Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny Passat GTE

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62

    Ny Passat GTE

    Hämtade ut en Passat GTE igår. Mycket trevligt. Kom från en Volvo V60 D6(plugg-in-hybrid). Det är för tidigt att säga så mycket efter 64 körda km. Men några frågor och ett par konstateranden:

    • Var i hela friden sätter man på värmen till sidospeglarna?
    • Finns det någon instruktion till bränslevärmaren? Inte hittat i instruktionsboken. Den fråga jag är ute efter är om och i så fall hur man märker att fjärrkontrollen misslyckats starta värmaren. Nu lyser en grön lampa när man tryckt på knappen och värmaren går igång. Är det så att den inte lyser om den inte går igång?
    • Svårt att förstå alla olika ”mätare” i den digitala instrumenteringen. Inte minst de små innanför de stora, om ni förstår. Den till vänster har te.x. en skala som går till 40..?
    • El-förbrukningen är markant högre än i Volvon då värmen helt tas från batteriet. I volvon går bränslevärmaren in och ger värme till kupén även vid körning. Men inga problem att ta sig till jobbet. 11 km i Stockholm. Ca 45% av batteriet gick åt. (Det innebär att jag kan ta mig till och från jobbet på en laddning om jag vill).0,0 km med förbränningsmotorn. Volvon hade använt ca 23% av batteriet och 0,2-0,3 km förbränningsmotor. Volvons motor går in på ett annat sätt.
    • Vändradien är bättre på Passaten än V60 trots att den är längre.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    57
    Backspegeln: Vrid joystickreglaget neråt till den lilla rektangeln.
    Värmaren: Fast grönt sken = igång Blinkar grönt= ingen mottagning till bilen.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    El-förbrukningen är markant högre än i Volvon då värmen helt tas från batteriet. I volvon går bränslevärmaren in och ger värme till kupén även vid körning. Men inga problem att ta sig till jobbet. 11 km i Stockholm. Ca 45% av batteriet gick åt.
    Undrar hur det fungerar runt 10 minusgrader, eller ännu kallare?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    El-förbrukningen är markant högre än i Volvon då värmen helt tas från batteriet. I volvon går bränslevärmaren in och ger värme till kupén även vid körning. Men inga problem att ta sig till jobbet. 11 km i Stockholm. Ca 45% av batteriet gick åt. (Det innebär att jag kan ta mig till och från jobbet på en laddning om jag vill).0,0 km med förbränningsmotorn. Volvon hade använt ca 23% av batteriet och 0,2-0,3 km förbränningsmotor. Volvons motor går in på ett annat sätt.
    Det där kan man ju vända ut och in på om man vill, se det som bra eller dåligt. Ett sätt är att det kan beskrivas som att Volvon totalt misslyckas med att köra utsläppsfritt, alltså helt på el. Och det måste väl vara just det som är poängen med en laddhybrid, att kunna köra begränsade sträckor helt-utsläppsfritt utan att förbränningsdrivmotor eller värmare går igång...
    Senast redigerad av Marcus den 2017-12-07 klockan 14:58.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar hur det fungerar runt 10 minusgrader, eller ännu kallare?
    Blir antagligen något kortare räckvidd. Hur står får vi se. Å andra sidan är minus 10 inte en särskilt vanlig temperatur i Stockholm.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det där kan man ju vända ut och in på om man vill, se det som bra eller dåligt. Ett sätt är att det kan beskrivas som att Volvon totalt misslyckas med att köra utsläppsfritt, alltså helt på el. Och det måste väl vara just det som är poängen med en laddhybrid, att kunna köra begränsade sträckor helt-utsläppsfritt utan att förbränningsdrivmotor eller värmare går igång...
    Jag håller helt med dig i dina tankar. Volvos system har flera fördelar, men också tydliga nackdelar. En nackdel är att det i princip förbränns diesel alla metrar man kör när det är kallt ute. Bränslevärmaren går ju nästan hela tiden. Nu kanske jag överdriver, men inte mycket. Dessutom går ju förbränningsmotorn in relativt lätt vid normal körning på Volvon. Även om det kanske bara handlar om 5-10 sekunder då och då. Men man lär sig köra på ett sådant sätt att det minimeras. Men minst lilla oförsiktighet leder till en start av förbränningsmotorn. Å andra sidan kommer man betydligt längre med Volvon på eldrift med dessa få diseldroppar som stöd. Hur totalkalkylen ser ut vet jag inte.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Syftet med laddhybrid måste ju främst vara att skona lokal luftmiljö och globalt klimat. För den lokala luftmiljön måste det vara enormt ofördelaktigt att kallstarta en dieselmotor flera korta gånger, med i princip helt icke fungerande avgasrening pga låg temperatur i avgasreningen.

    Så ja, bra eller dåligt. Det beror nog på syftet med biltypen.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av rixpucko Visa inlägg
    Backspegeln: Vrid joystickreglaget neråt till den lilla rektangeln.
    Värmaren: Fast grönt sken = igång Blinkar grönt= ingen mottagning till bilen.
    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Syftet med laddhybrid måste ju främst vara att skona lokal luftmiljö och globalt klimat. För den lokala luftmiljön måste det vara enormt ofördelaktigt att kallstarta en dieselmotor flera korta gånger, med i princip helt icke fungerande avgasrening pga låg temperatur i avgasreningen.

    Så ja, bra eller dåligt. Det beror nog på syftet med biltypen.
    Lokala miljön håller jag helt med dig kring. Bränslevärmaren har ju dessutom igen rening alls. Globala klimatet får man nog räkna på. Över 3 år snittade den på 0,18 l/mil. Så man får ju säga att lösningen ändå fungerar. Hur GTE:n klarar sig får jag återkomma om.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Intressant.

    Hoppas på fortlöpande info.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...GTE-SW-plug-In

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Tack!

    Lokala miljön håller jag helt med dig kring. Bränslevärmaren har ju dessutom igen rening alls. Globala klimatet får man nog räkna på. Över 3 år snittade den på 0,18 l/mil. Så man får ju säga att lösningen ändå fungerar. Hur GTE:n klarar sig får jag återkomma om.
    Om vi inte körde en meter så hade utsläppsvärdena i Europa inte förbättras ett enda dugg! Så hela den enorma baletten med våra omhuldade omsorger faller platt. Och bygga elbilar tar ju resurser. Och elen köper vi från koleldade kraftverk utanför Sverige!


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Kvalitet på Passat GTE SW plug In ?
    Av Hittabil 1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-12-11, 09:43
  2. Hur fungerar värmesystemet på Passat GTE?
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-07, 22:23
  3. Passat GTE beställd
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 19:36
  4. Provkört Passat GTE idag
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-08-22, 20:25
  5. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 10:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin