Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Mike Oneill
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Passat 2,0 tdi 2012 startproblem

    Hej!
    Har en passat 2,0 tdi bluemotion 2012 som inte vill starta när det är -10 grader. Tänkte först att det var batterietså det är ny bytt. Sen fick jag tips om bränslefiltret så det är oxå ny bytt men problemet kvarstår. Startmotorn går runt mem den verkar inte vilja tända. När det är som det var i morse ca -6 grader så hoppar bilen igång efter en liten stund dock går den ojämt till en början. Funderar på om den kanske inte tänder på alla burkar på en gång.
    Jag har ingen dieselvärmare på bilen så jag har inget förbrukningsbatteri i bak vad jag kan hitta.

    Till grejen hör att jag är inget proffs på bilar men jag är inte bakom flötet heller så mycket kan man lösa om någon bara tipsar om hur och vad.

    Så min enkla fråga är om någon som har tips på vad man kan göra för att åtgärda problemet så att bilen startar.

    Det är dessutom min frus bil så man får ju höra ett och annat klagomål när bilen inte funkar som den ska.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade börjat med att ta felkoder.
    Man kan också testa om man har fler nycklar för att utesluta nyckelproblem.

    Hur långt har bilen rullat?
    Min passat hade en givare på kamremen som strula, oftast vid kallt väder.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Mike Oneill
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Jag hade börjat med att ta felkoder.
    Man kan också testa om man har fler nycklar för att utesluta nyckelproblem.

    Hur långt har bilen rullat?
    Min passat hade en givare på kamremen som strula, oftast vid kallt väder.

    Bilen har endast gått 11000mil ca.

    Hur skulle det kunna vara nyckeln när det bara är om det är kallt ute då borde det väl vara hela tiden. Missförstå mig rätt men jag kan för lite om det för att förstå logiken i det.

    Har helst ingen lust att åka in till verkstad för att läsa nån felkod. Är lite oldschool och försöker gärna jobba mig systematiskt fram till en lösning först innan jag behöver betala en verkstad för att titta på det. Nej mitt förtroende är inte det bästa för verkstäder

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Ser du något varv på varvmätaren? Kan inte logiken på Passat med på Volvo V50 så kunde man starta utan impulser från vevaxelgivaren (men varvtalet stod på noll). Medans man utan kamaxelgivare kunde dra runt startmotorn, men den ville inte tända.

    Glödstiften, funkar dom?

    Känner också att du borde börja med felkoder för att få någon tråd att dra i. Kanske till och med kan få ut nått med enkel biltema- eller Ebay-OBD2-läsare kopplat till din telefon vad vet jag? Dock får du nog ut mer info med VCDS eller verkstadsutläsning.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Glödstiften! Det finns diagnos på dem. Ganska enkel manöver och byta.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Mike Oneill
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Glödstiften! Det finns diagnos på dem. Ganska enkel manöver och byta.
    Mätte upp glödstiften i helgen och det var inga som helst fel på dom alls så då var det inte det heller. Ringde min lokala vw handlare men dom skulle ha 400 bara för att plugga in datorn för att läsa av om det fanns några felkoder. så jag uppskattar gärna mer förslag på vad det kan vara? får se om jag i veckan hinner åka över till en gammal vän och läsa felkoder där.

    Har även dragit i lite Red Line spridarrengöring om det skulle kunna vara når sånt.
    tror inte att det är det men finns det något sätt att mäta på relät för att se om det kan vara trasigt?
    men som sagt den har startat när det är kallt och glödstiften är hela så känns inte som att det bör vara relät

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jonas B
    Ort
    Halmstad , utanför
    Inlägg
    41
    Glödstiften har stor säkring ute i motorutrymmet , vet inte vilken men kolla om någon är trasig (mellan 20 och 50 amp tror jag.
    Med kåpan av och efter glödningen borde du känna om det finns någon värme vi stiften. Går säkringen så är bilen som du beskriver svårstartad i kyla men hoppar igång och går lite ojämnt.

    Jonas .
    PS. Ja den lägger felkod på stiften men efter bytt säkring så funkar det iaf så det kvittar . Fick felkod på min när stiftet pajade i våras . Ds.


    Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa

Liknande ämnen

  1. Problem med EGR ventil Passat 1,6 tdi 2012
    Av krainer i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-11-24, 23:12
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-04-12, 11:21
  3. Startproblem A3 8P 2.0 TDI
    Av Haugeman i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 22:46
  4. Startproblem? Caddy tdi -00
    Av skrotnisse i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:43
  5. Startproblem PASSAT TDI 170 -08a
    Av fezz i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin