Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31

    Passat TDI 2.0 2015 DSG bluemotion masters motorn stannar från stillastående.

    Hej.
    Jag undrar om nån vet hur det är med dessa "nyare" passater som med de mindre motorerna inte har adblue.
    De är ju inte omnämnda i dieselgate men jag tycker mig känna igen symptom som beskrivits ha uppkommit efter dieselgateuppdatering!

    1. EGR spjällmotor som rasat
    2. Bilen dör emellanåt när den är kall och man backar ut från parkering, lätt gas och bilen böjar rulla. Sedan när man släpper gasen dör bilen och det kommer fram "starta motorn manuellt".

    DSG låter dessutom i normalläge bilen gå allt för lågt i varvtal! så det blir vibrationer. Under 100 varv ibland så lågt som 85-900 rpm. Jag har en känsla av att det när något som spökar med detta, med andra ord på något sätt tomgångsvarvtalen.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är det en Passat generation 7 eller 8?

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är det en Passat generation 7 eller 8?
    Det är generation 8.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Då har den ingenting med dieselfrågan att göra. Generation 8 har motortyp EA288.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Då har den ingenting med dieselfrågan att göra. Generation 8 har motortyp EA288.
    Är du kunnig?
    Jag börjar tro att en tempgivare som bråkar.
    Har för mig jag läste nånstans att styren tillåter lägre tomgångsvarv när motorn nått en viss temp.
    Om denna givare visar högre värde än verkligt så bilen tror motorn är varm, kan det ju förklara motorstoppen?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej, jag är inte kunnig.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Claes Holmberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Hej.
    Jag undrar om nån vet hur det är med dessa "nyare" passater som med de mindre motorerna inte har adblue.
    De är ju inte omnämnda i dieselgate men jag tycker mig känna igen symptom som beskrivits ha uppkommit efter dieselgateuppdatering!

    1. EGR spjällmotor som rasat
    2. Bilen dör emellanåt när den är kall och man backar ut från parkering, lätt gas och bilen böjar rulla. Sedan när man släpper gasen dör bilen och det kommer fram "starta motorn manuellt".

    DSG låter dessutom i normalläge bilen gå allt för lågt i varvtal! så det blir vibrationer. Under 100 varv ibland så lågt som 85-900 rpm. Jag har en känsla av att det när något som spökar med detta, med andra ord på något sätt tomgångsvarvtalen.
    Hej
    Har du fått reda på varför din bil stannar/stannade?
    Jag har själv en passat alltrack 2017 190hk och brottas med samma problem!

    mvh Claes

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av cholmberg78 Visa inlägg
    Hej
    Har du fått reda på varför din bil stannar/stannade?
    Jag har själv en passat alltrack 2017 190hk och brottas med samma problem!

    mvh Claes
    Hej Claes!
    Nej, jag har ännu inte fått reda på vad felet är.
    De bytte en bränsle temp givare men det gjorde inget, något jämnare gång bara.
    Det har dock blivit värre nu och vi får kärringstopp även i D1. Igår skulle frugan köra fram bilen 2 meter för att lasta ungarna. Då hackade den till 2 ggr dock ej motorstopp.
    Sen stod den i P läge medan bi lastade in ungarna. När vi sen ska köra iväg gör den likadant när hon lägger i D men denna gången stannade motorn och ”starta bilen manuellt” kom upp.
    Jag har en förstående verkstad men det är svårt eftersom det inte kommer varje gång och när den varit inne kan de inte återskapa felet.
    Nu ska den in en hel vecka och den har vid ett tillfälle lagt ett meddelande ”fel växellåda” som vi hoppas ligger kvar i minnet.
    Vid det tillfället var frugan tvungen att slå av och på tändningen för att få igång bilen igen.
    Jag misstänker starkt att det rör sig om styrningen till växellådan (mechatronic) av den enkla anledningen att vi dels inte hör mekaniska ljud när det händer och att felet försvinner när man startar om
    bilen.
    Hur ser dina symptom ut mer exakt?
    I vilka situationer händer det och vad gör du då mer exakt?
    Intressant att veta om fler bilar har samma fel eftersom verkstaden inte känner igen det.
    Vad säger din verkstad??
    Mvh
    Robert

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Är det gjort någon felsökning på din bil? Jag har en -16 Alltrack 190, och har samma problem.

    Under senaste året och 4000mil så har den fått kärringstopp 5 ggr. Känns precis som att bränslepumpen lägger av när dragläget precis är helt uppsläppt. 4 ggr vid kallstart då man ska köra iväg, både framåt och bakåt, och 1 gång när jag skulle iväg från ett rödljus och då hade bilen gått 5 minuter.

    Jag har haft den inne och fått ny mechatronic, men den har dött 2 ggr efter det också. Så jag får lämna in den igen, men det är svårt att felsöka när det inte sätts några felkoder, och problemet uppkommer så sällan.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Är det gjort någon felsökning på din bil? Jag har en -16 Alltrack 190, och har samma problem.

    Under senaste året och 4000mil så har den fått kärringstopp 5 ggr. Känns precis som att bränslepumpen lägger av när dragläget precis är helt uppsläppt. 4 ggr vid kallstart då man ska köra iväg, både framåt och bakåt, och 1 gång när jag skulle iväg från ett rödljus och då hade bilen gått 5 minuter.

    Jag har haft den inne och fått ny mechatronic, men den har dött 2 ggr efter det också. Så jag får lämna in den igen, men det är svårt att felsöka när det inte sätts några felkoder, och problemet uppkommer så sällan.
    Ja, det är gjort otaliga felsökningar.
    Vi köpte bilen beg på VW stockholm och då fick man den das welt auto garantin som varar ett år.
    Felsökningen är fortfarande pågående, eftersom de inte lyckats lösa det.. Garantin passerade dock vid årsskiftet men eftersom det är ett pågående ärende så har jag fått besked att det ska omfattas av deras garanti så jag hoppas de håller detta också...
    Senast bytte de en bränsletemp givare som lagt en felkod.
    Nu ska den in igen imorgon och denna gången ska de ha inne bilen hela veckan så de kan prova många kallstarter och diverse scenarion, för ingen av gångerna de haft den inne har de lyckats reproducera felet.
    Dock så la den nu för ett tag sedan en varning "fel växellåda" i displayen och vi håller tummar och tår att den lagrat den felkoden för då jävlar har de nåt att bita i.
    Det du beskriver har jag en teori på som de föreslog även på vår bil.
    Det ska finnas en givare som har med auto start/stopp att göra. Blir det problem med den så kan man tydligen få lite roliga fenomen.
    Grejjen är att vår bil några gånger lägger en varning "fel start/stopp" så det är en annan av mina teorier på vår bil, jag tror dock mer på att det är mechatronicen som inte lägger i växlarna rätt då vi upplever att den går ryckigt ibland även i "normal" drift.
    Vi får se vad de hittar.
    Jag tycker dock det är spännande att jag hittat er två här på forumet med liknande felbild!!
    För min verkstad (som för övrigt är jävligt bra och duktiga) känner inte igen det säger dem.
    Det känns som det kan finnas ett seriefel på någon komponent?
    Har vänner som har en likadan som du, alltrack 190 och den är helt bekymmersfri..

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Ja, du borde ju ha en felkod lagrad efter ett sånt meddelande i displayen, så förhoppningsvis löser dom det nu.
    Jag tror inte att det har med start/stopp systemet att göra, då det är avaktiverat på min. Jag har inga problem med vxl lådan på min, varken innan eller efter byte av mechatronicen.

    Jag ska lämna in min snart igen, dom får göra en guidad felsökning och skicka till experterna.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Ja, du borde ju ha en felkod lagrad efter ett sånt meddelande i displayen, så förhoppningsvis löser dom det nu.
    Jag tror inte att det har med start/stopp systemet att göra, då det är avaktiverat på min. Jag har inga problem med vxl lådan på min, varken innan eller efter byte av mechatronicen.

    Jag ska lämna in min snart igen, dom får göra en guidad felsökning och skicka till experterna.
    Inte en felkod lagrad i minnet (!!!) MEN nu kunde mekanikern verkligen känna av samma ryckighet som vi upplevt.
    Så det mättes värden, sen kördes en så kallad nollingsrunda där de nollställer mechatronicstyrningen helt. Sen kördes en runda till och det var inte ett dugg bättre!
    Sedan skicka dom värdena till fabriken som återkom och var eniga med att där är fel på mechatronicenheten så nu ska den bytas!

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Ja, du borde ju ha en felkod lagrad efter ett sånt meddelande i displayen, så förhoppningsvis löser dom det nu.
    Jag tror inte att det har med start/stopp systemet att göra, då det är avaktiverat på min. Jag har inga problem med vxl lådan på min, varken innan eller efter byte av mechatronicen.

    Jag ska lämna in min snart igen, dom får göra en guidad felsökning och skicka till experterna.
    Jag har en tanke Jonas!
    Jag har googlat en hel del nu och läst på lite.
    Det finns en annan sak som tydligen inte verkar vara helt ovanligt på våra kära DSG lådor.. nämligen "dual mass flywheel" failure.
    Men det är ganska tydliga symptom på det, där blir oaftast missljud då. Men läs om det om de nu har svårt hitta felet på din bil!
    Det verkar krävas ganska mycket erfarehet och kunskap för att kunna komma på att det är den felande länken när det är det!

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Jocke
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Har en Alltrack 190 -16 med samma problem.
    Jag tycker att det bara verkar strula när lådan och motorn är kall.
    Bilen har precis varit inne för felsökning och verkstad säger att ”växellådan är så på den här modellen”!
    Har ni kommit någonstans med era problem?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av 900ssie Visa inlägg
    Har en Alltrack 190 -16 med samma problem.
    Jag tycker att det bara verkar strula när lådan och motorn är kall.
    Bilen har precis varit inne för felsökning och verkstad säger att ”växellådan är så på den här modellen”!
    Har ni kommit någonstans med era problem?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det var ju samma svar som jag fick från början..
    det hade jag INTE accepterat! Har kompisar med alltrack 16 och de har inga problem. Vi ska byta mechatronic den 26e. Återkommer efter det med resultat!

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av kylrobban Visa inlägg
    Det var ju samma svar som jag fick från början..
    det hade jag INTE accepterat! Har kompisar med alltrack 16 och de har inga problem. Vi ska byta mechatronic den 26e. Återkommer efter det med resultat!
    Hoppas att din blir bättre med en ny mechatronic. Hade min inne idag för en snabb felsökning, jag får återkomma här när jag vet mer.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    nån kort fråga.. det är inte så att det finns en uppdaterad programvara för denna version av DSG, som för alla tidigare dsg-lådor med liknande problem?

    har detta kollats/testats?
    är du på en riktig VAG-verkstad som vet vad dom pysslar med och har tillgång till specialutrustningen som krävs?

    finns det möjlighet att kolla vad polaren har för dsg-programversion i sin som funkar bra?

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    nån kort fråga.. det är inte så att det finns en uppdaterad programvara för denna version av DSG, som för alla tidigare dsg-lådor med liknande problem?

    har detta kollats/testats?
    är du på en riktig VAG-verkstad som vet vad dom pysslar med och har tillgång till specialutrustningen som krävs?

    finns det möjlighet att kolla vad polaren har för dsg-programversion i sin som funkar bra?
    Jag är på en riktig VAG verkstad ja, som har den bästs kollen jag varit med om hittills.
    Klagade på detta redan vid leverans av bilen men inget gehör hos ÅF.
    Först en annan verkstad jag varit på, de gav samma svar som ÅF ”DSG ska vara så”.
    Här gav man sig inte i första taget, särskilt inte när backen började ge upp.
    programvaran har man såklart kollat som första åtgärd! Dessutom har man kört ”nollningsrunda” 2 gånger, där man nollar programvaran och kör det de kallade nollningsrunda.
    Tillsut var mekanikern övertygad om att det måste vara mechatronic så sen är bytt nu.
    Det blev som en ny bil, helt otroligt! Nu känner man inte växlingarna och backen går mjukt!
    Jag har läst en engelsk sida som visar på att de tycks ha stora kvalitets problem med mechatronic på DQ250..
    Men precis som för oss behöver där inte alltid komma en felkod!
    jag är nöjd att jag i alla fall inte behövde betala ett öre då felsökning är påbörjat innan das welt auto begagnat garantin gick ut!
    Mvh
    Robban

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Robert Yeh
    Ort
    Dalby
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Hoppas att din blir bättre med en ny mechatronic. Hade min inne idag för en snabb felsökning, jag får återkomma här när jag vet mer.
    Nu går den mjukt som silke i växlingarna, som de ska vara!!

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Jocke
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Skönt att höra att det löser sig för en del av oss.
    Min ska tillbaka in på verkstaden om drygt två veckor och jag hoppas att dom hittar problemet då.
    På min bil strular det bara när den är kall.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Passat tdi 140 bluemotion 2011-14
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-03, 18:13
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-23, 18:01
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 00:05
  4. Passat tdi stannar under körning
    Av mickes i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 01:01
  5. Motorn stannar, problem med TDI 170Hk (BRD)
    Av razer i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin