Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Passat B7. RCD-510. Byte av högtalare + slutsteg

    Har kört ett projekt på min Passat (2013) där jag bytt högtalare och installerat ett slutsteg.

    Original så hade min stereo mellanregister + diskant i varje dörr. Jag tyckte att ljudet var ansträngt och jobbigt att lyssna på i längden.

    Jag har bytt högtalare till XCelsus XP6.2B (6.5" woofer + 1" tweeter) både fram och bak och även lagt ett slutsteg (PIONEER GM-D8604) under förarstolen. Inkoppling mot RCD-510-enheten gjorde jag genom att klippa av ledningarna på baksidan av RCD-510. De forna RCD-510-högtalareutgångarna går nu ner till slutsteget och sedan leds ljudet tillbaka och skarvas på kablarna (bakom RCD-510) som leder ut till högtalarna. I varje dörr sitter delningsfilter (6dB) som delar av ljudet woofer/tweeter.

    Med VCDS har jag justerat så att RCD-510 ger "lågnivå-utgång" (satte "skoda sound system"), samt EQ:linear.
    Se: http://www.my-gti.com/1411

    Resultatet då:
    Jag har haft svårt att ställa in systemet. Initialt (med EQ-treble/mid/bas på neutral) så var ljudet påfrestande (för stark mid och totalt frånvarande bas) och det har tagit ett tag för mig att hitta rätt. Den inställning som ger mig bäst (skönast) ljud är:

    Treble:0
    Mid: -2
    Bas: +max

    Kan tycka att det ser groteskt ut, men utan bas-boosten (bas: +/-0) så klipper systemet närmast allt under 110Hz eller liknande. Med bas=max har jag prövat med app "Frequency sound generator" och då spelar den ner mot 35Hz. Därför misstänker jag att det finns någon inställning i huvudenheten som klipper basen (bas-EQ=0). Hittade även en person på vwvortex med liknande erfarenhet (ungefär att: originalhögtalare boostar basen):
    http://forums.vwvortex.com/showthrea...actory-RCD-510

    Tycker att ljudet är väldigt mycket bättre än det var original, men har fortfarande en liten känsla att det skulle kunna bli ännu lite bättre. Speciellt känns det tokigt om enheten först dämpar basen för att man sedan skall boosta basen med EQ. En möjlig lösning är ju att lägga till en sub, men jag vill helst inte ta något utrymme från bagaget för det (då är jag nog nöjd som det är).

    -Är ansatsen korrekt? Dämpar RCD-510 basen (trots VCDS-EQ:linear-inställningen)?
    -I så fall, kan man justera bort den dämpningen.
    -Andra med liknande erfarenheter eller tips?

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Kan du inte öka basen i steget?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av CupRacing Visa inlägg
    Kan du inte öka basen i steget?
    Jag kan koppla slå på "low-pass-filter" i steget för bakhögtalarna och öka förstärkningen möjligtvis. Har inte EQ-inställningar i övrigt i steget.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Jag kan koppla slå på "low-pass-filter" i steget för bakhögtalarna och öka förstärkningen möjligtvis. Har inte EQ-inställningar i övrigt i steget.
    Frågan är dock om du inte i VCDS ska ändra till ” Byte 1 select Bit 01 – VolkswagenSound System. This is the standard amplifier used in many Volkswagen cars, thischanges the outputs from High to Low.“
    och inte Skoda Sound System, då det förutsätter en DSP som gör om signalen.


    Hur är inställningarna på steget? Har du ändrat dem något?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Innan jag förstod att jag skulle dra upp basen via EQ så prövade jag både "Volkswagen sound" och "skoda sound" och som jag minns det var båda "låg-nivå"-utgångar, vid tillfället så tyckte jag nog att "Skoda"-inställning gav snäppet bättre ljud (ingen stor skillnad mellan dessa lägen), men vad skillnaden är mellan lägena vet jag ej. Kan pröva att toggla denna igen för att se vad som händer.

    Både "VW-sound" och "Skoda-sound" är väl egentligen DSP-lösningar?

    Jag har inte ändrat något på slutsteget förutom att anpassa respektive gain (fram / bak) så att det lirar bra med volymkontrollerna på huvudenheten. Dvs inget LP/HP är inkopplat i steget.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg

    Både "VW-sound" och "Skoda-sound" är väl egentligen DSP-lösningar?
    Oklart, i VCDS står det uttryckligen DSP efter Skoda Sound samt ex Dynaudio. Medans det för VW-sound enbart ser ut att justera för lågnivå.

    Men något är ju tokigt i signalen, antingen om det är från HU eller steg då du behöver köra max bass på RCD510.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 13:30
  2. Byte av rcd 510 ni kunniga.
    Av Fiolman i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 09:02
  3. Byta högtalare Passat B7
    Av joakim.bergkvist i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 17:53
  4. Byte RCD 310 till RCD 510?
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 22:11
  5. RCD 510 -> RCD 510 Premium
    Av RGerman i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 23:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin