaxeln. Elektroniken manövrerar när den skall vara aktiv. Normalt så är bilen framhjulsdriven... Sitter (numera) i alla VW (samt alla Audi med tvärmonterade motorer, som tex A3)


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Intressant ☺

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Båda systemen är mekaniska, det är inte e-axle Men som sagt, det sk Haldex-systemet är till skillnad från det äldre system som används t.o.m. utgående generationen Audi A6 in- och urkopplingsbart.

    De flesta konkurrenter till Passat GTR (vilka nu det är ) använder liknande system för fyrhjulsdrift. Passat 2,0 TSI 280 4Motion DSG6 använder samma teknik från MQB-bygglådan som de flesta andra VW-Audi-Skoda-Seat-modeller baserade på samma arkitektur. Dvs inga unika lösningar för Passat GTR. Det är den välkända EA888 motorn parad med den väl använda DQ250 växellådan och som sagt BorgWarners sk Haldex fyrhjulsdriftssystem som används i en oerhörd mängd bilar.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    David Johansson
    Ort
    piteå
    Inlägg
    9
    Tack för alla svar. Känns som att det blir till att investera nu då

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    David Johansson
    Ort
    piteå
    Inlägg
    9
    Nu har jag ägt en GTR i c:a 3 månader och ca 500 mil. Den är riktigt behaglig att köra, känns rapp även i standardläget medans s-läget förvandlar den till en gocart! =)

Liknande ämnen

  1. Passat GTR - vilken motorkod?
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-12-11, 00:21
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-01, 15:15
  3. Den gamla golf gtr
    Av Tavi i forum Projektforum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 22:11
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin