Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är en särskild fjärrkontroll och ja, fjärren bekräftar lyckad start eller misslyckad start. Räckvidden är ganska lång, säkert minst 500 meter vid fri sikt. Genom fönster är inga som helst problem. Jag har startat den på 300-350 meters avstånd med byggnader och träd mellan.

  2. #22

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är en särskild fjärrkontroll och ja, fjärren bekräftar lyckad start eller misslyckad start. Räckvidden är ganska lång, säkert minst 500 meter vid fri sikt. Genom fönster är inga som helst problem. Jag har startat den på 300-350 meters avstånd med byggnader och träd mellan.
    Tack!
    Antar att man kan starta den med timer i displayen också?
    Anger man bara starttid och hur länge den ska gå då?
    Den drar väl en del på batteriet? Hur länge kan man köra, utan att dra ur batteriet? Hörde nåt om nån tumregel att om man kör värmaren en halvtimme, så bör bilen gå en halvtimme efter det?

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja du kan både starta den direkt med knapp samt ställa in start med timer via meny i infotainmentsystemet. Du kan ange hur länge den ska gå. Det tar nog en del batteri, men om den går 20 min och du kör 20 min så är det nog lugnt. Så brukar jag oftast min och det har inte varit något problem med batteriet. Säkert inte fel att ladda batteriet lite då och då ändå.

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är en särskild fjärrkontroll och ja, fjärren bekräftar lyckad start eller misslyckad start. Räckvidden är ganska lång, säkert minst 500 meter vid fri sikt. Genom fönster är inga som helst problem. Jag har startat den på 300-350 meters avstånd med byggnader och träd mellan.
    Hemma startar jag från köket med ett trevåningshus mellan, och bilen står i ett garage, ca 150 meter från köket.
    På jobbet måste jag stå ca 10 meter från bilen utomhus, alla andra har samma problem. Störningar från liknande elektronik enligt min VAG-verkstad.
    Var lite anledningen till att jag skaffade Dfreeeze.
    Senast redigerad av candyweiss den 2018-03-18 klockan 11:40. Anledning: missade ord

  5. #25

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ja du kan både starta den direkt med knapp samt ställa in start med timer via meny i infotainmentsystemet. Du kan ange hur länge den ska gå. Det tar nog en del batteri, men om den går 20 min och du kör 20 min så är det nog lugnt. Så brukar jag oftast min och det har inte varit något problem med batteriet. Säkert inte fel att ladda batteriet lite då och då ändå.
    Fortsätter att fråga
    Är denna värmare mer effektiv än en "vanlig" motorvärmare på el?
    Värmer den bara motorn eller blir det värme i kupén också, så att rutor m.m. tinas av?

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Mer effektiv kan jag inte svara på men det är väl i huvudsak en kupévärmare. Dvs det är varmt och skönt att sätta sig i bilen, rutorna är avisade osv. Det är inte en motorvärmare, vad jag vet, tror inte den värmer oljan, men rätta mig gärna om jag har fel. Egentligen skulle jag nog vilja ha både parkeringsvärmaren och en elektrisk motor- och kupévärmare. Det hade varit optimalt, för mig. Då hade jag värmt elektriskt hemma och med parkeringsvärmaren på andra platser utan tillgång till el, som parkeringsplatser.

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Mer effektiv kan jag inte svara på men det är väl i huvudsak en kupévärmare. Dvs det är varmt och skönt att sätta sig i bilen, rutorna är avisade osv. Det är inte en motorvärmare, vad jag vet, tror inte den värmer oljan, men rätta mig gärna om jag har fel.
    Min tempmätare stiger snabbare om jag har värmaren i gång, så den verkar värma både motor och coupé (om bilen är ovärmd innan avfärd.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jo vattnet har jag sett, värmer den även oljan?

  9. #29
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Mer effektiv kan jag inte svara på men det är väl i huvudsak en kupévärmare. Dvs det är varmt och skönt att sätta sig i bilen, rutorna är avisade osv. Det är inte en motorvärmare, vad jag vet, tror inte den värmer oljan, men rätta mig gärna om jag har fel. Egentligen skulle jag nog vilja ha både parkeringsvärmaren och en elektrisk motor- och kupévärmare. Det hade varit optimalt, för mig. Då hade jag värmt elektriskt hemma och med parkeringsvärmaren på andra platser utan tillgång till el, som parkeringsplatser.
    Fel.
    Den värmer kylvätskan som då gör att motorn blir varm. Eftersom värmepaketet även blir varmt kan man även värme kupen med vanliga kupefläkten.

    Mer effektiv, en vanlig el-motorvärmare är på ca 300-500 watt och behöver några timmar för att motorn ska bli varm.
    En webasto dieselvärmare brukar vara på 5000 watt, brukar räcka med 20-30 min för att få behaglig temp i motor & kupe.

    I förra generationen passat (B7, före 2015) sitter det ett extra bilbatteri till värmaren i bagaget vänster sida. Tyvärr verkar VW har snålat in på detta och det finns endast det vanliga på B8 (2015->). Vet att vissa som kört värmaren ofta och länge dragit ur batteriet i kombination med kortare körning med bilen (= batteriet laddas ej upp tillräckligt)

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Värmer den oljan var ju frågan.

  11. #31
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jo vattnet har jag sett, värmer den även oljan?
    Hur tänkte du nu, vad tror du händer med oljan om vattnet blir varmt?

  12. #32

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    En webasto dieselvärmare brukar vara på 5000 watt, brukar räcka med 20-30 min för att få behaglig temp i motor & kupe.
    Funderar på en Arteon GTR. Är det samma förutsättningar för en bensin-värmare?

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Då tror jag att saker och ting snabbare blir varmt. Men den värmer fortfarande inte oljan direkt.

  14. #34
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Då tror jag att saker och ting snabbare blir varmt. Men den värmer fortfarande inte oljan direkt.
    Nej, men indirekt genom vattnet.

    Ungefär som att den inte heller värmer coupen i bilen direkt.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Alltså inte som en traditionell elektrisk motorvärmare av den gamla sorten, tänker jag.

  16. #36
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Funderar på en Arteon GTR. Är det samma förutsättningar för en bensin-värmare?
    Skulle tro det, vet ej säkert.
    Bra infofilm från webasto angående funktionen: https://youtu.be/UBh3Hx64Qx4

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Alltså inte som en traditionell elektrisk motorvärmare av den gamla sorten, tänker jag.
    En vanlig traditionell elektrisk motorvärmare med ett instickselement som man monterar i en frostplugg värmer också kylarvätskan och inte oljan.


    Det finns en del utanpåliggande kontaktvärmare som värmer oljan istället för kylarvätskan och dessa brukar de flesta tycka är värdelösa. För det första så brukar dessa bara vara på kring 150 watt så de producerar inte alls så mycket värme som en vanlig insticksvärmare som brukar ligga på 400 watt. Dessutom så limmas dessa värmare på utsidan av motorblocket vilket gör att det blir ganska stora förluster i uppvärmningen av oljan. Men den största nackdelen är att de inte värmer upp kylarvätskan alls förutom indirekt vilket gör att det dröjer ganska lång tid från det att motorn startas till dess att det börjar komma värme i coupén. I komfortsynpunkt så kvittar det nästan om man har en oljevärmare eller ingen värmare alls på motorn, och ganska ofta så byter man ut kontaktvärmaren mot en universell slangvärmare för kylarvätskan.

  18. #38

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Skulle tro det, vet ej säkert.
    Bra infofilm från webasto angående funktionen: https://youtu.be/UBh3Hx64Qx4
    Tack! Använder Volkswagen Webasto, eller har den en egen variant, som funkar på samma sätt?

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Webasto.

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tack för förklaringen. Jag har aldrig sett parkeringsvärmare som något annat än komforthöjare för kupén samt avvisning av bilen. Uppvärmning av övrigt ser jag som en bonus.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54
  2. Sänkning av Passat B8 GTS 4m
    Av joagro i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-13, 11:17
  3. Passat GTS 240 Kcr Box
    Av hassaninho84 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-11-27, 14:42
  4. Erfarenheter av Passat GTS
    Av Passat-GTS i forum VW-forum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 19:27
  5. DSG recension
    Av lasholm i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin