VCDS
Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    43

    1.4 16v -02 BBY Missfire Cyl 1

    Tjejens Skoda Fabia med samma motor som i många inom VAG-koncernen har börjat jävlas.

    Tomgången vandrar en del (660-705rpm) samt att står den en stund på tomgång så misständer den så pass att motorlampan börjar blinka och en felkod på cyl1 uppstår.

    Jag har haft en serie av problem och felkoder med andra grejer.
    Jag har tidigare bytt gasspjäll och EGR pga felkoder.
    En felkod på gasspjället finns och går oftast ej att ta bort.

    Nu när jag skulle besikta gick den inte igenom pga lite hög CO på tomgång, inte så konstigt när den pendlar kanske.
    Jag bytte tändspole efter lite egen felsökning. Då gick den stabilt den dagen. Men dagen efter pendlade tomgången igen. Dock ingen misstämning på flera dagar.
    Bytte samtliga stift, samma igen tomgången blev stabilare. Men då kom misständningarna tillbaka.

    Har även bytt MAP-sensorn.

    Vad ska jag ge mig på härnäst? Spridare?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 639
    Nu får väl inte tråden vara kvar men.....

    Fabia -02 med 1,4 16V har väl normal enkel tänsspole?
    Är tomgången svaj redan vid gassläpp eller kommer de eftersom?
    Tänds motorlampan så känns det mer lambda/avgasrelaterat.

    Koppla upp med VCDS och kolla lambdasond. Sitter väl en fram på grenröret och en nere vid kat på dem.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    43
    Nej, den här har i tändspole på varje stift. Men det finns visst en annan 16v också.
    Den är stabil precis vid gassläpp men står den en stund (varierar mellan 10-60s) så börjar den svaja.
    Alla världen utom CO är bra och CO ligger bara på 0,4-0,5 (0,3).

    Jag har tyvärr inte VCDS utan bara en Autel 505. Man kan ju få fram nått lambda värde där också tror jag. Vad ska det ligga på?
    Men borde inte det ge en felkod?

  4. #4
    Webmaster crees avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus Eriksson
    Medlemsnr
    4932
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    99
    Om jag inte minns helt fel så ska lambda värdet ligga så nära 1 som möjligt.

    Tycker dock du borde få en felkod, men är osäker.
    Volkswagen Club Sweden
    2016 Golf MK7 GTI DSG/DCC

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Tiguan II 2.0tsi
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    632
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Nu får väl inte tråden vara kvar men....
    Varför då?

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    1 506
    Det är klart att den får vara kvar, men flyttad till rätt avdelning bara.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    116
    Hoppar in på nästan samma tråd. Skoda Fabia 2001.1.4 16 ventilers AUB. Under körning på hemväg så gick motorn ojämnt och hackade. På morgonen tände den inte alls, den ville men inte så mycket att den drog igång. Kollade tändstiften och det visade sig att cylinder 2 och 3 var fyllda med olja och tändstiften var helt kletiga med olja.Överslag, men vad är orsaken till oljan

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan AHW och BBY motor
    Av Jimmy_O i forum VW-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 10:53
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 11:43
  3. åtdragningsmoment till ramlager BBY
    Av somebodyhome i forum VW-Forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 12:23
  4. ABS-problem Polo 1.4 16V -02
    Av mogren82 i forum VW-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 21:57
  5. Golf 16v går bara på 3 cyl
    Av calle-balle i forum VW-Forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin