Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22

    Passat vs Octavia, vilken är bästa beggat köpet?

    Går i valet och kvalet att köpa en -14 Octavia 4x4, eller en Passat 4m. Då helst en Alltrack då jag får en 12-13 med samma mil för samma peng. Vad har ni för erfarenheter? För och nackdelar med båda?

    Tänker att Alltrack:
    Dyrare i årskatt (ca 3500)
    Dyrare på bränsle
    Dsg - dyr service på 6k mil och håller dsg 6orna?
    Tråkigare infotainment gränssnitt

    Octavia:
    Lägre. Scouten är så pass dyr att den inte är aktuell
    Sen kommer jag inte på nå fler nackdelar.
    Jo! Kärringens föräldrar och farbror har var sin. Vit. Å jag som ville ha en vit :')

    Tacksam för råd!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Storleken. Passat är större. Octavia III lider av färre problem än nämnda Passat.
    DSG6 har våtkoppling och är inte den man ibland blir varnad för.

    Jag har haft en vanlig Passat från -12 och en Octavia från -16, och jag vet inte om det skiljer sig mycket mellan 14 och 16, men Octavian var betydligt mer modern och trevlig på insidan. Passaten var som sagt större, mer tyst och bekvämare att köra.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22
    Okej, tackar. Octavia är alltså billigare att äga men obekvämare Vad brukar krångla på Passat Då?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilka egenskaper är viktiga för dig, vad är det du prioriterar? Sen framgår det inte vilka generationer av respektive modell du jämfört. Finns åtta generationer Passat och tre generationer Octavia, så brutalt omfång du vill jämföra. Framgår inte heller motortyp.

    Om jag grovtolkar ditt inlägg så gäller din jämförelse Octavia generation tre (typ 5E) och Passat generation sju (typ 3C). Då är det så att Octavia 4x4 har samma beprövade DSG6 DQ250 med våtkoppling som nämnda Passat. Om det är DSG du ska ha. Dvs oljebyte i båda. Framgår inte vilka motortyper du är intresserad av, så det finns mycket som behöver specificeras. Generellt är Octavia 5E mer modern eftersom den bygger på den nyare plattformen MQB.
    Senast redigerad av Marcus den 2018-01-08 klockan 19:48.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilka egenskaper är viktiga för dig, vad är det du prioriterar? Sen framgår det inte vilka generationer av respektive modell du jämfört. Finns åtta generationer Passat och tre generationer Octavia, så brutalt omfång du vill jämföra. Framgår inte heller motortyp.

    Om jag grovtolkar ditt inlägg så gäller din jämförelse Octavia generation tre (typ 5E) och Passat generation sju (typ 3C). Då är det så att Octavia 4x4 har samma beprövade DSG6 DQ250 med våtkoppling som nämnda Passat. Om det är DSG du ska ha. Dvs oljebyte i båda. Framgår inte vilka motortyper du är intresserad av, så det finns mycket som behöver specificeras. Generellt är Octavia 5E mer modern eftersom den bygger på den nyare plattformen MQB.
    Yes, så här. Budget 150tkr.

    Octavia III ca (2014-2017) 2.0 TDI 150hk med manuell låda. Då antagligen en 2014.

    Passat B7 (2011-2015) 2.0 TDI 170/177hk med dsg6. 2013 kanske. Då helst Alltrack då den ligger i samma pris som en vanlig Octavia III 4X4.

    Jag vill ha en bil som är billig att äga. Manuell låda= tråkigare men billigt. Octavian 1781kr/år skatt. Alltrack >3000kr. Komforten, till Passats fördel, är faktiskt mindre noga då jag inte åker så mkt bil privat.

    Går dom jämföra kvalitetsmässigt?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jaha. OM jag var tvungen att välja mellan dessa två skulle jag välja Octavia pga det är en nyare konstruktion som därmed är mer modern och har fördelar kvalitetsmässigt. Annars är det ju två modeller från samma koncern som bygger på samma principer så några avgörande skillnader är det så klart inte. VW och Skoda har ingen egen teknik utan delar allt. Men just i det här fallet, i den här jämförelsen, har Octavian en nyare motorgeneration och en nyare generation av fyrhjulsdriftsystemet, för att ta några enkla exempel.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22

    Passat vs Octavia, vilken är bästa beggat köpet?

    Nu försvann det jag skrev. Börjar om då.

    Svänghjulet rasar på Passat på 18-20k mil har jag hört av flera. Och att vattenpumpen kan börja läcka redan på 10k mil. Sugen på en Alltrack fast jag i princip bestämt mig för en Octavia. Därför jag frågar, skulle va sjukt skönt att kunna utesluta den ena
    Senast redigerad av Jejpfan den 2018-01-09 klockan 23:21.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Låter som mycket raljerande och svepande uttalanden. Nu jämför du en bil med automatisk växellåda med en med manuell växellåda, så där har du helt olika förutsättningar. Om båda är automatiskt växlade så är det samma DSG6 DQ250. Och motorn i Passat Alltrack generation sju sitter i ett flertal olika Skoda från samma plattform, så då borde vattenpumpen ha samma problem där, om man nu ska gå på sådana uttalanden. Men som jag skrev, den Passat du tittar på har den gamla motortypen EA189, Octavia har den nya motortypen EA288. Eftersom Octavia generation tre bygger på en nyare plattform, samma plattform med tillhörande motortyp som nuvarande Passat, Golf etc.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Låter som mycket raljerande och svepande uttalanden. Nu jämför du en bil med automatisk växellåda med en med manuell växellåda, så där har du helt olika förutsättningar. Om båda är automatiskt växlade så är det samma DSG6 DQ250. Och motorn i Passat Alltrack generation sju sitter i ett flertal olika Skoda från samma plattform, så då borde vattenpumpen ha samma problem där, om man nu ska gå på sådana uttalanden. Men som jag skrev, den Passat du tittar på har den gamla motortypen EA189, Octavia har den nya motortypen EA288. Eftersom Octavia generation tre bygger på en nyare plattform, samma plattform med tillhörande motortyp som nuvarande Passat, Golf etc.
    Ska ta det så tillochmed du förstår:

    VAD HAR DOM FÖR FÖR- OCH NACKDELAR? NÅT MAN SKA SE UPP MED?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Man kan nästan tro att du inte vill ha hjälp

    Passat

    + Automatisk växellåda med tillhörande förbättrad komfort och körbarhet etc
    + Komfort
    + Elektromekanisk parkeringsbroms
    - Automatisk växellåda, kräver oljebyte
    - Äldre konstruktion med allt vad det innebär, motortyp, fyrhjulsdrift etc
    - Äldre infotainment


    Octavia
    + Manuell växellåda med tillhörande mindre servicebehov
    + Nyare konstruktion med allt vad det innebär, motortyp, fyrhjulsdrift, assistanssystem etc
    + Nyare infotainment
    - Komfort
    - Manuell växellåda
    - Kanske något smalare i axelhöjd än Passat generation sju? Kanske ska sorteras under komfort...
    - Manuell parkeringsbroms

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Man kan nästan tro att du inte vill ha hjälp

    Passat

    + Automatisk växellåda med tillhörande förbättrad komfort och körbarhet etc
    + Komfort
    + Elektromekanisk parkeringsbroms
    - Automatisk växellåda, kräver oljebyte
    - Äldre konstruktion med allt vad det innebär, motortyp, fyrhjulsdrift etc
    - Äldre infotainment


    Octavia
    + Manuell växellåda med tillhörande mindre servicebehov
    + Nyare konstruktion med allt vad det innebär, motortyp, fyrhjulsdrift, assistanssystem etc
    + Nyare infotainment
    - Komfort
    - Manuell växellåda
    - Kanske något smalare i axelhöjd än Passat generation sju? Kanske ska sorteras under komfort...
    - Manuell parkeringsbroms
    Okej nu har jag fått en skaplig bild.

    Alltså inte nåt mer strul med Passatmotorn än Octaviamotorn

    Modernare plattform på Octavian

    Bättre stolar/komfort och ljudisolering i Passat

    Tack Marcus

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Jejpfan Visa inlägg

    Jag vill ha en bil som är billig att äga. Manuell låda= tråkigare men billigt. Octavian 1781kr/år skatt. Alltrack >3000kr. Komforten, till Passats fördel, är faktiskt mindre noga då jag inte åker så mkt bil privat.

    Går dom jämföra kvalitetsmässigt?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Är billig att äga = hur mkt fordonsskatten ligger på?
    Skulle även räkna på försäkring, service & reparation, bränsle för att få en bild om angåendekostnaden.
    Sist men inte minst kan värdeminskning vara intressant för att få någon slags milkostnad.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Är billig att äga = hur mkt fordonsskatten ligger på?
    Skulle även räkna på försäkring, service & reparation, bränsle för att få en bild om angåendekostnaden.
    Sist men inte minst kan värdeminskning vara intressant för att få någon slags milkostnad.
    Största uppenbara skillnaden där i kronor på det du räknar upp, mellan de aktuella bilarna, tror jag är värdeminskningen, troligen till Passats fördel. Sen finns säkert mindre skillnader i förbrukning och försäkring. En redan angiven skillnad är DSG6:s behov av oljebyte, till Passats nackdel här. Reperationer är alltid svårt att beräkna, man kan ha tur och man kan ha otur. Min uppfattning är dock, generellt, att MQB-bilarna gjort framsteg kvalitetsmässigt jämfört med de äldre plattformarna som PQ35, PQ46.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Jimmy Jonasson
    Ort
    Strömsund
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Är billig att äga = hur mkt fordonsskatten ligger på?
    Skulle även räkna på försäkring, service & reparation, bränsle för att få en bild om angåendekostnaden.
    Sist men inte minst kan värdeminskning vara intressant för att få någon slags milkostnad.
    Billig tänker jag - Årsskatt, bränsleförbrukning, 6000 milaservice på DSG - inget oljebyte på en manuell låda. Måste ta utökat B för att få dra husvagnen med Alltracken. Sen kanske den är attraktiv på begagnat marknaden om några år men jag ser ingen större skillnad i pris idag hos bilhandlarna mellan dom två bilarna jag kollar på dvs Octavia III 4x4 och Alltrack B7.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Jejpfan Visa inlägg
    Sen kanske den är attraktiv på begagnat marknaden om några år men jag ser ingen större skillnad i pris idag hos bilhandlarna mellan dom två bilarna jag kollar på dvs Octavia III 4x4 och Alltrack B7.

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Har dom gått lika långt, är lika gamla och vad kostade dom nya? När du vet det och ser prislappen idag som begagnad så kan du bedöma värdeminskningen. Jag vet inte så ta gärna reda på det och redovisa här. Jag är ärligt nyfiken.

  16. #16
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Om jag skulle välja och inte behövde det extra utrymmet som Passaten har så skulle jag välja Octavian. Siffror kan man titta på hur mycket som helst så provkör båda och välj sedan den som känns bäst för dig.

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Om jag skulle välja och inte behövde det extra utrymmet som Passaten har så skulle jag välja Octavian. Siffror kan man titta på hur mycket som helst så provkör båda och välj sedan den som känns bäst för dig.
    Octavians bagage är faktiskt riktigt bra, men som du är inne på är cupen lite mindre.
    Det är faktiskt lättare att få in barnvagnen i vår octavia än i vår Passat
    Men nu har jag ingen av de modeller som tråden handlar om.
    Senast redigerad av Mattias den 2018-01-11 klockan 21:08.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  18. #18
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Octavians bagage är faktiskt riktigt bra, men som du är inne på är cupen lite mindre.
    Det är faktiskt lättare att få in barnvagnen i vår octavia än i vår Passat
    Men nu har jag ingen av de modeller som tråden handlar om.
    Jasså, ja, det beror kanske på modell av vagn. Jag har haft båda karosserna och fick bättre plats med barnvagnen i Passaten. Har en stor vagn från Kronan.
    Lite OT men barnstolen fick bättre plats i baksätet på Octavian än motsvarande årsmodell av Golf SC (2016) så Octavian är inte liten på något sätt.

  19. #19
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Jasså, ja, det beror kanske på modell av vagn. Jag har haft båda karosserna och fick bättre plats med barnvagnen i Passaten. Har en stor vagn från Kronan.
    Lite OT men barnstolen fick bättre plats i baksätet på Octavian än motsvarande årsmodell av Golf SC (2016) så Octavian är inte liten på något sätt.
    Octavian är helt klart en vettig familjebil, och i valet som trådskaparen har hade jag faktiskt föredragit Skodan.
    Lite OT Det är en Emmaljunga vagn modell större, verkar som Passatens (B8) bagage är några cm kortare än Octavia II
    Senast redigerad av Mattias den 2018-01-11 klockan 22:53.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Kör Skoda Octavia från 2014 och är helnöjd.

    Nästa bil kommer att bli en Skoda igen, känns som i begagnat så får man lite mer för pengarna.
    Komforten är det inget fel på.

Liknande ämnen

  1. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-02-10, 10:43
  2. Volkswagen Jetta är bästa dragbilen
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 11:23
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 02:14
  4. Vilken är vilken 1.8T LMM TT225/Golf150
    Av 3L1T i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 04:19
  5. vilken låda är de i passat variant 2,0 -92?
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin