Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38

    Låter eran passat såhär?

    Hej!

    Har en passat -16 och tänkte höra om era låter såhär? Vet någon vad det är som låter? Mvh (för att förtydliga lite,är det gnisslande ljudet jag undrar om)

    https://youtu.be/xkgos_Vw7F4

  2. #2
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Danne213 Visa inlägg
    Hej!

    Har en passat -16 och tänkte höra om era låter såhär? Vet någon vad det är som låter? Mvh (för att förtydliga lite,är det gnisslande ljudet jag undrar om)

    https://youtu.be/xkgos_Vw7F4
    inget sådant gnissel från min..skulle gissa på multiremmen?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    åk förbi din VW-verkstad och få de uppkollat. Vet att några chassienr har haft problem med spännaren till kamremmen som varit lite lite för smal så de har bytts spännare och kamrem på garanti till en uppgraderad version.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Claes
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    åk förbi din VW-verkstad och få de uppkollat. Vet att några chassienr har haft problem med spännaren till kamremmen som varit lite lite för smal så de har bytts spännare och kamrem på garanti till en uppgraderad version.

    Hej! Jag har en 2016 passat tdi 190 som låter precis likadant. Vad var det tillslut som orsakade ljudet? Vore skönt att veta även om jag ska åka in och kolla upp det.

    Mvh

    Claes

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38
    Hej!

    Enligt vw åf så var det inget fel, normalt ljud enligt dom. Bad om att få det noterat iaf om det skulle bli strul i framtiden.

    Tror ju inte den ska låta så men vi kör på och det har fungerat hittills dock irriterande ljud, skulle vara kul och åka ner nu till vw när garantin löpt ut och fråga vad det är för missljud.

    Tror det skulle ta 5 minuter innan man står med en offert i handen på lagning

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Claes
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2
    Tack för svar!

    Jag är rädd att du har rätt gällande båda sakerna, att det inte är ngn fara samt att dom förmodligen skulle rekommendera att åtgärda det nu. Jag var hos återförsäljaren och han sa redan innan han hörde ljudet "ska vi slå vad om att det är kamremmen". Tydligen ett känt problem på dom modellerna, inget farligt ljud egentligen sa han men samtidigt ett missljud som måste åtgärdas. Bilen har gått 10k mil, remmen ska bytas egentligen vid 21k. Hur eller hur så sa han inledningsvis att det inte är farligt och inget händer samtidigt som han 2 sekunder senare sa att han skulle inte åka långt med den(klassik försäljning baserad på att ingjuta osäkerhet). När man pratar kamrem vill man ju ogärna ha problem och tar hellre det säkra före det osäkra.

    Firman jag köpte bilen av tog på sig att stå för kostnaden för att åtgärda missljudet(vi skrev in det i kontraktet) vilket dom förmodligen inte trodde va knepigare än multiremmen. Hur eller hur så är bilen inne för felsökning och blir förhoppningsvis åtgärdad så länge dom kommer överens bilhandlare och verkstad. Håller tummarna för att allt ska lösa sig smärtfritt.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38
    Vw tog på sig felet angående missljudet! Dock var det en annan ÅF som självmant kontaktade vw centralt för att kolla vid servicetillfälle!

    Man kan konstatera att det är skillnad på återförsäljare när den ena påstår att ljudet är normalt och den andra på egen begäran löser problemen.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja tyvärr blir det lätt olika bedömningar när det är människor inblandande. Respektive Service Partner är olika företag med omsättning på personal etc.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    11
    Vår Passat (2.0TDI 190hk 4-motion 2015) kvittrar också när den är kall liknande ljudet i klippet men försvinner när motorn är varm. Jag misstänker att något glappar men inte gör det när metallen är varm och ändrat storlek. Det skulle tala för att det är ett spännhjul, men vilket? Är detta något som kan tänkas gå på någon goodwill eller är det bara att försöka identifiera och göra det själv? Servade bilen i december men eftersom bilen var varmkörd när jag kom till ÅF kvittrade det ju inte men de erbjöd att bilen kunde få vara kvar så de kunde felsöka dagen efter. Det var inte aktuellt då vi bara har en bil.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38
    Hej! Ja det är något fel från fabriken som för oss iaf inte kostade något. Verkstaden nämnde en summa om reparationskostnad på ca: 10000 kr för att åtgärda. Mvh!




    Citat Ursprungligen postat av Rune rusk Visa inlägg
    Vår Passat (2.0TDI 190hk 4-motion 2015) kvittrar också när den är kall liknande ljudet i klippet men försvinner när motorn är varm. Jag misstänker att något glappar men inte gör det när metallen är varm och ändrat storlek. Det skulle tala för att det är ett spännhjul, men vilket? Är detta något som kan tänkas gå på någon goodwill eller är det bara att försöka identifiera och göra det själv? Servade bilen i december men eftersom bilen var varmkörd när jag kom till ÅF kvittrade det ju inte men de erbjöd att bilen kunde få vara kvar så de kunde felsöka dagen efter. Det var inte aktuellt då vi bara har en bil.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Danne213 Visa inlägg
    Vw tog på sig felet angående missljudet! Dock var det en annan ÅF som självmant kontaktade vw centralt för att kolla vid servicetillfälle!

    Man kan konstatera att det är skillnad på återförsäljare när den ena påstår att ljudet är normalt och den andra på egen begäran löser problemen.
    Vad var det som var fel, vilken/vilka delar har bytts?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Hej! Min lät typ likadant, se videos:
    https://youtu.be/6clAbwsDxrs
    https://youtu.be/kY4NPMH5R-I

    I detta fall var det enligt VW åf själva kamremmen som orsakade missljudet. Köpte bilen med dess welt auto garanti så remmen byttes utan kostnad för mig. Därefter var oljudet borta.

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Var det verkligen kamremmen, eller var det multiremmen som det pratats om i tidigare inlägg?

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Enligt VW ÅF var det INTE multiremmen utan kamremmen. Jag trodde först det var multiremmen varför jag filmade den på min video.
    Videon skickade jag först till VW som därefter tittade på bilen och upptäckte att ljudet var från kamremmen. Därefter bytte dem rem, vet inte om de bytte spännare också.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2014
    Namn
    Danne f
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    38
    Kvittot på garantijobbet ligger i handsfacket ska försöka komma ihåg det så kan jag lägga upp precis vad som gjorts med vår bil iaf!

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Vanligt fel på vissa 1.6/2.0tdi, hjulet på kamremsspännaren som är för smalt/fel offset, har bytt på 4-5 bilar, som tystnat därefter.
    Vissa vag-verkstäder tar på sig det gratis på tex 1.6tdin, andra inte.. det går att byta bara spännaren på 15-20min om man lirkar ur bulten som håller den.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    11
    Nu är vår bil tyst igen efter att kamrem med hjul byttes på goodwill!

  18. #18
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Underbart!

  19. #19
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Nu är det min tur för byte av rem och spännare

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Kan lika gärna fortsätta i den här tråden, har något annat ljud som jag tycker låter konstigt. Lite skorrande/skakande ljud, svårt att beskriva. Låter inte jättehögt men när man är uppmärksam så hör man det.

    https://photos.app.goo.gl/rB76wNt4B9x5XnFr8

    Låter som att det kommer någonstans ifrån drivrem,
    Vad tror ni det är? Låter era likadant?
    Passat -16 2.0TDI

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 09:20
  2. Söker en såhär list
    Av Oskarr2 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 10:55
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 01:37
  4. varför går torkaren såhär?
    Av Loxarn i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 22:27
  5. Pris på eran Golf V GTI
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin