Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171

    Byta radio Passat.

    Hej.

    Någon som vet om det går att byta den integrerade radion från en Passat -03 till en Passat -00?

    Rent fysiskt lär den väl passa om jag flyttar över plastsargen som sitter runt radion men hur är det med kontakterna bak på den integrerade radion och kan det vara något med mjukvaran i bilen som kan ställa till det?

    Denna radion gäller det:



    Skall i så fall monteras här:



    Sedan är ju frågan om det är tillräckligt lång kabel till panelen för klimatanläggningen eftersom den måste byta plats?

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Ingen som vet

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag vet inte

    Men jag tror att radion från -03 har någon form av CAN-busstyrning - för av och på tex. Detta saknas i -00:an, så det enkla svaret är nog tyvärr nej.

    Prylarna passar, för radiosarg mm om jag kommer ihåg rätt, så en enkel Dubbel-DIN från ebay lär funka fint... Men det kostar så klart ändå pengar, och det var kanske inte riktigt tanken.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag vet inte

    Men jag tror att radion från -03 har någon form av CAN-busstyrning - för av och på tex. Detta saknas i -00:an, så det enkla svaret är nog tyvärr nej.

    Prylarna passar, för radiosarg mm om jag kommer ihåg rätt, så en enkel Dubbel-DIN från ebay lär funka fint... Men det kostar så klart ändå pengar, och det var kanske inte riktigt tanken.
    Tack för svaret.

    Jag var faktiskt förbi BRL i dag och dom hjälpte mig att plocka ur radion eftersom man behöver specialverktyg för det.

    Även han snackade om att det troligtvis var can buss styrning men han var inte helt säkert.

    Eftersom jag äger bägge bilarna så kan jag ju flytta radiokonsolerna mellan bilarna så det är väl det minsta problemet.

    Men om det nu är can buss styrning är det då något som går att programmera med VCDS i min Passat från -00 så att det går att få radion att fungera i den bilen?

    Mvh Daniel

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av EKAN01 Visa inlägg
    Men om det nu är can buss styrning är det då något som går att programmera med VCDS i min Passat från -00 så att det går att få radion att fungera i den bilen?
    Vad jag kommer ihåg, så saknar -00:an Can-bus helt för radiodelen, och kan då förstås inte heller programmeras.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Vad jag kommer ihåg, så saknar -00:an Can-bus helt för radiodelen, och kan då förstås inte heller programmeras.
    Låter ju rimligt.

    Antar att det inte finns någon adapter eller liknande som man skulle kunna koppla in mellan bilen och radion för att få det att fungera?

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Någon som skulle kunna förklara lite för mig.
    Vad står can+, can-, +VB och +safe för?

    Är +safe minneskabeln (direktström?) och+VB själva strömkabeln?


  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jesper Blomgren
    Medlemsnr
    5356
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    52
    can+= can hi
    can-= can lo
    +VB= Voltage battery, matning
    +safe= vissa står det för wakeup och då borde det funka utan can, men vissa startar bara från signal över can.

    Men att använda stereon utan can går ju, bara att man får sköta tillslag manuellt...
    Enklast att prova på bänk innan!

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Blomman Visa inlägg
    can+= can hi
    can-= can lo
    +VB= Voltage battery, matning
    +safe= vissa står det för wakeup och då borde det funka utan can, men vissa startar bara från signal över can.

    Men att använda stereon utan can går ju, bara att man får sköta tillslag manuellt...
    Enklast att prova på bänk innan!
    Tackar.

    Att sköta tillslag själv, hur menar du då?

    Har inte mätt upp kontakten i min Passat -00 än där sterion ska i men antar att det finns en strömkabel direkt från batteriet och en strömsignal som kommer från tändningen?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Byta radio Passat.

    Citat Ursprungligen postat av EKAN01 Visa inlägg
    Har inte mätt upp kontakten i min Passat -00 än där sterion ska i men antar att det finns en strömkabel direkt från batteriet och en strömsignal som kommer från tändningen?
    Bör finnas en Gul, den ska ge +12V konstant, samt en Röd +12V tändningsstyrd och Brun som är jord.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Bör finnas en Gul, den ska ge +12V konstant, samt en Röd +12V tändningsstyrd och Brun som är jord.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Gött ska kolla på det sen.
    Har dock två kablar i kontakten från donatorbilen som går till can + och - till sterion så frågan är om det är canstyrning ändå?




  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jesper Blomgren
    Medlemsnr
    5356
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av EKAN01 Visa inlägg
    Tackar.

    Att sköta tillslag själv, hur menar du då?

    Har inte mätt upp kontakten i min Passat -00 än där sterion ska i men antar att det finns en strömkabel direkt från batteriet och en strömsignal som kommer från tändningen?
    Att trycka på "on"knappen själv...

    Har du konstant+ på båda dom röd/blåa kablarna? isåfall styrs tändning via can på stereon.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Blomman Visa inlägg
    Att trycka på "on"knappen själv...

    Har du konstant+ på båda dom röd/blåa kablarna? isåfall styrs tändning via can på stereon.
    Ska ta och mäta i helgen så återkommer jag

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171

    Byta radio Passat.

    Citat Ursprungligen postat av Blomman Visa inlägg
    Att trycka på "on"knappen själv...

    Har du konstant+ på båda dom röd/blåa kablarna? isåfall styrs tändning via can på stereon.
    Har varit ute och mätt på båda bilarna nu.

    Jag har konstant 12V på dom röd/blåa kablarna och även en av dom tunna (orange) upp till höger. Har 12V utan tändningen påslagen. Den andra tunna upp till höger (orange/lila) har 0,4 volt oavsett om tändningen är på eller ej. Detta gäller donatorbilen som är 03an.

    Har även mätt på 00an där jag hade tänkt att montera 03ans sterio.
    Där har jag en liten röd kabel som ger 12V först när jag slår på tändningen och sedan har jag den lite tjockare blå/röda som ger konstant 12V.

    Det sitter ju även 4 mindre kablar som ger 4-5 volt oavsett läge på nyckeln. Den tjocka bruna är jord.
    Vad kan dessa 4 övriga vara till?
    Blå, blå/vit, grön/brun och svart.

    Tänkte göra ett försök att koppla in sterion och undra var på 03ans stift jag i så fall ska koppla styrströmen? Är det +safe?

    Jord och konstant 12V är ju lite enklare att koppla.
    Tänkte köpa iso kontakter och koppla ihop.

    Här är bild på 00ans kontakter där sterion ska in i så fall:




  15. #15

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Antennstyrning/förstärkare, hastighetsstyrning av volymen och instrumentbelysning är några jag kan komma på just nu.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Antennstyrning/förstärkare, hastighetsstyrning av volymen och instrumentbelysning är några jag kan komma på just nu.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Ok, då behöver jag inte tänka på dom nu.

    Du skrev ju att jag kan testa på bänken innan och är det väl bara att ta ett 12V batteri och så drar jag en kabel från minuspolen till jord på radion. Sedan drar jag en från pluspolen som blir direktström till +VB och sedan ska jag väl ha en ”tändningsström” till +safe? Den sistnämnda kopplar jag väl in sist och drar från samma pluspol?

    Tänker jag rätt?

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Har testat radion på bänken och jag får lyse i displayen och jag ska trycka in min kod (inte den ni ser i bilden )
    Jag trycker in min kod men hur går jag vidare för det finns ju ingen enterknapp? Har tryckt på dom flesta knapparna utan att lyckas...




  18. #18

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Enligt google så ska man först mata in koden och sedan hålla in "seek up" i några sekunder.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Med tanke på allt kludd med att montera en nyare modellanpassad radio i en äldre modell så hade jag övergett den tanken,
    caraudio24.se har ett urval av olika modeller av bilradios, evt kn en sådan behöva monteras om det inte redan finns:
    http://www.caraudio24.de/Zubehoer/An...VW::13518.html

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Enligt google så ska man först mata in koden och sedan hålla in "seek up" i några sekunder.
    Stämmer bra det för nu fungerar det.

    Tackar.

Liknande ämnen

  1. Programmera Passat -04 radio för AUX
    Av Jocke945 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-26, 09:04
  2. Byta radio?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 14:47
  3. Byta radio i en passat-06
    Av Anemyr i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 22:56
  4. Radio mottagning Passat 3C 2008.
    Av Mini_me i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 13:09
  5. Radio kod
    Av jockem i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin