Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Regenerering hur ofta (åtgärdad VS ej åtgärdad). Passat B7

    Lite osäker på om jag skulle starta en ny tråd, eller köra i gamla "dieselskandaltråden", jag kör en egen.

    Har ägt en passat GT(170)-2013 (c:a 15.000mil) (bilen åtgärdad på VW av förra ägaren) i lite drygt en månad. Under den tiden har det blivit mest "kortare" körningar (typ 15-90min), 1.5 tankningar. Tycker att bilen regenererar lite ofta faktiskt, jag gissar på 5 gånger hittills. Ganska irriterande när man kör ett kort ärende och bilens fläktar kör för fulla blås när man parkerar (och man borde ta bilen på en tur till). Hur är det för er, har ni koll på ungefär hur ofta era bilar regenererar (åtgärdat vs ej åtgärdat)?

    Vet ju att kortkörningar är det värsta som finns för en diesel och partikelfiltret och försöker använda cykel/fötterna så mycket som möjligt (typ, hämta barnen på skola mm). Kanske är det mitt körmönster, kanske är det åtgärden som gör att den sotar lite mer?

    Uppdateringen består väl i stort av att man använder EGR:en lite mer i mellanvarvsregistret, vilket alltså skulle kunna göra att motorn sotar lite mer?

    Tycker bilen drar väldigt fint om man ligger på gasen, men ibland så kan jag tycka att den "tvekar" lite till att köra på vridet vid lätta uppförsbackar (5:an o 6:an framför allt).

    Det jag funderar på är alltså om man pga lisvlängd på partikelfiltret borde byta mjukvaran till tredjepart, men där behövs ju också överväganden (DSG:n och motorgarantier). Jag har ju tänkt att serva själv, vilket väl gör ev. förlängda motorgarantier från VW värdelösa ändå, eller?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Vad har du för motorgarantier på en bil med 15 000 mil på mätaren?
    Trimma på du bara.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Min bil, en passat tdi 170 gt 4m-12 är ej åtgärdad, skulle gissa på att den kört regen. Max 3 ggr iår på drygt 1000mil.
    Har 13 km enkel väg till jobbet samt längre turer 150-200km någon helg per månad. Ca 1500 mil per år.

    Så det låter otroligt ofta, är ditt partikelfilter kanske igensatt så regen. inte hjälper..?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Väldigt svårt att svara på sådant här då det beror på körstil, användningsområde och övriga omständigheter.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Vad har du för motorgarantier på en bil med 15 000 mil på mätaren?
    Trimma på du bara.
    Jag tänkte på den förlängda garantin som nämndes någonstans (upp till 25.000mil) / "Trust building measure". Men jag läste in mig nu och som väntat är det två saker som sätter krokben.
    1. Partikelfiltret var inte bland de 11 komponenter som ingick i garantin.
    2. Bilen skall servas hos VW/VAG.

    Väldigt svårt att svara på sådant här då det beror på körstil, användningsområde och övriga omständigheter.
    Den som ägt bilen före/efter "uppdatering" kan ju göra en jämförelse. I den långa dieseltråden har jag hittat ett par inlägg om att "fläkten går oftare" efter uppdatering.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag har en bil med gjord uppdatering och jag märker ingen skillnad alls, på någonting överhuvudtaget. Möjligen att den enligt min förbrukningsstatistik verkar dra lite mindre diesel, men det kan ju även bero på andra orsaker som jag inte fördjupat mig i.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Min bil, en passat tdi 170 gt 4m-12 är ej åtgärdad, skulle gissa på att den kört regen. Max 3 ggr iår på drygt 1000mil.
    Har 13 km enkel väg till jobbet samt längre turer 150-200km någon helg per månad. Ca 1500 mil per år.

    Så det låter otroligt ofta, är ditt partikelfilter kanske igensatt så regen. inte hjälper..?
    Tror nog ändå att den gör det oftare! Annars skulle det nog vara kork i avgasröret nu!

    När jag hade min B7:a så rensade den filtret kanske var 50mil när man bara körde lite blandat.
    Det var en 177 utan uppdatering. Vart oftare på vintern.
    Gamla arbetebilen en T5:a 08, på den var det statiskt vart 30mil på vintern. Det var ju ändå en Euro4, stod dock mycket på tomgång.

    Nuvarande Passat B8 Den rensar väl kanske var 15mil eller oftare när man bara kör till jobbet och hem. dryga 5km enkel väg.
    var samma med golf Alltracken. Så det är nog mycket individuellt hur man framför fordonet.
    Sen körde jag 250mil på semestern och märkte inte en gång att den rensade filtret.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Gjorde oljebyte idag och såg då att det oljefuktade på hasplastskyddet. Härledde det till en slangklämma på laddluften strax innan laddluftkylaren där det också fanns oljekladd (spände den och hoppas att problemet är ur världen).

    Var sitter MAF? Är det strax efter luftfiltret eller? Kan ju i så fall vara en delförklaring till mina frekventa regenereringar? Håller just nu på att föra lite tätare statistik på när bilen regenererar och just nu har den faktiskt inte gjort det på ett bra tag (inga stopp med rusande fläktar).

    Tror jag läste någonstans att motorn när det är kallare ute körs "normalt" dvs som en motor utan åtgärd? Stämmer det och vilken temperatur utgör i så fall gränsen?

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har fört statistik på regenereringarna och de senaste intervallerna har jag snittat runt 15-18 mil (18, 16, 17, 15).

    Vad jag kan se (svårt att kontrollera utan att demontera skyddsplattan under motorn) så har det iallafall slutat att läcka laddluft.

    Tycker att det är för ofta, känns inte riktigt smidigt att gång efter annan lämna en fläkt-vrålande bil så ofta som det händer just nu (100mil hade känts OK). Är det fler som känner igen sig i att det regenererar så här ofta?

    När jag kommer åt så kommer jag prova att tanka ny programvara. Antingen tillbaka till original eller en trim-version. Har sett att det finns rel. billig trim (både original och trim-version) hos en firma GDM i skåne, någon som provat?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hur ser din generella körmönster ut?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Jodå, det är en del kortkörningar (hämta/lämna till träningar mm), men även periodvis längre. Försöker att använda benen så mycket det går.

    Gamla V50 2.0D snittade på runt 50-70 mil mellan regenereringarna med samma körmönster. Har en nästgranne med samma motor (ej uppdaterad) och han har väl inte samma koll på sin bil, men som jag tolkar det har en längre intervaller på sin.

    Har heller inte kollat upp någon data med VCDS ännu förutom att det inte ligger några felkoder på dpf/egr eller liknande.

  12. #12
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Hur långt gick den innan uppdateringen? Hur långt har bilen gått nu?

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Grejen är att jag köpte min "uppdaterad" så jag kan tyvärr inte jämföra före/efter, därav tråden.

    Bilen har rullat ca 15.000mil.

    Under förra ägaren (har ej träffat honom) så gissar jag att bilen gick mycket långkörningar (säljare). Färddatorn stod riktigt lågt.

Liknande ämnen

  1. Hur är halogenlyset? (Passat B7 3C)
    Av perIpI i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-01-01, 20:01
  2. Haldex på mk6 Golf R, hur ofta byta olja?
    Av Amazonas i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-09-02, 22:32
  3. Hur ofta byter ni kylarvätska & bromsvätska?
    Av lundqvistarn i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-08-10, 18:48
  4. Hemsidan hackad och åtgärdad.
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 16:11
  5. Kamremsbyte - hur ofta?
    Av andvw i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 15:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin