Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17

    Passat 1.9tdi 97 problem med turbotryck

    Hej! Jag har som rubriken lyder en passat 1.9 tdi.

    Jag har problem med turbotrycket och den går riktigt dåligt, slött. Man får kämpa för att komma upp i 100km/h och blir det uppför så sackar den.

    Har med bilen på tomgång tryckt på armen på wastegaten och man kan då tydligt höra turbon börja ladda men kör man normalt hör man endast lite lite turbovissel om man gasar till lite stillastående men aldrig under körning. Armen kärvade lite och jag har så gott det gick smörjt upp den och tycker att bilen började gå lite lite bättre men lpngt från normalt.

    Hur starkt vaccum bildas det i slangen till wastegaten? Har ryck lös den och kan inte känna något speciellt högt vaccum, slangen fastnar inte på fingret utan man kan möjligtvis känna ett litet litet vaccum i den, så hur mycket vaccum kan man förvänta sig? Såpass att den suger fast på fingret?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    En till fråga, vad kallas n 75 ventilen på reservdels sidor? Har börjat leta efter en sådan men kan inte hitta n 75 ventil på några reservdelsidor. Vet någon vad den kallas på sånna sidor så man kan söka?

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Och en 3dje fråga, hoppas på svar på någon av frågorna är inte i närheten av bilen men tänkte beställa vakuum slang och byta ut dom för att vara säker på att det inte är där felet ligger, råkar någon veta vad det är för mm på dom? 3?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Alex_x Visa inlägg
    En till fråga, vad kallas n 75 ventilen på reservdels sidor? Har börjat leta efter en sådan men kan inte hitta n 75 ventil på några reservdelsidor. Vet någon vad den kallas på sånna sidor så man kan söka?
    På TSI-motorn (bensin) så kallas den laddtrycksventil.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Ahaa, borde ju kallas samma fast det är en diesel!

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Kan ibland heta magnetvetil.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Okej, ingen som vet om det är kännbart vakuum i slangen eller om man måste ha en vakuum klocka för att mäta det?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Med tanke på dom frågor du ställer så tro jag att du inte har några större kunskaper i hur en modern dieselmotor fungerar. Jag tror inte du kan göra mycket mer än att leta efter fullständigt uppenbara fel som läckage i slangar, kopplingar, etc. Fel i laddtryck kan säkert orsakas av diverse fel i motorns kringutrustning och kan vara svåra att lokalisera utan tillgång till riktig diagnosutrustning.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Jag har läst av felkoderna i bilen och den varnar för fel på n75 ventilen, men jag vill såklart utesluta alla andra fel innan jag köper en ny för 800. Man lär sig varje gång man lagar något nytt och hade hoppats på att få hjälp här med dom frågetecken som uppstår.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Alex_x Visa inlägg
    Jag har läst av felkoderna i bilen och den varnar för fel på n75 ventilen, men jag vill såklart utesluta alla andra fel innan jag köper en ny för 800. Man lär sig varje gång man lagar något nytt och hade hoppats på att få hjälp här med dom frågetecken som uppstår.
    Helt rätt tänkt! Jag ville bara varna för ett scenario där man byter komponent efter komponent i blindo. I slutändan när man äntligen fått ordning på bilen så har det tagit längre tid och kostat mer än om man lämnat in den till en verkstad, "been there-don that"!

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    På TSI-motorn (bensin) så kallas den laddtrycksventil.
    Städade i garaget och hittade asken som en N-75 ventil till min TSI låg i, fabrikat "Pierburg", köpt på Mekonomen, men samma fabrikat som VAG monterar och säljer. På asken heter den "Reversing Valve"! Kärt barn har många namn!

    "N-75" kallas i och för sig ventiler som kan sitta på lite olika ställen i olika VAG-motorer och ha helt olika funktioner beroende på var den sitter.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Ajuste! Du råkar inte veta vad det är för storlek på vakuum slangarna till den? Tänkte köpa med mig innan jag ska åka dit bilen står eftersom det sen är 8 mil därifrån till närmsta affär..

    Tänkte att det är lika bra att byta dom då det är en såpass liten kostnad och orginal slangarna börjar se risiga ut, har engång för ett bra tag sen skurit av en bit av den för den hade blivit mjuk och vikit sig över nippeln

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Nipplarna är 6-mm. Dock så ser jag vid en snabb bild-gåggling att N-75 ser helt olika ut på TSI och 1,9tdi så jag kan inte svära på att det är så mycket att gå efter.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Är det någon som har koll på vad det är för kontakt som ska sitta på plaströret som går från insugsidan på turbon upp till toppen? Har upptäckt att det finns ett kontakt uttag på det röret men sitter ingen kabel i den och kan inte heller hitta någon kabel hängandes löst..

    Felkoden jag får är 00575, har nu prövat med en annan n75 ventil och bytt vakuum slangar mellan wastegate - ventil och ventil - svarta blåsan som jag inte har en aning om vad det är..

    Fick ut ca 7 volt från kontakten till n75 med bilen på tomgång, någon som vet vad det ska ligga på där på tomgång?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Slangen du beskriver är vevhusventilationen. Grejen där är ett värmemotstånd som skall se till att den inte fryser i slangen med övertryck i motorn som följd.

    Det bästa är att testa koppla på en vakuummätare på slangen innan ventilen och kolla om du får något vakuum.
    Bilen är ju till åren och det är ju inte omöjligt att det blivit en spricka i någon annan slang var vakumet försvinner.
    även med en vakuumpump testa så man får klockan att röra på sig.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Alex Magnusson
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    17
    Problemet löst! Hittade en vakuum slang mellan motorn och torpeden som var skavd, efter byte gick den normalt igen!

Liknande ämnen

  1. Problem med airbag-system Passat 1,8t -97.
    Av Staffan16v i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-10, 13:25
  2. Problem med 1.9tdi 2004 som rycker
    Av tonyboy i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 00:00
  3. HJÄÄÄLP!!! passat 1.9tdi 00 problem med vag!
    Av passat19tdi i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 21:38
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 11:04
  5. Problem med fönsterhiss Vento -97
    Av affe i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin