Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42
  1. #21
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Idag var jag och pöjken inne hos Toveks och klämde och provkörde lite. Det slutade med ett erbjudande på en ny bil och det bästa av allt var ju priset. Jämfört med bilen jag kikat på så var det inte många 10 tusen upp. Malmöbilen får definitivt någon annan köpa. Om det sedan blir en helt ny bil, det är en helt annan fråga! Jag måste ju hålla på några av mina principer.
    När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)
    Säg som det är Nisse, det var du som grät
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #22
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Hehe! Grupptrycket är hårt...

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Får man verkligen 10-20% om det är en firma som köper bil? på en bil för 500k skulle det innebära en rabatt på 50-100k?
    Jag har jobbat som bilförsäljare (Iofs av ett japanskt märke) och kan förklara varför företag får bättre priser än en privatperson. Vi som återförsäljare fick bättre rabatter från vår generalagent när vi sålde till ett företag. I synnerhet till stora företag till vilka vi förhoppningsvis kunde få sälja fler bilar till i framtiden.

  4. #24
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    ..........När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)
    Du får argumentera bättre.
    -Vi har både 4hjulsdrift och V6:a i Passaten.
    -Nytt plexi interface vid värmefläkten …osv.



    Skönt att du är inne på en TSI i alla fall!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)
    ... haha härligt att höra.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ny bil mot sänkt veckopeng kanske får lillen på andra tankar


  7. #27

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det tycker inte jag. Rabatten har ju även viss koppling till den aktuella bilens popularitet och attraktivitet på marknaden. Svårsålda/udda bilar kan rabatteras mer, eventuellt. Sen beror det på stöd från GA osv. Passat GTE är en populär modell på marknaden.
    Jag har ett samköps avtal som ger runt 9% rabatt samt brukar vara en bonus på 2x8000 kr på typ passat

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Öhhh, jaha?

  9. #29
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag har jobbat som bilförsäljare (Iofs av ett japanskt märke) och kan förklara varför företag får bättre priser än en privatperson. Vi som återförsäljare fick bättre rabatter från vår generalagent när vi sålde till ett företag. I synnerhet till stora företag till vilka vi förhoppningsvis kunde få sälja fler bilar till i framtiden.
    Precis. VW har något som kallas ramavtal som fungerar liknande.
    Jag har köpt ett par nya bilar (beställt, inte lagerbilar) och inte alls varit i närheten av några 20%. R:en var ju så sänkt så på den blev det bara lite på tillvalen. Octavian innan tror jag hamnade på strax under 10%.

  10. #30

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Jag fick 8% på listpriset på den Tiguan Allspace som beställdes i november innan den hade premiär. Då var dragpaketet gratis, defreeze ingick i värmaren och Thule takbox med lasthållare följde med. Tyckte det blev en bra deal men inget märkvärdigt. Räknar jag samman allt landade det på 12% rabatt på en ny modell som förväntas bli en storsäljare, vilket kan vara svårt att pruta på.

    På vår lokala volvoförsäljare har jag 12% rakt av på listpriset genom avtal från arbetet. Men det är inte alls något märkvärdigt på en volvo då jag även fått samma rabatt när jag har kollat med andra volvoförsäljare utan avtal. Så nog skiljer det sig mellan olika märkan på vilken rabatt som kan dras.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Här blandas det genomgående ihop rabatter från avtal med eventuell rabatt vid privat styckesköp utan avtal. Helt olika saker så glöm alla jämförelser. Dessutom är det återförsäljare ni köper bilar av, inte biltillverkare. Det är fritt för varje återförsäljare att sätta sitt pris, det är olika företag med olika förutsättningar. Sen kan man inte prata generellt märken/modeller heller eftersom det som sagt mycket beror på modellernas popularitet/attraktivitet på marknaden. Och om någon här fått 12 % på en Volvo privat styckesköp utan avtal så är det mest en indikation på det många redan sett, att Volvo blivit märkbart dyrare (därför att man vill premium) men fortfarande har kunder som inte är riktigt sugna på den dyrare resan, samtidigt som man har stora volymer/marknadsandelar att försvara. Då blir det att justera priset i efterhand tills dess man "bytt kunder".

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Här blandas det genomgående ihop rabatter från avtal med eventuell rabatt vid privat styckesköp utan avtal. Helt olika saker så glöm alla jämförelser. Dessutom är det återförsäljare ni köper bilar av, inte biltillverkare. Det är fritt för varje återförsäljare att sätta sitt pris, det är olika företag med olika förutsättningar. Sen kan man inte prata generellt märken/modeller heller eftersom det som sagt mycket beror på modellernas popularitet/attraktivitet på marknaden. Och om någon här fått 12 % på en Volvo privat styckesköp utan avtal så är det mest en indikation på det många redan sett, att Volvo blivit märkbart dyrare (därför att man vill premium) men fortfarande har kunder som inte är riktigt sugna på den dyrare resan, samtidigt som man har stora volymer/marknadsandelar att försvara. Då blir det att justera priset i efterhand tills dess man "bytt kunder".
    Det ramavtal jag pratar om är generalagenten som ställer ut inkl en ok bonus. Det avtalet gäller de flesta bilmärken på marknaden. Kräver att man är momstegistrerad

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis. Nyckelordet här är < AVTAL > , som sagt, ni blandar ihop olika saker som inte har något alls samband. Trådstartaren är en privatperson som ska göra ett styckesköp. Någon hänvisning till avtal har inte gjorts varför alla sådana referenser är helt icke relevanta.

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Precis. Nyckelordet här är < AVTAL > , som sagt, ni blandar ihop olika saker som inte har något alls samband. Trådstartaren är en privatperson som ska göra ett styckesköp. Någon hänvisning till avtal har inte gjorts varför alla sådana referenser är helt icke relevanta.
    Men nivåerna säger ju en hel del om vilken prutmån som är rimlig..

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej. Inte alls.

  16. #36

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Ok fel formulerat .-möjlig

    Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

  17. #37

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag har jobbat som bilförsäljare (Iofs av ett japanskt märke) och kan förklara varför företag får bättre priser än en privatperson. Vi som återförsäljare fick bättre rabatter från vår generalagent när vi sålde till ett företag. I synnerhet till stora företag till vilka vi förhoppningsvis kunde få sälja fler bilar till i framtiden.
    Jag köpte 3 nya BMW sexor mellan 2007 o 2011 och inte fick jag bra rabatt. 5-6 % Den sista var en 535iA och 8% blev på den. Om firmor köper ofta så....
    Det var Förenade Bil i Malmö


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  18. #38
    GTI-nissen
    Gäst
    Idag har vi provkört en annan bil. Nu är jag inne på begagnat/nästan nytt igen och denna gången blir det med största sannolikhet affär! På denna gick det ju att pruta... Malmöbilen finns fortfarande kvar till samma pris, den är numera helt avskriven från min sida.

  19. #39

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Jag kan berätta om mitt köp av min GTI våren 2014 ifall ni vill jämföra.


    När jag köpte bilen hade den gått 220 mil på sex veckor i trafik som handlarens egen tjänstebil, men antagligen så hade bilen stått som skyllt bil hos en annan handlare tidigare. Nypriset på bilen var ca 370 tusen, jag betalade 315 tusen för bilen (exakt vad bilpriser.se tyckte bilen var värd) och för inbytet fick jag också ungefär det som bilpriser.se rekommenderade som inbytespris.


    Jag fick betala normalt pris för vinterhjulen men fick lite betalt för mina vinterhjul som följde med inbytet. Det enda som jag möjligtvis blev lurad på var att däcken på GTI:n var betydligt mer slitna än vad de hinner bli under 220 mils trafik. Men eftersom jag köpt en begagnad bil och inte kollade upp skicket på däcken innan köpet så får jag skylla mig själv tycker jag.
    Kändes den inkörd?
    Eller tar du det lite lugnare ett tag?
    I en annan tråd skymtade jag att motorn gav mer vid 500 mil.


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av GTI-IV18 Visa inlägg
    Kändes den inkörd?
    Eller tar du det lite lugnare ett tag?
    I en annan tråd skymtade jag att motorn gav mer vid 500 mil.


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Jag tog det lite lugnt i början med bilen. Men jag kan inte påstå att motorn blev märkbart starkare när den blivit inkörd ordentligt, något kanske. Och bränsleförbrukningen sjönk med någon centiliter per mil.


    En annan sak som var lite konstig i början var oljeservicen. Jag köpte bilen i maj 2014 när den gått 220 mil på sex veckor. Redan i november 2014 ville den ha sin första oljeservice när bilen bara gått 900 mil på åtta månader! Då visade det sig att handlaren hade gjort leveransservice på bilen redan i oktober 2013 och inte när bilen sattes i trafik mars 2014. Varför? Jag funderar på ifall de använt bilen som demobil med grönskyltar första tiden.

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-01-21, 22:28
  2. Köpa begagnad bil, "checklista"
    Av mtm i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 01:49
  3. Köpa begagnad bil, vilka sidor på internet?
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 13:15
  4. Ingen tomgång kall och ingen kallstart!
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 21:07
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin