Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Tobias Keskitalo
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    1

    VW Passat Alltrack - 13 problem styrservo

    Tjena, har på senaste tiden haft mycket problem med att styrservo slutar fungera vid låga temperaturer (-20C).
    Röd lampa med rattsymbol dyker upp och servon försvinner, har man tur börjar den fungera igen efter x antal omstarter av bilen. Lokala "auktoriserade" bilverkstaden vet ej vad felet kan vara, någon kunnig här som kan hjälpa mig? Fler som har samma problem?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    I och med att inte felet syns på den heliga datorn, så kan man ju osökt tänka sig att felet är mekaniskt orsakat av dom fysiska betingelserna. -20C på termometern blir betydligt mer med fartvinden, kanske närmare -30C ! Ju kallare det blir desto fortare gör sig fel tillkänna! OBS: En tanke bara! Först när man plockar i tu och felsöker systematiskt går det att säga exakt var i felet ligger.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Du förstår att det är -20 C
    oavsett hur fort man kör eller?
    Fartvinden ger bara en avkylande effekt mot din kropp för att den blåser bort värmande luftlagret på din hud.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...yleffekt-1.259

    Hur skulle en yttertemperaturmätare funka på bilen annars, visa kallare temp ju fortare man körde?
    Gör den det?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Du förstår att det är -20 C
    oavsett hur fort man kör eller?

    Hur skulle en yttertemperaturmätare funka på bilen annars, visa kallare temp ju fortare man körde?
    Gör den det?
    Jag ber om ursäkt för min uppenbara brist på grundläggande kunskaper i fysik.
    Oavsett så är ämnet "fartvindens nedkylande effekt" lite O-T.

    Det mitt inlägg först och främst handlar om är en spekulation över att trådskaparens problem med styrservot troligen är mekaniskt, och som gör att styrväxeln inte tål kylan som tänkt.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag ber om ursäkt för min uppenbara brist på grundläggande kunskaper i fysik.
    Oavsett så är ämnet "fartvindens nedkylande effekt" lite O-T.

    Det mitt inlägg först och främst handlar om är en spekulation över att trådskaparens problem med styrservot troligen är mekaniskt, och som gör att styrväxeln inte tål kylan som tänkt.
    Sorry Men det är av ganska stor betydelse att förstå att det inte blir kallare temperatur i fartvinden än det är i vindstilla.
    Ville inte bara vara dryg

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Stefan Nilsson
    Ort
    Boden
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Tk92 Visa inlägg
    Tjena, har på senaste tiden haft mycket problem med att styrservo slutar fungera vid låga temperaturer (-20C).
    Röd lampa med rattsymbol dyker upp och servon försvinner, har man tur börjar den fungera igen efter x antal omstarter av bilen. Lokala "auktoriserade" bilverkstaden vet ej vad felet kan vara, någon kunnig här som kan hjälpa mig? Fler som har samma problem?
    Hittade du felet har exakt samma bekymmer nu när det är kallt!

Liknande ämnen

  1. Ledramp på Alltrack -13?
    Av Norqen i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-10-01, 19:41
  2. Problem med starten på Passat Alltrack -15
    Av Dykarn12e i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 10:19
  3. Vw Passat alltrack 2,0tdi dsg -12
    Av västkust i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-21, 14:07
  4. VW Passat Alltrack 2013 Sommarhjul? Dimension?
    Av Pär Österman i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin