Sidan 1 av 6 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87

    Tiguan Allspace tråden

    Hej!

    Mitt första inlägg i forumet, kul med ett nytt forum! Jag har tidigare hållit till i jagrullar då vi idag äger en V70 2.5FT MY09 som familjen kört omkring med i 6år men nu är det dags för byte av modell och märke.

    Denna vecka gjordes en beställning på en Tiguan Allspace GT-Line TDI 190hk!

    Utöver den sedvanliga GT-Line utrustningen(som förövrigt kändes ganska komplett) la vi till följande:
    Platinum Grey metallic, Kingston 18", Dragpaket, Bränslevärmare, lastssäkringsnät, ErgoActive stolar, Rattvärme, Vinterdäck på 17" orginalfälgar sen ingick det även en Thule takbox med lasthållare

    Beräknad leveransvecka är 20 så ca 28v leveranstid så det blir en lång väntat...


    Vi har under en lång tid letat en 7 sitsig bil utan större framgång, vi vill inte åka runt i vad som helst. Vi är 5st i familjen med ungar som är 6,5 och 2år och allspacen kändes som den passade oss bra. Vi testade under några dagar en Skoda Kodiaq och storleksmässigt är dom lika så vi hoppas att vi får plats.

    Några fler som har beställd en allspace? Som jag faktiskt tycker är snyggare än en vanlig tiguan där allspace har bättre linjer, hoppas jag inte retar upp några tiguanägare

    Mvh Joel

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Hej!

    Mitt första inlägg i forumet, kul med ett nytt forum! Jag har tidigare hållit till i jagrullar då vi idag äger en V70 2.5FT MY09 som familjen kört omkring med i 6år men nu är det dags för byte av modell och märke.

    Denna vecka gjordes en beställning på en Tiguan Allspace GT-Line TDI 190hk!

    Utöver den sedvanliga GT-Line utrustningen(som förövrigt kändes ganska komplett) la vi till följande:
    Platinum Grey metallic, Kingston 18", Dragpaket, Bränslevärmare, lastssäkringsnät, ErgoActive stolar, Rattvärme, Vinterdäck på 17" orginalfälgar sen ingick det även en Thule takbox med lasthållare

    Beräknad leveransvecka är 20 så ca 28v leveranstid så det blir en lång väntat...


    Vi har under en lång tid letat en 7 sitsig bil utan större framgång, vi vill inte åka runt i vad som helst. Vi är 5st i familjen med ungar som är 6,5 och 2år och allspacen kändes som den passade oss bra. Vi testade under några dagar en Skoda Kodiaq och storleksmässigt är dom lika så vi hoppas att vi får plats.

    Några fler som har beställd en allspace? Som jag faktiskt tycker är snyggare än en vanlig tiguan där allspace har bättre linjer, hoppas jag inte retar upp några tiguanägare

    Mvh Joel
    Välkommen hit. Glöm inte att du får ett års betald medlemskap i klubben som nybilsmedlem och kan ta del av en hel del förmåner som betalande medlemmar har.

    Kolla linken här.

    http://www.gtiklubben.nu/index.php?shownews=246

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Bra spec. Vi verkar beställt i stort sett identiska bilar. =)

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Johannes_L Visa inlägg
    Bra spec. Vi verkar beställt i stort sett identiska bilar. =)
    Kul att någon till har beställt en Allspace! Kändes som en bra spec och försökte hålla oss undan onödigt krafs. Det enda som vi ville ha var elstolar med minne men hatar skinn. Funderade även på större hjul men det var svårt att hitta fördelar med det.

    När kommer din Allspace, lika lång lev tid som en annan?

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Min är beställd 1 dec från Möller bil i Karlskoga. Där uppgav de 16-18 veckor, så uppskattningsvis leverans mitten av April. Den långa leveranstiden beror delvis på sjöfrakten från Mexico.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Det var snabbt! Vi fick preliminärt leverans v20 och beställning gjordes i 1:a november vilket innebär 28v leveranstid inkl. Frakttiden. Men har inte pratat med säljaren om det kan ha ändrat sig. Kanske fortfarande går att göra ändringar på specen om ordern inte är låst.

    Jag har inte hunnit testat allspacen men ska boka in bilen för test hos Möller så man får en känsla vad man har köpt. Har iofs kört korta tiguanen och skoda kodiaq innan.

    Hade du inte funderingar på en bil som var på väg från fabrik istället? Vi skippade då alla saknade rattvärme samtidigt hade alla GT-Line mycket utrustning som inte var nödvändigt.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Var idag in till säljaren och bokade en Allspace för provkörning under nästa helg. Ska bli intressant att se vad vi har köpt för något! Jag iofs testat både Skoda Kodiaq och en vanlig Tiguan så lär inte vara några stora överraskningar.

    Fler som har beställt en Allspace?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Var in i fredags, och nu hade leveranstiden ändrats dramatiskt. Produktion v 22 och sedan 10 v leverans. Så det blir troligtvis 7500 i skatt istället för 3200 pga bonus malus. Säljaren skulle kolla lite mer med generalagenten innan jag cancellerade beställningen. Ev kan man registrera bilen i förväg innan den kommit till Sverige och då klarar man sig. Men känns drygt att chansa..

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Finns inte R-Line i Sverige ännu?

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Johannes_L Visa inlägg
    Var in i fredags, och nu hade leveranstiden ändrats dramatiskt. Produktion v 22 och sedan 10 v leverans. Så det blir troligtvis 7500 i skatt istället för 3200 pga bonus malus. Säljaren skulle kolla lite mer med generalagenten innan jag cancellerade beställningen. Ev kan man registrera bilen i förväg innan den kommit till Sverige och då klarar man sig. Men känns drygt att chansa..
    Ok! När jag var in till säljaren förra veckan var det v20 som gällde. Enligt han kan det hoppas fram och tillbaka beroende på vilken utrustning man ska ha. Är vissa saker restade kan man ha flyt att få bilen byggd tidigare och viseversa. Surt att hamna på fel sida, blir mycket pengar under 3år att betala.

    Hur kort inpå kan man cancelera beställningen? Vår bil är låst i systemen och justeringar på ordern kan inte göras...

    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Finns inte R-Line i Sverige ännu?
    Tydligen är det inte möjligt än att bygga R-line på "byggbil". Det fanns med från börja ni höstas men togs bort. Hade gärna beställd det men vill hinna få bilen innan v25 för att slippa bonus-malus. R-lines kommer släppa nu i början av året och vad jag hört är det fortfarande 28v leveranstid på Allspace. Så beställer man en R-line i mars kommer den till 2019 typ!

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Johannes Lindfors
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    9
    Varit in hos handlaren och gjort en deal. Levereras bilen så sent att den kommer omfattas av den skyhöga skatten, behöver jag inte lösa ut den. Då behåller de den som lagerbil. Just nu ligger den för produktion v 13, och sedan 10 v leverans. Så då klarar den sig!
    Måste faktiskt säga att Möller bil i Karlskoga hittills varit väldigt bra att ha och göra med.

    Förbannat länge att vänta bara...

    Upptäckte en detalj nu som jag inte sett tidigare. Backkameran är inte infälld under VW-märket utan sitter vid nummerskylten. För att inte den ska bli smutsig så har den egen spolning. Bra eller dåligt?

    En annan märklig sak, tycker jag, är att säljaren inte kunde säga vilket däckfabrikat den levereras med. Det var tydligen olika från gång till annan.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Angående backkameran är det så på Tiguan, vet ej varför. Sämre tänker jag. Däck kan man aldrig veta, det varierar hela tiden. Spelar väl ingen roll heller.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Angående backkameran är det så på Tiguan, vet ej varför. Sämre tänker jag.
    En säljare som skall ha pratat med tyska ingenjörer vid lanseringen av T-Roc, sa att det berodde på att öppningshandtaget sitter längre ner på Tiguan. En för oergonomisk "armvinkel" att ha öppningningsmekanismen högre upp, och därför hamnade kameran där de är också.

    Jag själv kan nog tycka att de kunde haft kameran bakom märket, men antagligen så fanns inte de lösningen med bara kameramodul "på hyllan".

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Har en vanlig Tiguan själv men har aldrig haft en VW med backkamera bakom märket.
    Dom gånger jag använt spolningen har den gjort sitt jobb så man kan se i kameran, men om det är en sämre lösning vet jag inte.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Tycker att spolningen fungerar mycket bra på Tiguan II

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    En säljare som skall ha pratat med tyska ingenjörer vid lanseringen av T-Roc, sa att det berodde på att öppningshandtaget sitter längre ner på Tiguan. En för oergonomisk "armvinkel" att ha öppningningsmekanismen högre upp, och därför hamnade kameran där de är också.

    Jag själv kan nog tycka att de kunde haft kameran bakom märket, men antagligen så fanns inte de lösningen med bara kameramodul "på hyllan".
    Fick samma svar jag med ang min Touran som har samma lösning som Tiguan.
    Tycker spolningen funkar kass eftersom man måste köra torkaren också. Jag undviker helst köra torkaren då jag inte vill ha sönderrepad ruta Skulle va bättre om den fanns en "knapp" i gränssnittet på bildskärmen när man får upp bilden och kunde aktivera spolningen den vägen.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johannes_L Visa inlägg
    Upptäckte en detalj nu som jag inte sett tidigare. Backkameran är inte infälld under VW-märket utan sitter vid nummerskylten. För att inte den ska bli smutsig så har den egen spolning. Bra eller dåligt?
    Upptäckte själv detta för några veckor sedan efter 1.5 år, tycker det är grymt bra. Vet inte hur många gånger jag varit av och torkat med en fuktad bit servett innan

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Vet att det finns samma funktion på några modeller av skoda, där linsen duschas med spolarvätska och det funkar bra.

    Lånade hem en Allspace förra helgen och måste säga att är nöjd med köpet. Gick bättre på vägen jämfört med den kortare Tiguanen. En längre hjulbas gör mycket för en lugnare färd. Det man får leva med är bagaget som är mindre än vår nuvarande V70. Tur att det finns takbox!

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Tycker spolningen funkar kass eftersom man måste köra torkaren också. Jag undviker helst köra torkaren då jag inte vill ha sönderrepad ruta Skulle va bättre om den fanns en "knapp" i gränssnittet på bildskärmen när man får upp bilden och kunde aktivera spolningen den vägen.
    Hur gör du med framrutan då? Hade varit perfekt att kunna "styra" spolningen till backkameran i infotainmentsystemet.
    Senast redigerad av candyweiss den 2018-01-28 klockan 11:50.

  20. #20

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Hur gör du med framrutan då? Hade varit perfekt att kunna "styra" spolningen till bakrutan i infotainmentsystemet.
    En framruta blir inte skitig på samma sätt som en bakruta... här yr det upp grus och skit som samlas och när du väl drar igång torkaren blir det ett fint sandpapper av gummit

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 16:24
  2. F1 2011 tråden...
    Av Mini_me i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 21:32
  3. Bultmönster och ET tråden
    Av Raz i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin