Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Underkänd besiktning, för högt K-värde, (TDI, opacitetsvärde) enkelt att lösa!

    Frugan fick underkänt på besiktningen på sin Skoda Fabia 1.4 TDI.

    Opacitetsvärdet var 5,3 vilket var långt högre än tillåtet.

    Jag läste ungefär hundra trådar på nätet med massor av olika tips och tricks, och genomförde följande åtgärder i nämnd ordning.

    - Köpte en flaska dieselrens (injectorcleaner typ) och slog i tanken
    - Bilen varmkördes, kördes sedan hårt en mil eller två, motorn tomvarvades någon minut
    - Bytte luftfilter (det gama hade några lameller som var ihoplimmade ?!)
    - I förbindelse med luftfilterbytet så använde jag en blomspruta för att spruta in 0,5 liter vatten med motorn på 2000rpm, detta gjordes på en varmkörd motor.
    - Oljefilter och oljan byttes
    - ca 10% bensin tankades i tanken (som var halvfull), diesel fylldes på efter besiktningen
    - Innan besiktningen så kördes bilen ordentligt varm

    Opacitetsvärdet mättes nu till 1,28 och bilen blev godkänd.

    Jag kan tänka mig att man klarat sig utan injectorcleanern också, och då kunnat klara sig ännu billigare undan endast genom att ge bilen en vanlig årsservice och en hårdkörning innan besiktningen, och kanske en skvätt bensin.

    (EDIT: Har också läst att man kan dra ur sladden till luftmassemätaren, och då går bilen in i en form av safemode som gör den sjukt trög, på grund av att den skickar in för lite diesel i insprutningen, och då även producerar mindre sot i avgaserna. Har ej testat detta!)

    Så till alla er som sliter med att få en diesel genom besiktningen, eller blir underkänd på grund av opacitetsvärde / k-värde i en opacitetskontroll... Testa dessa enkla förslag först, och om ni har möjlighet att gasa ur bilen rejält i förbindelse med besiktningen så gör alltid det först.

    Ville bara dela med mig, eftersom jag fick googla länge för att hitta alla dessa tricks och ingen kunde ge ett konkret svar på åtgärden och den uppmätta förbättringen.

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2017-11-20 klockan 14:37.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ett sätt att fuska igenom en Fuskvagen m.a.o

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Problemet är väl inte nåt med utsläppen från motorns förbränning (dieselgate) att göra utan att man till vardags kör en diesel på ganska låga varv och utan större belastning vilket gör att sotavlagringar sätter sig i avgassystemet. När bilprovningen sen flåsar ur systemet på ganska höga varv så lossnar en del avlagringar och ger ett förhöjt värde. Jag låg på gränsen med min TDI nåt år och fick tipset av besiktningstjejen att värma motorn ordentligt och köra på låga växlar/höga varv till besiktningen för att blåsa ur lösa partiklar, har inte haft några problem sen dess.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Problemet är väl inte nåt med utsläppen från motorns förbränning (dieselgate) att göra utan att man till vardags kör en diesel på ganska låga varv och utan större belastning vilket gör att sotavlagringar sätter sig i avgassystemet. När bilprovningen sen flåsar ur systemet på ganska höga varv så lossnar en del avlagringar och ger ett förhöjt värde. Jag låg på gränsen med min TDI nåt år och fick tipset av besiktningstjejen att värma motorn ordentligt och köra på låga växlar/höga varv till besiktningen för att blåsa ur lösa partiklar, har inte haft några problem sen dess.
    Precis så det ligger till tänker jag.

    Nu är det också så att besiktningen genomfördes av ett företag som också har en bilverkstad, och de sa något i stil med "att man får räkna med ca. 2000:- för att få det fixat". De skulle även ha 3000:- för att fixa en broms som låg på, vänster fram.

    Jag köpte ett nytt bromsok på biltema för 799:- och använde en timma av min tid för att fixa det, hade kunnat fixa det gamla oket för typ 50:- men orkade inte. Avgasvärdena fixade jag med lite sökande på google och tilltagen nämnda i första posten.

    Verkstaden själv borde känna till att det är precis såhär det är, att det fastnar sot i systemet som sedan dras med ut när man varvar ur bilen. Jag har hört att vissa besiktningsmän säger åt kunden att ta en tur och blåsa ur bilen, och komma tillbaka om 10 minuter för att göra en ny mätning. Och att de då har gått igenom.

    Hoppas att folk med liknande problem söker och hittar den här posten så har de sparat tid och pengar!

    //GF

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 21:21
  2. Lambdasond - högt värde
    Av J.L i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 11:18
  3. För högt k-värde på Golf gtd -91
    Av VWmemphis i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 18:18
  4. För högt HC-värde Golf iv
    Av VWmemphis i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 12:13
  5. För högt HC & CO värde 16V (PL)
    Av Bastard66 i forum VW-forum
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 15:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin