Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22

    Om jag fick önska..

    Nu har jag haft min Passat Alltrack i lite över en månad och kärleken är närmast total. Dock kom jag på en funktion som bilar idag rent tekniskt borde kunna ha. Men vad jag vet är det något som ingen tillverkare ännu möjliggjort.

    Jag bor nämligen i lägenhet och parkerar på gator i området, dvs parallellparkering. Tyvärr har inte alla mina grannar parkeringssensorer på sina bilar, utan många verkar använda sig av en mer "mekanisk" variant, dvs dragkrok och backa tills det tar stopp. Min andra bil har två gånger de senaste månaderna blivit utsatt för påbackning utan att våldparkeraren/gärningspersonen lämnat lapp. Än så länge är Passaten skonad, men det är väl en tidsfråga.

    Det hela börjar bli både dyrt och irriterande, varför jag funderat på åtgärder. Exempel är att ställa ut vägarbetskonor eller kameraövervakning i bilen för att dokumentera och få reg.nr. Inget av alternativen är tyvärr tillåtna. Så då började jag fundera på funktioner hos den egna bilen.

    Båda mina bilar har parkeringssensor. Problemet är att andra inte verkar ha det (utöver den "mekaniska" varianten då). Bilen bör ju, rent tekniskt, kunna till exempel tända lyset eller tuta/annat ljud när en annan bil kommer för nära med hjälp av just parkeringssensorerna.

    Nackdel med lösningen är risken att tömma batteriet då bilen mer eller mindre alltid är stand-by. Men särskilt mycket lär det väl inte dra? Jämfört med nyckellösa/trådlösa system för lås, parkeringsvärmare etc. Om belysningen tänds och släcks i tid och otid riskeras förstås batteriet. Men det borde gå att programmera på ett sätt som inte riskerar uladdning? Sen riskerar även fotgängare skrämmas. Utöver det ser jag inga direkta nackdelar.

    Vad tror ni om idén? Vore det möjligt? Eller har ni andra sätt att undvika parkeringsskador (utöver att parkera långt ifrån alla andra, vilket inte är möjligt där jag bor).

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Häng ut en fender? Sorry...

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Häng ut en fender? Sorry...
    Kan ju gå att göra lite snyggt i matchande färger
    Namn:  FenderPassat.jpg
Visningar: 519
Storlek:  604.1 KB

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Häng ut en fender? Sorry...
    Funkar det med en Ibanez i stället?

  5. #5
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Att få bilen att tuta med signalhornet borde vara möjligt. Det får väl bli ett parallellt system med sensorer och som ger ljud ifrån sig, för bilens system är inte aktivt när bilen är avstängd.

    Rent spontant tänker jag att det borde gå genom att sätta en eller flera sensorer på bilen och låta tex en Raspberry Pi övervaka dem för att vid närkontakt sätta igång något som väsnas.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag tänker mig en mer "mekanisk" lösning

    Namn:  passat.jpg
Visningar: 324
Storlek:  208.5 KB
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Aj lajk it Johan!

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    J B
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Att få bilen att tuta med signalhornet borde vara möjligt. Det får väl bli ett parallellt system med sensorer och som ger ljud ifrån sig, för bilens system är inte aktivt när bilen är avstängd.

    Rent spontant tänker jag att det borde gå genom att sätta en eller flera sensorer på bilen och låta tex en Raspberry Pi övervaka dem för att vid närkontakt sätta igång något som väsnas.
    Med Raspberry Pi borde det också gå att programmera så en kamera dokumenterar. Frågan är hur lagstiftningen skulle förhålla sig till en kamera som aktiveras endast när något är, säg 15 cm från bilen. Om ingen vibration/fysisk kontakt skapas så raderas bild/film.

    Jag misstänker att det räknas som otillåten kameraövervakning. Men egentligen är det rätt surt eftersom man som offer för en parkeringsskada med smitning är tämligen chanslös så länge det inte finns vittnen. Med min andra bil var självrisken ca 6 000kr om man inte kunde få via TFF. För att få det får det inte finnas tvivel om att det är annat än just en parkeringsskada, vilket är i princip omöjligt att bevisa.

    Men lösningen som J.L föreslår med en fysisk tuta kanske inte är så dum. Jag råkar faktisk ha just en sån, fast limegrön, liggande. Lär passa den mörkgrå lacken perfekt!

Liknande ämnen

  1. Är jag dum om jag chiptrimmar? 2.0 tdi
    Av jesseboy73 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 23:55
  2. Hur vet jag om jag har larm?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 22:07
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin