Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2017
    Namn
    Krister Jonsson
    Ort
    Offerdal
    Inlägg
    7

    Extraljus på bil med LED och dynamic light assist

    Jag har köpt en Tiguan med DLA LED-belysning. Är det någon som vet om det är möjligt att använda någon typ av extraljus på den. I läget när man kör med det automatisk dynamiska helljuset torde det inte vara möjligt med extraljus. Men i läget då man kör helljus utan "dynamic" då borde det gå.
    Men finns det något canbus-relä som känner av vilket läge man kör helljuset?

    Tack för svar.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    57
    Tyvärr känner inte canbusinterface av detta. Lösningen jag fick höra ifrån VW när jag ville ha det på min bil är att man kan koppla extraljuset på en separat knapp som man sätter i kupén.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Om jag har förstått det dynamiska ljuset riktigt så anpassar det sig hela tiden efter lämpligaste ljusbild, inte bara hel och halvljus. Och då finns det ingen riktig gräns för när det är halvljus och heljus utan hela tiden bästa möjliga för förhållanden just då. I det läget blir det jättesvårt att få ut en signal som är antingen eller. Det finns helt enkelt ingen sådan, inte ens internt i styrdonet.

    Å andra sidan kan man tycka att styrdonet skulle kunnat ge ut en sådan extern signal också som motsvarar ungefär när det är lämpligt med vanlig halvljusbild. Just för att styra sina extraljus med. Men det får vi nog drömma om...

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2017
    Namn
    Krister Jonsson
    Ort
    Offerdal
    Inlägg
    7
    Hej !
    Det finns skillnad och den syns i intrumentpanelen framför dig. Helljusindikeringen är blå med ett "A" då man kör med den dynamiska helljusregleringen aktiv. Kör man på vanligt helljus är den bara blå utan "A". Kör man i läge automatik med bara halvljus är helljusindikeringen vit med ett "A". Automatiken väljer själv det läget bl.a. då det finns vägbelysning.
    Så signalerna borde finnas i systemet, fast tydligen utan att ett can-bus relä kan känna av det.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Ja, då finns ju uppenbarligen signalerna på bussen iallafall. Då handlar det mera om att ha en sorts CAN-busrelä som kan känna av just den signalen. Om det inte redan finns, så borde det komma sådana efterhand som systemet blir vanligare. Det är ju inget ovanligt att vilja ha extraljus, och det måste ju funka även på en bil med DLA LED-belysning.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Nu har jag en Passat, men jag antar att systemen fungerar på samma sätt. Jag kopplade in en led ramp i fram, med canbus relä. Med dla aktivt så bländar den inte av rampen när den borde, vid möte. Så nu har jag helt enkelt stängt av dla funktionen och aktiverar helljuset manuellt istället.
    Optimalt vore ju att canbus reläet stänger av led rampen direkt när dla känner av en mötande bil, men så vitt jag vet så finns inget sådant relä att köpa.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2017
    Namn
    Krister Jonsson
    Ort
    Offerdal
    Inlägg
    7
    Förhoppningsvis så kommer det så småningom, när någon kommer på att det går att utveckla.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Så, idag kodade jag om Alltracken med OBDeleven, så att jag nu har "Light Assist" istället för "Dynamisk Light Assist", och det verkar fungera bra med ledrampen, nu bländar den av/på automatiskt vid möte, men själva "dynamiska" delen när ljuskäglan riktas bort från mötande bil fungerar ju såklart inte.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Leif Marklund
    Ort
    Guldsmedshyttan
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av JKJ Visa inlägg
    Jag har köpt en Tiguan med DLA LED-belysning. Är det någon som vet om det är möjligt att använda någon typ av extraljus på den. I läget när man kör med det automatisk dynamiska helljuset torde det inte vara möjligt med extraljus. Men i läget då man kör helljus utan "dynamic" då borde det gå.
    Men finns det något canbus-relä som känner av vilket läge man kör helljuset?

    Tack för svar.
    Hej!
    Jag har monterat en ledramp på min Tiguan 2017 och köpte en dosa från Moderum (digital lightning 1150) ca 3000kr, som fungerar utmärkt ihop med DLA.
    Installationen sker i motorrummet och är en enkel montering.
    //Leif



    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Björn Genborg
    Ort
    Xxx
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av lema5260 Visa inlägg
    Hej!
    Jag har monterat en ledramp på min Tiguan 2017 och köpte en dosa från Moderum (digital lightning 1150) ca 3000kr, som fungerar utmärkt ihop med DLA.
    Installationen sker i motorrummet och är en enkel montering.
    //Leif



    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    lema5260 - berätta gärna var du tog ut canbussen i motorrummet? Jag har en Passat, men gissar att våra bilar är principiellt likadana.

    Tack på förhand!

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Leif Marklund
    Ort
    Guldsmedshyttan
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av bjogen Visa inlägg
    lema5260 - berätta gärna var du tog ut canbussen i motorrummet? Jag har en Passat, men gissar att våra bilar är principiellt likadana.

    Tack på förhand!
    Hej!
    Nere vid vänstra strålkastaren, skickar några bilder.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Anders Källén
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av lema5260 Visa inlägg
    Hej!
    Jag har monterat en ledramp på min Tiguan 2017 och köpte en dosa från Moderum (digital lightning 1150) ca 3000kr, som fungerar utmärkt ihop med DLA.
    Installationen sker i motorrummet och är en enkel montering.
    //Leif



    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Så du menar att det funkar utan att ändra något annat i bilen? Måste du köra med manuell på/avbländning? Kan du i så fall stänga av automatiken i menyn eller måste man in och programmera?
    Har nämligen tänkt beställa en passat med dla då det inte gick att köpa utan men vill gärna ha extraljus.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Leif Marklund
    Ort
    Guldsmedshyttan
    Inlägg
    11
    Hej!
    Det fungerar helt automatiskt.
    Ingen inställning har gjorts i någon meny i bilen. Reläet fixar alltid av/på vid möte med andra bilar.
    Läs mer om detta på modernum.se
    Rekomenderar denna lösning!
    //Leif




    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Anders Källén
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av lema5260 Visa inlägg
    Hej!
    Det fungerar helt automatiskt.
    Ingen inställning har gjorts i någon meny i bilen. Reläet fixar alltid av/på vid möte med andra bilar.
    Läs mer om detta på modernum.se
    Rekomenderar denna lösning!
    //Leif




    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    låter fantastiskt, tack för svaret! Är det så enkelt att man lägger kablarna enot rätt kabel på bilen eller har jag tolkat fel?

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Leif Marklund
    Ort
    Guldsmedshyttan
    Inlägg
    11
    Hej!
    All inkoppling gjordes i motorrummet.
    //Leif

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2017
    Namn
    Krister Jonsson
    Ort
    Offerdal
    Inlägg
    7
    Hej !

    Jag har också monterat modernum relät (Digital lighting 1150), och det fungerar utmärkt. När man kör i dynamiskt helljus så kopplar relät bort ledljusrampet i samma ögonblick som helljuset riktas om till sidorna. När fältet är fritt och helljuset är normalt riktat då tänds rampen igen. Väljer man att köra med det gammaldags statiska helljuset så lyser också ledrampen, bländar av vid halvljus. Som Leif skriver så kopplade jag också in mig vid vänster ljusarmatur.
    Jag ska dock inom kort komplettera med en avstängningsknapp för ledrampen inne i bilen. Vid snöfall och dimma så blir det för mycket ljus med ledrampen inkopplad så det bländar en själv.
    //
    Krister

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Joel pihlblad
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    1
    Hej!
    Har en fråga angående de vita och gula kablarna. Hur gjorde ni när ni skulle få i dom i strålkastardosan?
    //Joel

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Kenny Stjernström
    Ort
    Vreta Kloster
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av JKJ Visa inlägg
    Hej !

    Jag har också monterat modernum relät (Digital lighting 1150), och det fungerar utmärkt. När man kör i dynamiskt helljus så kopplar relät bort ledljusrampet i samma ögonblick som helljuset riktas om till sidorna. När fältet är fritt och helljuset är normalt riktat då tänds rampen igen. Väljer man att köra med det gammaldags statiska helljuset så lyser också ledrampen, bländar av vid halvljus. Som Leif skriver så kopplade jag också in mig vid vänster ljusarmatur.
    Jag ska dock inom kort komplettera med en avstängningsknapp för ledrampen inne i bilen. Vid snöfall och dimma så blir det för mycket ljus med ledrampen inkopplad så det bländar en själv.
    //
    Krister
    Hej,

    Tycker ni som testat att det fungerar bra eller verkar det blända mötande bilar? Jag har en Golf med DLA som jag tycker bländar av i senaste laget. Det är nästan aldrig någon som blinkar men jag tänker varenda gång att de säkert satt med fingrarna på ljustutan. Misstänker att det det skulle börja blinkas en del om jag hade extraljusen som bländas av så sent. Har ni haft något sådant problem?

    /Kenny

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2017
    Namn
    Krister Jonsson
    Ort
    Offerdal
    Inlägg
    7
    Jag anslut utanför strålkastaren. Anslutningarna längst ner pos. 1 och 2 är CAN-bus anslutningarna. Jag skalade bort höljet och lödde fast vit och gul kabel till CAN-Hi och CAN-Lo. Isolerade därefter med eltape.

Liknande ämnen

  1. Dynamic light Assist tillsammans med extraljus.
    Av Passat 99 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-09-15, 20:12
  2. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2018-01-13, 00:18
  3. Dynamic Light Assist.....är det nåt att ha?
    Av superjames12 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 08:13
  4. Extraljus med dynamic light assist
    Av Lesserdots i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 16:10
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-12, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin