Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22

    Recension Passat Alltrack GTS

    Har haft min Passat Alltrack GTS i lite drygt 2 månader nu har har lagt nästa 400 mil på mätaren. Därmed känns det som att jag kvalificerat mig till att samla mina intryck. För att ge en bild av vad som formar min uppfattning så är jag 27 år och bor i Småland med fru men utan barn. Detta är min första stora bil. Har tidigare haft bilar i golfklassen. Kör mycket landsväg och en del motorväg. Inte mycket i stan (förutom in och ut då jag bor mitt i smeten). Innan köp provkörde jag MB C & E-klass, Volvo V90 & XC90 samt BMW 5-serie.

    Först bilen:

    • Executive paket (minns knappt vad det innehåller)
    • All safe tech inkl. LED high
    • Mangangrå
    • 19" Albertville-fälgar (sommar), 18" BBS SR vinter
    • Area view (360-graders kamera) + Park assist
    • Discovery Pro + Active info display
    • DCC & XDS


    Utsidan
    Jag tycker personligen att bilen är ganska snygg. Knappast någon som vänder sig om efter en Passat, men jag gillar alltrack och speciellt när fälgarna passar form och lack. Jag uppskattar särskilt att den inte är så "kromad", utan att VW istället valt "borstat stål" (plast) på alltracken.

    Insidan
    Här var nog största positiva överraskningen. Jag tycker kvaliteten är riktigt bra. Enligt mig överträffar känslan en businessutrustad 5-serie och C-klass. Sätena är mycket sköna, även om jag ångrar att jag inte valde säte med minnesfunktion. På minuskontot hamnar all högblank svart plast. Varför väljer en normalt begåvad människa det materialet? Microfiberduken åker fram på parkeringar och vid längre rödljus för "snabbåtgärd", men vad som helst som inte är högblankt vore bättre.

    Valde inte Dynaudio, men tycker ljudanläggningen duger gott för mig.

    Komfort
    Jag tycker komfortnivån är över förväntan. Jag kör oftast med DCCn i comfort och bara glider fram. Bilen blir då lite svajig och gillar inte att pressas runt hörn. Ska man ägna sig åt sådant är sportläget riktigt bra. Bilen blir tajt, gasresponsen bra och hela bilen blir riktigt rolig att köra. Sen är det förstås en stor bil, så någon sportbil blir det ju aldrig. Men på öppna, tomma landsvägar är 240hk + sportläge = stort leende på läpparna.

    Motor och drivlina
    Motorn är 2-liters diesel med dubbelturbo 240hk/500nm. Motorn går absolut inte att klaga på. Från stillastående är kraften brutal, men efter 100 km/h är accelerationen något lugnare. Växellådan funkar bra. I sportläget är den aggressiv och ligger högt i varv. I normalläge kan den ibland vara lite för passiv, till exempel om man rullar sakta mot en rondell och en lucka öppnar sig. Då kan lådan ligga på för hög växel vilket gör att bilen blir chockad när man trycker på gasen.
    Bästa funktionerna
    • Det dynamiska helljuset är helt fantastiskt! Kör ofta på landsväg tidig morgon/sen kväll och jag fullständigt älskar det. Inte en enda medtrafikant har blinkat pga bländning. Och när LED-lyset för med full styrka kan jag nästan räkna kottar 2 km fram.
    • Navigationen: visst, den har sina svagheter. Men den har bra koll på trafikolyckor med alternativa vägar och är enkel att söka med. Att söka med Car-net-appen och skicka till bilen är också smidigt om man t ex ska till ett möte på ett ställe man aldrig varit på innan. Då kan man söka fram lämplig parkering och skicka det som destination.
    • Area-view: Blir förstås väldigt smutsigt på vintern så sikten kan vara begränsad. Men för mig som fickparkerar varje dag och inte vill skrapa fälgarna mot trottoarkanten är systemet mycket bra. Man slipper också fundera på var parkeringsrutor börjar och slutar då det går enkelt att se att man håller sig innanför linjerna.
    • Motorn: Det är skönt att veta att kraften finns där för omkörningar och liknande.


    Nackdelar
    • Park assist: verkar inte ha koll på var trottoarkanten är.
    • Bränslevärmaren går inte att starta från telefonen, vilket borde vara standard 2017.
    • Bilen har ingen egen internetuppkoppling (hör samman med ovan).
    • Jag hade önskat ett växellådeläge mellan sport och normal/drive.
    • Bilens design verkar göra att all stadens smuts sugs till bakluckan.

    Samlad bedömning:
    Jag är otroligt nöjd. Bilen var förvisso dyr för att vara en VW, men jämfört med konkurrensen gav den här bilen allt jag kunde önska för en viss summa pengar. Jag tycker den är snygg, rolig att köra, har fyrhjulsdrift och fantastiskt komfortabel. Sen är jag även typen som hellre kör en välutrustad VW än en snyltar-Mercedes.

    Skulle jag beställt bilen igen hade jag valt svart innertak och uppvärmt baksäte. Men jag hade definitivt valt samma modell.





  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om jag inte missförstått allt så ger tillvalet "Bluetooth handsfree Premium med SIM- kortsplats, 4G (med nav Discover Pro)" bilen en egen Internetuppkoppling?

    Parkeringsvärmaren kan fjärrstyras via app med tillbehöret "Dfreeeze App start"
    https://vwtillbehor.se/Product/000054929C

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av superfet Visa inlägg

    • Bilen har ingen egen internetuppkoppling (hör samman med ovan).
    Kan rekommendera Telia Sense, ger internetuppkoppling och WiFi i bilen + lite andra funktioner. Har en i min Alltrack och är mycket nöjd. WiFi ger dessutom liv åt Car-Net och Google Maps i navigatorn. Skaffa en ODB förlänggningssladd så kan du gömma den upp mot rattaxeln och slipper ha dongeln nedåt mot fötterna. Såg att de hade kampanj nu med 79 kr/mån och gratis HW om man tecknade sig för 24 mån.

    Har värme i baksätet och det är det mest underskattade tillvalet!


    /awwd

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Lars
    Medlemsnr
    5408
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av awwd Visa inlägg
    Kan rekommendera Telia Sense, ger internetuppkoppling och WiFi i bilen + lite andra funktioner. Har en i min Alltrack och är mycket nöjd. WiFi ger dessutom liv åt Car-Net och Google Maps i navigatorn. Skaffa en ODB förlänggningssladd så kan du gömma den upp mot rattaxeln och slipper ha dongeln nedåt mot fötterna. Såg att de hade kampanj nu med 79 kr/mån och gratis HW om man tecknade sig för 24 mån.

    Har värme i baksätet och det är det mest underskattade tillvalet!


    /awwd
    Viker in en fråga om Sense. Funkar wifi även när bilen är avstängd? Har du någon koll på hur lång räckvidden är?

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Svar nej, Sense funkar bara när bilen är igång (+ några minuter efter att den stängts av, så länge som bilen skickar spänning på ODB-kontakten). WiFi räckvidden är "bara" i bilen och någon meter utanför. Är positivt överraskad av hur bra den håller kontakten med mobilnätet dock, trots avsaknad av extern antenn och montering "under" instumentpanelen vid rattaxeln.

    /awwd

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Om jag inte missförstått allt så ger tillvalet "Bluetooth handsfree Premium med SIM- kortsplats, 4G (med nav Discover Pro)" bilen en egen Internetuppkoppling?

    Parkeringsvärmaren kan fjärrstyras via app med tillbehöret "Dfreeeze App start"
    https://vwtillbehor.se/Product/000054929C
    Herre jösses vad dyrt. Måste vara världens dyraste app...

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Herre jösses vad dyrt. Måste vara världens dyraste app...
    Nu är det ingen app utan hårdvara som styrs med en ”gratis” app.
    Trafikavgifter efter 3 år är 200kr/år.

    Lite sugen på att köpa en för att lösa ett i-landsproblem. Men tycker också att den är lite för dyr.

    (vet inte om du var ironisk i din post ovan, svårt det här med internet)


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Herre jösses vad dyrt. Måste vara världens dyraste app...
    Hårdvara. Appen är en del av paketet.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Hårdvara..? Vad är det för pryl? Någon dongle?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Hårdvara..? Vad är det för pryl? Någon dongle?
    Ja, typ en dongle/styrning som installeras i bilen och är uppkopplad via mobilt internet.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Här är installationsmanualen, https://www.dfreeeze.de/sites/dfreee...n_de_en_vw.pdf

    Så kan du se mer, vad det är för något.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    En kort vinteruppdatering!

    Parkeringsvärmare är guld värt när kylan är här. Men! Radarn (för adaptiv farthållare m.m.) är bland det första som ger upp om det är snöigt och kring 0an. När jag körde långkörning för några veckor sedan täcktes hela fronten av regn + snö som sedan blev is när temperaturen sjönk. Resultatet blev cirka 15 mm is över skylt + VW-emblem. Krävdes varmt vatten för att få bort. Men även när bilen var tvättad upplevde sig sensorn blockerad. Tog 5 dagar innan radarsensorn upptäckte att det var fritt framåt. List lustigt, men det löste sig själv. Hann prata med VW-säljaren om problemet och tydligen finns det ingen återställning man själv kan göra som konsument.

    Som vinterbil är den fantastisk. Nackdelen är nog mest att man inte riktigt märker hur halt det är. Men att gå från Passaten till min framhjulsdrivna och 400kg lättare Opel Astra är som natt och dag på snöiga vägar. Även fast båda har riktigt bra vinterdäck.

    Namn:  2018-02-04 16.19.59.jpg
Visningar: 5128
Storlek:  1 013.3 KB
    Nokian Hakka R2 får högt betyg av mig. Även fälgarna tycker jag gifter sig väldigt väl med bilen.

    En annan, betydligt tråkigare grej, är att min kära Passat blev repad av någon illasinnad. Djup repa på sidan vid tanklocket, antagligen orsakat av nyckel. Även om det bara är materiella ting så blir man besviken på sina medmänniskor..

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Andreas Marpurg
    Ort
    Kil
    Inlägg
    3
    Tja!
    Jävligt snygg VW du har.Här kommer min kära. Har även optimerat min 300hk & 600Nm. Den gick bra innan men har man haft en, Audi A6 3,0Tdi Quattro med 282hk så vill man ha mer kräm än 240hk. Bifogar bild Namn:  IMG_2451.jpg
Visningar: 4932
Storlek:  1.08 MB
    Kör 20" på sommaren och VW 19" på vintern. Har en Dovado router med en 4g sticka. För Wifi i bilen funkar klockrent. Enkel att flytta med oxå eftersom routern går på 220 och 12 volt.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Andreas Marpurg
    Ort
    Kil
    Inlägg
    3
    Dock är detta min gamla däck på 235/35 20". Kör istället 245/40 20" Lite mindre glapp i hjulhuset, Ser snyggare ut oxå

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Amarpurg Visa inlägg
    Tja!
    Jävligt snygg VW du har.Här kommer min kära. Har även optimerat min 300hk & 600Nm. Den gick bra innan men har man haft en, Audi A6 3,0Tdi Quattro med 282hk så vill man ha mer kräm än 240hk. Bifogar bild
    Kör 20" på sommaren och VW 19" på vintern. Har en Dovado router med en 4g sticka. För Wifi i bilen funkar klockrent. Enkel att flytta med oxå eftersom routern går på 220 och 12 volt.
    Tjusigt! Vad är det för optimering du har gjort? Några nackdelar med optimeringen?

    Jag har 19" VW sommar och 18" BBS vinter (de som är på min bild ovan). Har knappt hunnit köra något på sommarfälgarna då jag fick bilen i andra halvan av oktober -17. Men det blir inte stötigt med 20"?

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2016
    Namn
    Magnus berger
    Ort
    lund
    Inlägg
    2
    Jag har TMChiptuning's optimering i min. Väldigt nöjd (4000 mil körda med den)

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Nu är det ingen app utan hårdvara som styrs med en ”gratis” app.
    Trafikavgifter efter 3 år är 200kr/år.

    Lite sugen på att köpa en för att lösa ett i-landsproblem. Men tycker också att den är lite för dyr.
    Om man inte har Dfreeze, är enda sättet att styra värmaren med timer i displayen då? Kan man styra den med fjärrkontrollen/nyckeln?

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Kan man styra den med fjärrkontrollen/nyckeln?
    Du kan slå av och på med fjärren så länge du är inom räckhåll.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  19. #19
    GTI-nissen
    Gäst
    Med den speciella fjärren till värmaren alltså.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Med den speciella fjärren till värmaren alltså.
    Det är alltså inte samma som "startnyckeln"?
    Får man nån signal att den startat ok, om man står ett stycke bort?
    Funkar det genom ett fönster?

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54
  2. Sänkning av Passat B8 GTS 4m
    Av joagro i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-13, 11:17
  3. Passat GTS 240 Kcr Box
    Av hassaninho84 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-11-27, 14:42
  4. Erfarenheter av Passat GTS
    Av Passat-GTS i forum VW-forum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 19:27
  5. DSG recension
    Av lasholm i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin