Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: VW connect

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Olof Wikblom
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    4

    VW connect

    Hej. Helt ny medlem. Min nya Passat skall hämtas till veckan, faktiskt den första VW i min ägo (tjänstebil). Det här borde bli bil nummer 16 om jag inte glömt någon. Det här är den första helt nya också. Det blir en 190hk tdi med 4wd.

    Jag satt då och började leta efter någon anslutning som liknade Volvos on-call. Hittade då VW connect. Det ser ju väldigt nytt ut. Är det någon som vet något om denna app och anslutning till bilen. Spontant ser det ju mycket bra ut.

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    VW Connect är inte riktigt släppt än. Appen finns sedan förra veckan att ladda ner i appbutikerna. Några enheter är ute för test.

    Det ska vara en möjlighet att få sin bil uppkopplad även utan Car Net eller vad det heter, som finns i nyare bilar med nav. Ska fungera i de flesta VW från och med 2008. Man skaffar ett konto i VWs system och väljer sedan verkstad.

    Man kan se sträcka per körning, logga om det är privat eller i tjänst. Se information om t.ex. närmsta verkstad, bränslenivå, mätarställning m.m. Det går att boka service (egentligen anmäla att man vill ha service, verkstaden kontaktar en sedan) från appen (bara att klicka, mycket smidigt). Man kan dessutom få appen att själv boka.

    Det finns en nödtjänst som man kan använda om något hänt. Då skickas positionen till en larmcentral.

    Det finns också ett antal utmaningar, t.ex. att man ska köra miljövänligt osv.

    Dongeln i sig sätts i diagnosuttaget och skickar info till appen i telefonen. Appen gör så att säga allt jobb, för dongeln har inget minne. Det innebär alltså att om man inte har med sin telefon kommer statistik för resan inte med i appen, man kan inte synka in den senare.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Olof Wikblom
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    4
    Ja, jag har läst på om funktionerna och laddat hem appen idag. Skulle vara roligt om man kunde få tag på den enhet som man behöver. Får bli en sväng till Bilmetro på måndag och kolla om dom har någon.

    Är det någon här som är med och testar?

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag testar. Osäker på när den kommer släppas "på riktigt". Vad jag förstått kommer enheten vara kostnadsfri under 2018 så det finns bra möjligheter att komma över en senare om man vill.

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Här kan man anmäla intresse för att få info om när DataPluggen är tillgänglig i Sverige: https://www.vwconnect.com/se/sv/
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #6
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    VW har nu fått hem pluggarna, finns att hämta gratis hos närmaste ÅF
    jag hämtar min idag!

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    VW har nu fått hem pluggarna, finns att hämta gratis hos närmaste ÅF
    jag hämtar min idag!
    Intressant, hur fick du den infon?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Christoffer Gustafsson
    Medlemsnr
    5440
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Intressant, hur fick du den infon?
    Mailade o frågade om pris idag, jag fick min med gratis.

  9. #9
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Intressant, hur fick du den infon?
    Ringde min ÅF och hörde.. dom hade precis fått in dom

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad är det som krävs för att använda Connect? Vilken VW som helst som är MY08 eller senare?

    Varför just 2008? Vad finns 2008 som inte fanns tidigare?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Vad är det som krävs för att använda Connect? Vilken VW som helst som är MY08 eller senare?

    Varför just 2008? Vad finns 2008 som inte fanns tidigare?
    När det gäller Golf så verkar det vara från Gen 6 enligt länken ovan.

  12. #12
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag svängde in via den lokala återförsäljaren på väg hem från jobbet och trots att försäljaren först inte visste vad VW Connect var för nåt, så åkte jag en stund senare därifrån med en kostnadsfri DataPlug.

    Artikelnummer 5GV 051 629E
    Senast redigerad av cheba den 2018-03-05 klockan 20:09.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #13
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Då var första provturen gjord. Jag hade lite problem med att koppla upp den först, även efter att jag matat in lösenord så stod det bara "Establish connection". Det var först efter att jag låtit telefonen "glömma" dongeln och sen försökt igen ett par gånger, och den här gången lät jag det ta den tid det behövde, utan att manuellt göra ett nytt försök att connecta.

    Appen läser chassinummer och därmed en massa info från bilen. Appen visar mätarställning, tid/sträcka till nästa inspektionsservice/oljebyte, batterispänning och bränslemängd. I mitt fall visades bränslemängden fel, 9 liter trots att jag har en bra bit över halva tanken på mätaren. Kanske krävs en fulltankning för att beräkningen ska kalibreras?

    När man kör en tur så loggas det och rutten visas i en Google Maps-vy. Rutten indikerar också var man kört oekonomiskt (hårda accelerationer och inbromsningar). På en annan Google Maps-vy visas var man parkerat bilen.

    Rent tekniskt sett är det ingen jättegrej, som Björn nämnde är det ju inte bilen som är uppkopplad mot molnet när man har dongeln i diagnosuttaget utan det är telefonen. Inte som med Volvo On Call eller dylikt där man kan se status på bilen även om man befinner sig någon helt annanstans, t.ex. se hur bilen körs när man lånat ut bilen. Det som appen gör när man använder dongeln är att den tar den data som går att få via diagnossuttaget och sedan loggar och framställer det på ett snyggt sätt.
    Senast redigerad av cheba den 2018-03-06 klockan 18:35.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Olof Wikblom
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    4
    Kul, hoppas dom har kommit till Bilmetro också. Sen hoppas jag ju att min bil också dyker upp.

    Går det att spara resorna också så att man kan använda den som Körjournal?

  15. #15
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av OLW Visa inlägg
    Går det att spara resorna också så att man kan använda den som Körjournal?
    Ja, det går. Resorna lagras i en lista och de kan klassas som privata resor, resor till/från jobb eller affärsresa. Om man startar resan manuellt kan man välja vid start vilken typ av resa det är, låter man appen starta resan automatiskt kan man gå in i efterhand och välja typ av resa. Vet inte om appen själv kommer att kunna identifiera resor till och från jobbet, det går i alla inte att mata in/ändra jobbets position/adress nånstans.

    Man kan sedan exportera detta som en .pdf och bifoga den i ett mail. Man kan välja vilka typer av resor som ska exporteras. I listan får man klockslag, adress och mätarställning för start respektive slutpunkt, samt körd sträcka. Går även att lägga till noteringar till resan i appen som man får med i den exporterade listan.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  16. #16
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Hämtade en plug i dag. Men den lilla konspirationsteoretikern i mig kan inte sluta undras över vilka data vi godkänner att skicka till vw när vi väljer att använda den.

    Jag menar nått måste dom ju få då dom väljer att ge ut den gratis, dom tar ju annars betalt för minsta lilla skruv man behöver.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis min tanke.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Christoffer Gustafsson
    Medlemsnr
    5440
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Precis min tanke.
    När GDPR lagstiftningen träder i kraft så behöver ni inte oroa er
    Slutet av maj.

    De har haft nog med ”dieselgate”.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av cge Visa inlägg
    När GDPR lagstiftningen träder i kraft så behöver ni inte oroa er
    Slutet av maj.

    De har haft nog med ”dieselgate”.
    Tror inte GPRD kommer hjälpa i detta fallet.
    GPRD ersätter PUL och reglerar hur man behandlar personuppgifter samt har en del stärkta rättigheter gällande personlig integritet.
    Datan som skickas (om det skickas något) lär ju knappast innehålla något av detta eftersom den inte är knuten till någon person utan till en "sak" oavsett vem användaren är.
    Såvida du inte matat in ditt personnummer någon stans i bilen

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Christoffer Gustafsson
    Medlemsnr
    5440
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Tror inte GPRD kommer hjälpa i detta fallet.
    GPRD ersätter PUL och reglerar hur man behandlar personuppgifter samt har en del stärkta rättigheter gällande personlig integritet.
    Datan som skickas (om det skickas något) lär ju knappast innehålla något av detta eftersom den inte är knuten till någon person utan till en "sak" oavsett vem användaren är.
    Såvida du inte matat in ditt personnummer någon stans i bilen
    Tja min e-postadress är i allra högsta grad en personuppgift.

    Nåväl de jag tänkte på var mer att om man är orolig för hur de använder datan så i och med GDPR så ska det krävas in samtycke för hur de ska få bearbeta datan.
    Om man inte är nöjd får man nyttja rätten att bli glömd så är det ur världen sen. Då kan de alltså inte använda datan de har från hur dig.
    Kanske vill man utnyttja dataportabiliteten också och skicka över min data till en konkurrent

Liknande ämnen

  1. App Connect, Android Auto, Mirrorlink
    Av viGGe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-23, 23:39
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 00:28
  3. OBD2 can't connect to ECU
    Av Polo_gti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:00
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 08:29
  5. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin