Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 107
  1. #41

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Så nu är det "bara" 5 veckor kvar till beräknad leverans v20. Vi har väntar från första november men tycker tiden har rullat på fort ändå. Lyckades se en Allspace på ICA parkeringen för första gången igår. Väldigt svårt att se skillnad om man inte kollar noga, måste vara ett tränat öga.

    Någon som har fått sin eller köpa en lagerbil? Vad tycker ni?

  2. #42

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Hej, har du fått någon statusuppdatering i appen? Min bil startade tillverkas v 14 enl ÅF, men i appen står det fortfarande ”din bil börjar snart byggas”. Enligt ÅF är det leverans ca 10 v efter byggstart, så v 24 i mitt fall.

  3. #43

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Hej

    Jag har inte haft koll i någon app, utan fått löpande info av min ÅF. Var in till säljaren i måndags och förhoppningsvis skulle bilen komma till stan idag. Den stod i Södertälje i väntan på att boka in transport till Köping.

    För övrigt har jag nu köpt Defa batteriladdarkit för fast montage, beställd genom mekonomen som ska monteras till hösten. Sen la jag till lastskydd på bakstötfångaren samt stänkskydd bak.

    Hoppas kunna få ut bilen nästa vecka!

  4. #44

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Sådär! Förra veckan fick vi hämta bilen!

    Intrycken så här långt är positivt. Den upplevs trygg på vägen och det extra axelavståndet gör gott åt uppträdandet. Baksätet funkar helt ok med 1st bakåtvänd till höger och en barnstol med ryggstöd till vänster medans en vuxen sittar bra i mitten. Kör utan isofix vilket gör att den går att förskjuta stolarna vilket gör att breddan utnyttjas till max. Hade vart värre med isofixstolar. Höjden på dynorna känns bra vilket gör att lårstöden är bra. Har nyligen suttit i för många nya kombibilar(v90, E-klass, superb osv) där knän är i hakan.

    Motor och drivlina funkar bra. Förbrukningen så här långt med lite långkörning 0,7l/mil, hoppas att den kan gå ner en bit, på landsväg i snitt ca 0,6l/mil. ACC funkar bra, nu inser man hur dålig många är på att hålla en jämn hastighet! Lane assist stängde jag av till slut, funkar ok på motorväg men på landsväg är den mest ivägen.

    Bagageutrymmet är godkänt men inte mer, jämfört med V70n vi hade innan så är det långt ifrån, tur att vi har en takbox. Dom 2st nödsäten som finns är ännu inte använda, någon som har tips på hur det går att lösa med bagagerumsmattan? Skulle vilja ha en som går att fälla ihop när dom bakre ska fällas upp.

    Något som jag får testa mer i framtiden är hur den är att dra släp med, har en 1800kg båt trailer som kommer fraktas en del med, kan vara värt att köra med offroadmode då. Test av hel/halvljus få bli i höst/vinter, svårt nu på sommaren.

  5. #45

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Tack för din feedback. Väntar på min bil fortfarande. Hur upplever du stolarna fram? Valde du ergoactive?
    Ingår bagagerumsmatta i dragpaketet?

  6. #46

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Vi köpte till ergo active stolar och bagagerumsmattan ingår i dragpaketet. Ang. stolarna sitter man bra, gillar klädseln speciellt nu på sommaren. Tycker dynan är lite hård men hoppas den blir bättre med tiden. Man är van med volvos stolar med mjukare stoppning. Massagefunktionen är suverän!

    Kommer troligtvis att lägga in typ av altanmatta där bak istället för gummimattan så att man kan vika/rulla när bakre stolarna ska fällas upp.

  7. #47

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Detaljfråga: Vilket däckfabrikat satt monterade på din bil som original? Ser att det är rätt blandat när man söker på nya lagerbilar av Allspace. Vilka fälgar valde du?

  8. #48

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Hej!

    Fälgarna är orginal 18" Kingston och däcken som sitter på är continental contisportcontact 5, tycker dom funkar rätt så bra så länge man håller sig på normala vägar gällande buller så ge dom lågt intryck. Dom ger inget större grepp när man åker ut på grus och blött gräs. Funderar på att sätta på Pirelli Scporion Verde när dessa är slut.

  9. #49

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Joel Petersen
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Hallå!
    För er som haft koll i appen, har den uppdaterats bra?

    Vi beställde bilen i mars och den är enligt appen fortfarande inte byggd.

  10. #50

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av x-underoath Visa inlägg
    Hallå!
    För er som haft koll i appen, har den uppdaterats bra?

    Vi beställde bilen i mars och den är enligt appen fortfarande inte byggd.
    Troligtvis för att den inte är byggd än. Tidigare var det ca 8 månaders leveranstid. Beställd i mars ger leverans i så fall oktober inkl 8v på båt. Då bör den byggas i augusti.

    Vilket version blev det på Allspace? Vi är riktigt nöjda än så länge just nu körda 450mil. Känns väldigt smidig att köra men med mycket utrymme invändigt och bagaget är fullt tillräckligt fast vi är vana med V70 större bagage. Bilen är väldigt känslig med förbrukningen beroende på vilken hastighet man kör i. Lugnar landsväg mellan 80-100 ger ca0 0,6l/mil medans 110-130 är man uppe på 0,8l/mil så inte den bästa bilen för motorvägspendling.

  11. #51

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Joel Petersen
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Hej.

    Det blev en TDI 190, 5 sits med R-line exteriör. Vi specade den precis som vi ville ha den med bl.a. induktiv laddning till telefonen, elvärme i framrutan och ratt och även dieselvärmare.

    Vi var helt inställda på bygga en bensinare i och med dieselfrågan, men när det visade sig att bensin beskattades hårdare och var 40k dyrare för TSi180 mot en TDI190 så valde vi diesel. Vi var medvetna om den förhöjda skatten och var beredda att bygga bilen precis så som vi ville ha den.

  12. #52

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av x-underoath Visa inlägg
    Hallå!
    För er som haft koll i appen, har den uppdaterats bra?

    Vi beställde bilen i mars och den är enligt appen fortfarande inte byggd.
    Hej, jag beställde bilen 30 nov och kommer kunna hämta den nästa vecka i Karlskoga. Appen har inte fungerat för fem öre gällande uppdateringar. Fått maila säljaren för att få korrekt status. Tydligen fungerar den bra för tyskbyggda bilar men inte då de byggs i Mexico.

  13. #53

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Joel Petersen
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Hej. Fick mail från säljaren idag som berättade att bilen kom till Tyskland igår, och att det var ca 4 veckor kvar till leverans! Enöigt appen så ska den snart byggas så den var ju verkligen opålitlig.

  14. #54

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av x-underoath Visa inlägg
    Hej. Fick mail från säljaren idag som berättade att bilen kom till Tyskland igår, och att det var ca 4 veckor kvar till leverans! Enöigt appen så ska den snart byggas så den var ju verkligen opålitlig.
    Hoppas den inte är med på den här båten... Håll tummarna.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...E4lje-i-lasten

  15. #55

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Joel Petersen
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Hoppas den inte är med på den här båten... Håll tummarna.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...E4lje-i-lasten

    Vilken mardröm i så fall. Enligt säljaren kom den till Autoport Emden i måndags.

  16. #56

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Bra tråd. Hade inte hört om denna modell. Är i Sydtyskland på semester. I byn där vi bor kikade jag in hos en VW handlare. De berättade att de har Allspace framhjulsdriven som inte finns i Sverige. Vi blev så förtjusta i bilen att vi köpte deras demoexemplar av 1.4 bensin manuell 750 mil bara. 7 sits och bra pris som katten och blåmetallic jättesnyggt. Min fru skall ha den. Vi kör mest i stan och lite på vintern så framhjulsdrift duger gott. Den är lite småslö om man drar på, men funkar nog bra för den skall enligt säljaren dra högst 0,5 liter bensin per mil lugn körning.Helt fantastiskt! Problemet nu efter samtal med besiktningen är att bilen måste vara 6 månader om man vill ta in den utan moms. Den är 4 månader. Så jag får komma och hämta den senare. Ev på höstlovet. Är det någon annan som har hört talas om denna snikversion? Erfarenhet? Passar nog oss perfekt. Jag gillar att köpa bra och ekonomiska bilar.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    VW anger följande förbrukning (NEDC) för Tiguan Allspace 1,4 TSI 150 6-vxl:

    Kraftstoffverbrauch Innerorts
    7,2 l/100km
    Kraftstoffverbrauch Ausserorts
    5,4 l/100km
    Kraftstoffverbrauch Kombiniert
    6,1 l/100km

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Bra tråd. Hade inte hört om denna modell. Är i Sydtyskland på semester. I byn där vi bor kikade jag in hos en VW handlare. De berättade att de har Allspace framhjulsdriven som inte finns i Sverige. Vi blev så förtjusta i bilen att vi köpte deras demoexemplar av 1.4 bensin manuell 750 mil bara. 7 sits och bra pris som katten och blåmetallic jättesnyggt. Min fru skall ha den. Vi kör mest i stan och lite på vintern så framhjulsdrift duger gott. Den är lite småslö om man drar på, men funkar nog bra för den skall enligt säljaren dra högst 0,5 liter bensin per mil lugn körning.Helt fantastiskt! Problemet nu efter samtal med besiktningen är att bilen måste vara 6 månader om man vill ta in den utan moms. Den är 4 månader. Så jag får komma och hämta den senare. Ev på höstlovet. Är det någon annan som har hört talas om denna snikversion? Erfarenhet? Passar nog oss perfekt. Jag gillar att köpa bra och ekonomiska bilar.
    Tufft gjort att köpa bil när man är på semester
    Tiguan har alltid funnits med framhjulsdrift i Tyskland, det är Sverige som vägrar ta in den, dom menar att vi har så tuffa vintrar här hemma fick jag som svar när jag frågade min VAG-handlare
    Tiguan 1.4tsi Allspace med 150 hk ska ta 0.61 l/m i blandad körning. Tror säkert att det går att köra den billigt så länge man inte ger sig ut på snabb motorvägskörning eller hänger på ett släp. Tror den motorn säljs i dom flesta Tiguaner i Tyskland.

  19. #59

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tufft gjort att köpa bil när man är på semester
    Tiguan har alltid funnits med framhjulsdrift i Tyskland, det är Sverige som vägrar ta in den, dom menar att vi har så tuffa vintrar här hemma fick jag som svar när jag frågade min VAG-handlare
    Tiguan 1.4tsi Allspace med 150 hk ska ta 0.61 l/m i blandad körning. Tror säkert att det går att köra den billigt så länge man inte ger sig ut på snabb motorvägskörning eller hänger på ett släp. Tror den motorn säljs i dom flesta Tiguaner i Tyskland.

    Hej. Jo, färddatorn stod på 5,2 liter/100 km i genomsnitt när jag kollade. Så det stämmer nog som säljaren sa. Konstigt att den inte finns framhjulsdriven i Sverige. De som mest kör på bra vägar behöver inte fyrhjulsdrift. Jag behöver det på min bil dock eftersom jag kör mycket på landet.

  20. #60

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Kul med ett udda val av drivlina. Allpace är en kopia av Skoda kodiaq som finns som 2wd så där har dom resonerat annorlunda. Kan mycket väl tänka mig att välja 2wd och 1.4 motorn. Men hade aldrig valt en med manuell låda. Har kört mycket Skoda superb med 1.4 och DSG och den är en snål motor på riktigt. Tyvärr är en högbyggd Allspace fel bilval om man vill åka snålt i höga farter. Förbrukningen över 100 mycket när man passerar 100 sträcket. Vår 190 hk tdi med 4wd och DSG snittar sen ny 6.6l/mil. Men det går att köra mellan 0,55-0,75 beroende på hur mycket man vill gasa. Senaste körningen Sälen-Strömstad med fullpackad bil, takbox och 4st mtb på kroken gick på 0,62.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 15:24
  2. F1 2011 tråden...
    Av Mini_me i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 20:32
  3. Bultmönster och ET tråden
    Av Raz i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin