Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Mats Steenberg
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    38

    HVO100 bränsle

    Hej ! Har en fråga om man VW har godkänt detta bränsle för transportbilar ?

    Om man godkänt det så gäller det alla modeller ? Samt hur ser det ut på personbils sektorn ?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Kvarten1 Visa inlägg
    Hej ! Har en fråga om man VW har godkänt detta bränsle för transportbilar ?

    Om man godkänt det så gäller det alla modeller ? Samt hur ser det ut på personbils sektorn ?
    Du borde få bäst och säkrast svar här https://www.volkswagen.se/sv/kontakta-oss.html

    Volkswagen

    Vi har idag två pilotprojekt – Södertälje Kommun och Skellefteå Kommun – som testar Volkswagen-bilar med HVO100. Det finns också intresse för bränslet hos fler kunder. Vi väntar oss besked från vårt huvudkontor om hur vi kan gå vidare med HVO100 inom en inte alltför avlägsen framtid.
    Marcus Thomasfolk, Informationschef
    https://www.motormannen.se/aega-bil/...sk-diesel-hvo/

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Kvarten1 Visa inlägg
    Hej ! Har en fråga om man VW har godkänt detta bränsle för transportbilar ?

    Om man godkänt det så gäller det alla modeller ? Samt hur ser det ut på personbils sektorn ?
    Jag har inte sett något godkännande från någon fordonstillverkare mer än Peugeot och Citroën ännu men det finns HVO tillverkare som ger motorgaranti istället som täcker upp fullt tillräckligt. Det gäller bara att tanka på rätt ställe..

    Jag har kört mina dieslar på HVO I två år nu nästa vecka utan några problem. Luktar mindre och ger mindre utsläpp och en enorm besparing av utsläpp.

    Golf mk4 1,9 TDI, Skoda Octavia 2,0 TDI, Golf mk6 Bluemotion 1,6 TDI och även min Tiguan 2,0 TDI. Det enda är ju som på tiguanen som är sliten i webaston värmaren så märker jag att den inte är piggare på att tända med HVO ändå diesel men tror mest det beror på att glödnätetr slut.

    Skickat från min F8331 via Tapatalk
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Scania har ju godkänt det sen 2 1/2år så VW borde kunna få ganska mycket feedback därifrån tycker man.

    Skickat från min F8331 via Tapatalk
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Mats Steenberg
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Scania har ju godkänt det sen 2 1/2år så VW borde kunna få ganska mycket feedback därifrån tycker man.

    Skickat från min F8331 via Tapatalk
    Precis som du säger är det endast Peugeot och Citroen som har godkänt detta , tycker ändå att det e ganska konstigt att inte dom största aktörerna på marknaden e med på tåget ?? Vw samt Mb torde ju vara i framkant i mina ögon iallafall !!

    Dom kommer ju att vara med framöver såklart annat vore ju otänkbart ...... men som i mitt fall inom transportbranschen / budbil etc kör endast en del bara HVO 100 i dagsläget annars tar dom inte in dig i bolaget som egen åkare och då tappar man ju markant då det är det största bolaget i Stockholm konstigt ??

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    @Junfors: har du märkt någon skillnad i förbrukning jämfört med vanlig diesel?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Henry72 Visa inlägg
    @Junfors: har du märkt någon skillnad i förbrukning jämfört med vanlig diesel?
    Nej märkes ju ingen skillnad. Vi hade kunder som rullade flera hundra tusen mil första åren i lastbilar och det var ingen mätbar skillnad i förbrukning. Det som var synligt var när de tog isär motorer som bar gått på HVO var väldigt rena inuti. Det producerar ju mindre partiklar och det syntes i motorn också.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Ok, kul att höra! Är sugen på att testa i min Touareg V6 TDI 3.0, men har avvaktat lite eftersom VW ska komma med nån sorts besked senare i december. Har du testat HVO100 även i den motorn?

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Henry72 Visa inlägg
    Ok, kul att höra! Är sugen på att testa i min Touareg V6 TDI 3.0, men har avvaktat lite eftersom VW ska komma med nån sorts besked senare i december. Har du testat HVO100 även i den motorn?
    Nej det har jag inte. Körde bara 1,9 och 2,0tdi med HVO men det bör inte spela någon roll i den heller. Enda skillnaden är ju om det finns någon fin pump eller liknande som är känsligt för HVO är ju lite tunnare och en del säjer den smörjer ytterst lite mindre men då det är godkänt i flera bilmodeller och alla lastbilar och bussar så tror jag du kan köra lugnt i din bil med.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

Liknande ämnen

  1. Bränsle grej?
    Av hobbyapan i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 15:25
  2. bränsle problem
    Av finne i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 19:24
  3. Bränsle vadå?
    Av A.V i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 21:52
  4. bränsle problem
    Av finne i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 20:53
  5. Bränsle?
    Av gnytt i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin