Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 894

    Dfreeeze erfarenhet?

    Någon som testat eller fått Dfreeeze monterat i sin bil med Webastovärmare?
    https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-...bjudanden.html

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Hej! När vår Tiguan Allspace beställdes i början av november ingick det defreeze när bränslevärmare lades till som tillval och är också intresserad av hur detta funkar rent praktiskt och om det är några problem?

    Jag hade för för mig att defreeze ingår som std nu när man lägger till bränslevärmare, stämmer detta? Annars är 4000kr mycket att lägga ut utöver vad en värmare kostar!

    Såg nu att defreeze inkl. Värmare är borttaget i bygg bil när en Allspace ska byggas!?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 894
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Hej! När vår Tiguan Allspace beställdes i början av november ingick det defreeze när bränslevärmare lades till som tillval och är också intresserad av hur detta funkar rent praktiskt och om det är några problem?

    Jag hade för för mig att defreeze ingår som std nu när man lägger till bränslevärmare, stämmer detta? Annars är 4000kr mycket att lägga ut utöver vad en värmare kostar!

    Såg nu att defreeze inkl. Värmare är borttaget i bygg bil när en Allspace ska byggas!?
    VW är otroliga att ändra tillval och paket

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    VW är otroliga att ändra tillval och paket
    Tror du missförstår. Parkeringsvärmare med defreeze var ett tillfälligt kampanjerbjudande. Det är vanligt som introduktionserbjudande. Sådana kommer och går hos alla biltillverkare.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 894
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tror du missförstår. Parkeringsvärmare med defreeze var ett tillfälligt kampanjerbjudande. Det är vanligt som introduktionserbjudande. Sådana kommer och går hos alla biltillverkare.
    Tror inte att jag missförstod. Dfreeeze ska ju vara standard om man väljer värmare numera.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Varifrån kommer den informationen? Var står det?

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Det är precis som ni har nämnt att defreeze var ett kampanj som indroduktion precis som dragpaketet var. Pratade nyss med min säljare om detta.

    Med det är helt galet att en app funktion inte ingår där man köper värmare för 10tkr! Det är ju faktiskt 2018 och det borde verkligen ingå! Såg att även Volvo tar 4000kr extra på VOC för V90. Snålt!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Tja, snålt. De kan ju sätta priset till 14000 kr istället. Men då kan man inte välja. Och värmaren kanske bara ska kosta 6000 kr?

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Man tycker bara att med dagens utveckling av bilar som är uppkopplade med finesser så det sprutar ur öronen. Så tycker det inte ska kosta 4000kr för att skicka sms till bilen

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det är inte SMS, det är en nätanslutning över Internet. Kostnaden är utvecklingen av appen och hårdvara/mjukvara till bilen samt nätanslutning i bilen, sen tar man naturligtvis så mycket betalt för det hela som man kan, det är ju liksom inte välgörenhet. Och då erbjuder ändå VW antagligen ett bättre pris än om du skulle köpa direkt av tillverkaren, digades GmbH.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 090
    Numera kan man styra värmaren genom Car-Net på bilar från årsmodell 2018. Det kräver dock att man valt till nödsamtalstjänst (eller navigator) för att bilen skall ha WiFi-kommunikation, den går genom OCU-enheten. Detta är standard på GTE.

    Vad det gäller Tiguan Allspace så fick det eftermonteras hela värmaren på de första som kom.

    Man kan väl vända på det och tycka att det bra att VW erbjuder värmare till en låg kostnad till många modeller. Eller att App-Connect och Car-Net är standard från Golf och uppåt, när de många andra märken tar extra betalt för det.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Mats Grundberg
    Ort
    Själevad
    Inlägg
    13
    Vi fick just vår Sharan -18 med navigator och den har det inte på Car-net
    är nästan ingen funktion på Car-net för sharanen

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Numera kan man styra värmaren genom Car-Net på bilar från årsmodell 2018. Det kräver dock att man valt till nödsamtalstjänst (eller navigator) för att bilen skall ha WiFi-kommunikation, den går genom OCU-enheten.
    Gäller detta även T-Roc då? Någon som vet?


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 090
    Skall gälla alla med nya MIB-plattformen vad jag vet. Golf, Tiguan, Passat, Arteon, T-roc osv. Sharan har inte nya MIB.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Man kan väl vända på det och tycka att det bra att VW erbjuder värmare till en låg kostnad till många modeller. Eller att App-Connect och Car-Net är standard från Golf och uppåt, när de många andra märken tar extra betalt för det.
    Och till de flesta bilar kan man inte få någon parkeringsvärmare alls, varken som standard eller tillval. Särskilt inte i Golf-klassen.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Lars
    Medlemsnr
    5408
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    20
    Fick dfreeze installerat på min alltrack - 17 strax innan jul. Har använt den ett tiotal gånger och funktionsmässigt har det alltid funkat bra.
    Appen däremot är ju under all kritik, design är ju hemsk och de svenska översättningarna är ju skrattretande. Väldigt svår att förstå logiken och vad funktionerna är.
    Sedan är det ju tråkigt, nått jag inte hade koll på, men alla funktioner fungerar inte med passaten. Kan till exempel inte välja värme eller ventilation i appen. Sen går ju inte lägga in en start längre bort än en dag bort.
    Sammanfattningsvis tveksamt om det är värt 4000 men skönt att ha. Vad man ska ha fjärrkontrollen till har jag aldrig begripit, skippa den och bjud på mobillösningen är ett tips till vw.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Fjärrkontrollen kommer med produkten från Webasto. Defreeze är ett tillbehör som VW erbjuder via sina återförsäljare, precis som VW erbjuder andra sorters tillbehör från andra tillverkare, via sina återförsäljare. Defreeze är alltså inte en VW-produkt och inget fabrikstillval. Tyvärr är det nog så att marknaden för parkeringsvärmare är relativt begränsad. Inte ens i ett land som Sverige erbjuder alla biltillverkare parkeringsvärmare och långt ifrån alla människor som lever här verkar tycka att det är en nödvändig funktion. Då blir väl tyvärr utbudet efter det. Ser man sig omkring är det ju mest VW och Volvo som erbjuder parkeringsvärmare i någon större omfattning för fler modeller.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Lars
    Medlemsnr
    5408
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    20
    Visst, fjärren kommer från webasto men den är ju inte gratis för det.
    Webasto finns ju i andra bilar utan fjärrkontroll så VW borde kunna köpa utan fjärrkontroll och bygga in telefonstyrning istället,
    som fabrikstillbehör. Aningens omodernt med 2-300m räckvidd jämfört med "obegränsad". Tror jag många kan tycka vara värt, kanske 1000:- extra istället för fjärrkontroll. Sen att telefonfunktionen kostar nån hundralapp årsvis kan jag tycka det är värt.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Från mars 2018 ska väl SOS-funktionaliteten vara standard i nya bilar inom EU, så då kanske möjligheterna blir annorlunda, med referens till Christofers inlägg ovan gällande Car-Net och möjlighet till app-styrning. Webasto-fjärren är säkert inte standard, men VW har fått till ett hyfsat bra pris för parkeringsvärmare med fjärr, det tror jag väger tyngre än att ha olika konfigurationer. De flesta tillverkare erbjuder ju ingen parkeringsvärmare alls och de som erbjuder är ofta dyrare än VW.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 894
    Citat Ursprungligen postat av lam Visa inlägg
    Visst, fjärren kommer från webasto men den är ju inte gratis för det.
    Webasto finns ju i andra bilar utan fjärrkontroll så VW borde kunna köpa utan fjärrkontroll och bygga in telefonstyrning istället,
    som fabrikstillbehör. Aningens omodernt med 2-300m räckvidd jämfört med "obegränsad". Tror jag många kan tycka vara värt, kanske 1000:- extra istället för fjärrkontroll. Sen att telefonfunktionen kostar nån hundralapp årsvis kan jag tycka det är värt.
    Jag har pratat med 4 andra ägare av VW med parkeringsvärmare, ingen vill vara uran fjärren, inte jag heller.
    Istället var vi även överens om att man skulle fått med två fjärrar.
    Det är många än idag som inte använder smartphone.

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av obdeleven?!
    Av mangewide i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-11-11, 21:18
  2. Dfreeeze till Sharan
    Av Matgru i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-01-29, 16:09
  3. Erfarenhet av W8
    Av HowinW8 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-03-21, 17:40
  4. Erfarenhet av Besafe-barnstol?
    Av Micke_t i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-06, 22:11
  5. Erfarenhet av Scirocco R?
    Av Amazonas i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-09-03, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin