Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7

    P2195 felkod Golf R

    Hej,

    Har en 2010 Golf R som jag förra veckan var ute och körde med. Kom till ett rödljus och märkte att tomgången var ojämn. Inga lampor lyser men fick fram den här felkoden via Biltemas Vag/Audi felkodsläsare: P2195 O2 sensor bank 1 sensor 1:signal stuck lean. Har inte vågat radera koden ännu. När jag testade den på tomgång så gick den ner i varv typ var annan/tredje sekund och går lägre och lägre ner i varv i dessa två/tre sekunders cykler tills att motorn nästan stannar. Sen hade den spottat ut svart sot/bränsle ur avgasrören. Har inte vågat köra annat än på tomgång.

    Några tips på vad jag kan kolla själv innan jag sänder den till verkstad?
    Kan det göra skada radera felkoden?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Hej!
    Ett tips är att kolla främre lambdasonden verkar som felet kan va där.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Hej!
    Ett tips är att kolla främre lambdasonden verkar som felet kan va där.
    Japp, har sett var kontaktstycket sitter till den och dragit ur o satt i kontakten. Kan man typ motståndsmäta lamdasonden på nåt sätt via en multimeter och kontakten till den?

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7
    Har nu bytt till en ny lambdasond. Bilen gick bra på tomgång tills den blev varm och sen började den gå sämre enligt ovan fast den gick inte ner alls lika djupt i varv på tomgång som tidigare. Körde den även en liten bit och märkte inte direkt nåt fel då.

    Upptäckte när jag hade bort motorkåpan för att montera lambdan att plasten på denna kontakt på bilden är av och man ser att metallbläcken som går genom kontakten är blottade.

    Namn:  20180220_184800_HDR.jpg
Visningar: 1162
Storlek:  944.1 KB

    Det syns inte riktigt men skulle inte tro det är omöjligt att nåt av bläcken är av.

    Grejen heter nåt i stil med "Engine Variable Timing VVT Solenoid Cam Camshaft Adjuster N205 Valve".
    Kan det vara den det är fel på när tomgången går upp och ner som jag beskrev ovan? Kan man mäta funktionen på den på nåt sätt? Borde det inte bli någon felkod om kontakten är av till den?

    Senast redigerad av Matt den 2018-02-21 klockan 21:14.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Tråkigt att du inte får ordning på bilen!
    En sak till du kan byta är PCV ventilen
    det är ett ganska känt fel som orsakar
    bl.a. orolig/dålig tomgång pga den läcker.
    Under kåpan ser PCV:n ut som ett litet svart
    runt tefat väldigt lätt att byta inte så dyr
    byt även packningen om du nu byter.

    Självklart bör du även kolla kontakten på bilden
    som du visar.
    Senast redigerad av anri52 den 2018-02-22 klockan 22:04.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    https://youtu.be/S8Zz3ergmJ8

    Här kan du kolla hur man byter

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7
    Jag tror du har rätt angående att det kan vara PCV ventilen.
    Hade ikväll loss vvt soleonidkontakten och tog bort den spruckna plasten och förde på den direkt på stiften. Sen hade jag lös och kollade i en slang till PCV ventilen. Där var det lite oljigt men det kanske är normalt?
    Sen satte jag på motorkåpan och startade och for ut på testrunda. Det var -20 så det tog en stund innan motorn blev varm, körde ca en timme med både stillastående och lite mer gas och tomgången var ok, tyckte dock den var lite svag i början på låga varv men sen gick den bättre och bättre ju mer jag körde. Trodde då att jag hittat felet och att det var i kontakten på vvt soleoniden men helt plötsligt började motorn åter gå ojämnt på tomgång.
    Öppnade då huven och lyssnade, hörde nåt pysande ljud vid PCV ventilen, jag drog upp oljestickan och då började det pysa ur hålet där och motorvarvtalet blev jämnare.
    Så jag antar att det är den som jag bör byta. Eller går det att rengöra den? Googlade lite och tror att reservdelsnumret är: 06F 129 101R. Sen såg jag att det fanns nån uppgraderad ventil att beställa också, frågan är om man ska köra på den eller original?

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7
    Är det nån som vet vad den ungefär kostar om man köper PCV ventilen på märkesverkstad? Såg att på skruvat tar dom ca 535 + 29 i frakt för hela ventilhuset/ventil och packning.

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Tror jag betalade 700:- för PCV valve till min R med EA888 gen3 motor hos VW åf. Annan PCV modell än din.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Matt Visa inlägg
    Är det nån som vet vad den ungefär kostar om man köper PCV ventilen på märkesverkstad? Såg att på skruvat tar dom ca 535 + 29 i frakt för hela ventilhuset/ventil och packning.
    Om det inte skiljer allt för mycket i pris skulle jag välja original
    Men det går säkert lika bra att köpa från skruvat..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Tror jag betalade 700:- för PCV valve till min R med EA888 gen3 motor hos VW åf. Annan PCV modell än din.

    /Peter
    Varför ett byte? Problem eller förebyggande syfte ( nyare version )

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg


    Varför ett byte? Problem eller förebyggande syfte ( nyare version )
    Ja det var typ test i förebyggande syfte. Funderade på "catch can" lösning pga bandagsbesöken.

    Jag beställde senaste versionen av oljeavskiljaren nr 06K 103 495 AT (7 månader sedan). Den gamla hade nr 06K 103 495 AA. Utvändigt ser de identiska ut.

    Lite skälen till varför jag inte vill ha catch can:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post237301

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7
    Beställde PCV på den lokala bildelshandeln. Såg ut att vara märket Vaico som jag även sett på nätet. Kostade drygt 300 kr och har den på tisdag. Nu i efterhand så kom jag på att jag inte såg om packningen följde med. Det bästa är väl att byta den med men det går väl använda den gamla om den nu inte skulle följa med?

    En fråga till: När jag tittar på min bil och tex den PCV som jag beställt så ser den nya ut lite annorlunda i utformningen, tex har den gamla runt rör under ventilen medans sen nya ser ut att vara fyrkantigt. Varför har de gjort denna modifiering?

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Matte
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    7
    Sådär, har nu stått ute i minus 20 grader och monterat nya PCV ventilen, har testat köra omkring en timme och har inte fått den ojämna tomgången nån gång. Så det var nog PCV ventilen som det var fel på. Jag får tacka för tipsen.

  14. #14
    GTI-nissen
    Gäst
    Perfekt med feedback!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Kul att det fixade sig

Liknande ämnen

  1. Felkod 00537, Golf IV 1.6
    Av kemo i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-22, 00:14
  2. Felkod på dörrlås Golf V
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 18:27
  3. Golf gti -05 felkod
    Av Kushe i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 19:24
  4. Golf GTI V5 - felkod
    Av Linte i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 02:00
  5. Felkod, Golf IV 1.6
    Av nypa i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin