Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Toni Henriksson
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    2

    Golf V Bromsok bak renovering problem

    .

    Bytte dammskydd, kolvtätning och kolv, vänster bak. Inget annat.


    Lossade låsringen inuti kolven och plockade ur mekaniken. Monterade mekaniken och satte i låsringen.
    Smorde med medföljande rött kolvfett.

    Monterade allt på bilen och luftade traditionellt. En man tryckte på bromspedalen, jag öppnade luftskruven (med genomskinlig slang ned i en glasburk. Fortsatte tills det inte kom någon mer luft, bara bromsvätska.

    Ingen svampig pedal vid bromsning, vare sig med motor igång eller inte.

    -Men pedalen uppför sig annorlunda. När man ska bromsa så åker pedalen ned till hälften och sen börjar bromsarna ta. Om jag då direkt släpper pedalen, och bromsar på nytt, tar bromsarna mycket högre upp, så som det gjorde innan jag plockade isär. Gör jag strax nya bromsförsök, så är allt normalt.
    Låter jag bilen rulla några hundra meter och försöker igen så blir det som jag skrev. "Men pedalen uppför...."

    Förloppet går att upprepa gång på gång.


    Vad kan ha blivit fel?

    På forum nämns förluftning, fyll oket först med bromsvätska o s v.
    Lossa oket, lägg in en distans i stället för klossar och skiva, luta bromsoket i olika vinklar och lufta.

    Kolven verkade vara lik originalkolven både ut- och invändigt.
    Senast redigerad av vwovner den 2017-11-25 klockan 16:37. Anledning: komplettering

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Toni Henriksson
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    2
    Löst!

    Kopplade ur handbromsvajern. Lossade bromsoket. Vred in kolven. Satte i en 45 mm distans (i stället för klossar och skiva).
    Kopplade slang till luftnippeln. Vände först så att kolven lutade åt ett håll. Knackade lite lätt på bromsoket med en hammare.
    Luftade, under tiden som jag fick hjälp med att trycka ned bromspedalen till hälften (aldrig än ned) medans jag lossade på luftnippeln. Oj vad bubblor det kom. Skruvade igen nippeln och pedalen släpptes. Luftade så några gånger tills ren bromsvätska kom. Lutade åt andra hållet, knackade och luftade. Mera bubblor.
    Lutade och luftade flera gånger med olika riktningar. Till slut kom det bara bromsvätska.
    Skruvade ihop och provkörde.

    Som nytt! Nu ska det besiktas.

Liknande ämnen

  1. Renoveringskitt bromsok bak. Golf 4 R32?
    Av Dajjmen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 12:23
  2. Bromsok bak fabrikat Golf-5 Tsi
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 17:35
  3. Frågor om bromsok Golf II renovering m.m
    Av Skoglund i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 00:25
  4. Bromsok bak Golf GTI -88
    Av Seger GTI i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 18:24
  5. Kärvande bromsok bak Golf 4
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin