Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Skitsnack? Ha Ta inte i så du orsakar fläckar i byxorna Om nu VW:s kunder vore så oerhört ointresserade av bilar och bilkörning så kunde ju VW enkelt börja med att ta bort "onödigheter" dvs allt som heter GTS, GTR, GTI, GTD, GTE, R Line och R från modellprogrammet, så blir de på ett ungefär på par med Kia, Hyundai, Opel, Ford, Toyota, Mazda, Peugeot, Citroen, Renault motsvarande. Sen kunde de fortsätta med att ta bort alla alternativ med fyrhjulsdrift och/eller motor med mer än 130 hk. Då vore de väldigt nära konkurrenterna.

    Jag tror helt enkelt att din uppfattning om vad som är "intresse för bilar och bilkörning" är så specifik att den inte kan appliceras på allmänheten.
    Senast redigerad av Marcus den 2018-01-08 klockan 23:15.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hej Peugeot! Kan jag få köpa en SUV i D-segmentet, som Tiguan, med diesel, fyrhjulsdrift och 240 hk? Typ som VW Tiguan. Jaså? Inte? Jag trodde ni ville erbjuda bilar för kunder som är intresserade av bilar och bilkörning, med tanke på ert motorsportsarv och motorsportsengemang.... Fasiken, nu framstod ju helt plötsligt VW som bilen för mig som är intresserad av bilar och bilkörning, jag menar var hittar jag annars en D-SUV med 240 hk för samma pengar? Hjälp!

    Hyundai, Ford, kan ni hjälpa mig? Jag är lite intresserad av bilar och bilkörning? Renault, snälla?

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Du drar paralleller mellan att andra bilmärken inte har så mycket att erbjuda med att gemene VW-ägare skulle vara speciellt bilintresserade. Det har inget samband, många väljer som sagt VW för att de är förhållandevis prisvärda. De flesta ser bara bilen som ett fortskaffningsmedel och något man tyvärr måste ha, trots att det är dyrt.

    Men om nu VW:s kunder är så intresserade, varför säljs i så fall så liten del prestandamodeller? En stor del av GTI, R, GTS och GTR är inte ens beställda av kund, utan tilldelade av märket eller beställda av handlare.

    Åter till ämnet UP GTI som tråden handlar om. Någon annan som sett, klämt eller kanske till och med provkört i verkligheten?

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nu bekräftar du att du missförstått allt. Jag menar absolut inte att gemene VW kund är mycket bil- och bilkörningsintresserad, det VW lever på, precis som sina konkurrenter, är vanliga bilar för människor med allmänt bil- och bilkörningsintresse. Det som dock är intressant, det viktiga här och som du missar, är att VW har FLER kunder som är mer än allmänt intresserade av bilar- och bilkörning - än sina konkurrenter. Och det är en av anledningarna till att VW till skillnad från sina konkurrenter kan erbjuda GT, GTS, GTI, GTD, GTE, R, GTR, därför att de har en kundbas som är intresserade av detta.

    Ps: GTD är relativt vanlig förmånsbil, i exempelvis Tyskland, inte alls lika ovanlig som i Sverige, Sverige är ju inte världen ;-)

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nu är faktiskt UP GTI byggbar i VW:s konfigurator, 169900:-, lär inte bli någon storsäljare. Varför skulle man välja den framför en billigare Polo TSI 95, Ibiza TSI 115 DSG eller Fabia Monte Carlo?

    Även om UP är en OK bil så lirar ju ändå Polo/Ibiza/Fabia i en annan liga.

    Nä, detta blir nog ingen hit.

    Det VW har kokat ihop till UP GTI är snarare en GT-modell, det enda som skiljer mot en icke-gti är ju lite subtil styling. Jag skulle inte bli förvånad om motorn är exakt samma som TSI 90 med endast ändrad mjukvara.

    Väldigt tråkigt tycker jag, det hade vart riktigt kul med en värdig uppföljare till Lupo GTI.

    Lupo GTI som också var en dyr historia var iallafall en "riktig" gti, unik kaross, motor, större bromsar som exempel.

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Thomas Laursen
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    43
    Lite försiktigt och blygsamt.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Hade den haft 130-140 hk, sportstolar och ett par GTI-specifika tillval som exempelvis LED-strålkastare, så hade den kanske förtjänat namnet.

    Hur som helst, återstår som sagt att provköra, men har svårt att tro att den är något särskilt...
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-01-11 klockan 00:55.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Har ni inte sett senaste The Grand Tour?. Där prisar de Upen.. . De brukar vara rätt bra på att toksåga bilar..haha

  9. #29
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Är det en GTI - Nja. Mycket rent utseende relaterat. Stolarna set väldigt simpla ut. Med lagom handpåläggning kan det nog vara något för bandagen!

    Misha:

    VW UP på Nordschleife Misha med Shmee som passagerare. VW UP TSI 90 tunad till 126 hk på hjulen. Div andra åtgärder typ däck, fjädrar, stolar, inredning (utkastad) o dyl men ändå inte allt för stora ombyggnationer. "Hålla låda" kan han !



    VW UP 1.0 TSI 90 tunad till 126 hk. Varför ska man inte behöver köpa en UP GTI enl. Mischa.
    I SE får man nog köpa en GTI då TSI 90 inte säljs här. Således ej relevant i SE.



    UP GTI 1.0 TSI 115. Denna motor finns i andra bilar 115 hk, tex Golf. Här har jag hittat steg 1 chippning som ska ge runt 130-140 hk samt 240-250 nm.

    140 hk - Det får inte tuners ut ur en TSI 90, snarare 110-115 (varierar starkt mellan tuners) så där måste vara skillnad på HW eftersom skillnaden genomgående verkar vara c:a 25 hk efter SW tuning.

    Det är vad jag fått fram genom lite googlande. Kan dock ej styrka uttalandet .

    Säkert vet många av oss att hård belastning gör att man tappar effekt på en chippad (typ endast mjukvaru uppdat. utan andra åtgärder) när värmeutvecklingen ökar. Vet ej hur nyss nämnda motorer klarar av det.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2018-01-27 klockan 17:50. Anledning: Div andra...däck, fjädrar..
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #30
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Här kommer ett annat inlägg som är svar på en video i föregående inlägg.



    Han hävdar att det är mer än mjukvara som skiljer TSI90 och GTI vilket jag också tror utan att ha öppnat huven på någon av dem.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #31
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Order lagd på en röd, levereras av Möller Bil Västerås i April....

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Här kommer ett annat inlägg som är svar på en video i föregående inlägg.



    Han hävdar att det är mer än mjukvara som skiljer TSI90 och GTI vilket jag också tror utan att ha öppnat huven på någon av dem.

    /Peter
    Intressant!

    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Order lagd på en röd, levereras av Möller Bil Västerås i April....
    Kul, Grattis. "All" extra utrustning? =)

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Order lagd på en röd, levereras av Möller Bil Västerås i April....
    Jaha fan va läckert!. Blev nästa sugen oxå bara att ha som lekbil...den är ju "gratis". Sen att folk inte ser den som en GTI, tror jag är lite i nattmössa . Back to Basic!

    Vad är planen för bilen?, ni brukar ju vara duktiga att få till dem..

  14. #34
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Hur många har det sålts i Sverige ännu? Enligt car.info finns det 21st, och jag vet att det är några till på ingång från hamnen just nu.

    De flesta verakr dock vara femdörrars, jag har själv beställt en tvådörrars (fullutrustad, alla tre val ibockade ) i mars, och den kommer nog om några veckor.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Hur många har det sålts i Sverige ännu? Enligt car.info finns det 21st

    jag har själv beställt en tvådörrars
    Kul! Verkar vara en riktigt kul bil.

    Men oj, den där hemsidan - car.info - den måste ju vara varje biltjuvs våta dröm. Man kan ju klicka fram exakt var varje bil finns. Känns inte görbra direkt, men bra att veta.

    //

  16. #36
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Biluppgifter är offentliga ändå, så det finns fler enkla sätt att hitta dom ändå, dessutom visar car.info bara postnumret var bilen finns, inte exakt adress.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Biluppgifter är offentliga ändå, så det finns fler enkla sätt att hitta dom ändå, dessutom visar car.info bara postnumret var bilen finns, inte exakt adress.
    Rätt stor skillnad på att sitta å ringa till transportstyrelsen med olika frågor, här kan man på sekunder kolla upp var finbilarna är registrerade, åka dit och plocka det man behöver.

    Det orimliga är kanske inte sidan i sig utan att biluppgifterna är så offentliga som de är. Jag tror att vi i Sverige behöver tänka om på denna punkten.

    Men det är off-topic, låt oss istället glädjas över att du har en go GTI på ingång!

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    De flesta verakr dock vara femdörrars, jag har själv beställt en tvådörrars (fullutrustad, alla tre val ibockade ) i mars, och den kommer nog om några veckor.
    Härligt, skoj! "Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen".

  19. #39
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Namn:  2018-09-26 16.03.10.jpg
Visningar: 583
Storlek:  1.01 MB

    Då var den kommen!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  20. #40
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Fint med tredörrars, man ser allt för få såna nuförtiden

    Kollade precis konfiguratorn och tydligen går det inte att konfigurera en Up! GTI som tredörrars i Sverige längre.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 09:47
  2. Trimfirma i sverige!?
    Av Golf GTI-R i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 14:07
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 20:02
  4. Tjena sverige
    Av D_Stenlund i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin