Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    KEJO
    Gäst

    Byta värmepaket MK II

    Nu måsta jag ta itu med värmepaketet. Någon som vet hu rman får ut det utan att demontera hela instrumentbrädan ? Det var ju uppe på gamla forumet vet jag.

    OSA

  2. #2
    KEJO
    Gäst
    Ingen som vet ? Lillen , Rolle m.fl.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Jodå visst vet vi... :-) Av med bägge (v+h) nedre plastfacken vid fotutrymmena, ut med ev. stereo, ta bort plastsargen vid intrument/ stereo/ värmereglage. Lossa värmereglagen (låt vajrarna sitta kvar), använd låång stjärnmejsel för att lossa och ta bort luftstyrningen upp till defrostermunstyckena. Plocka ut mittre luftmunstycket efter att demonterat gallerna (bänd ut dom försiktigt i kanterna med mejsel). Dra av rören som går till sidomunstyckena från värmepaketet. Har du mittkonsoll så ut med den. Lossa det nedre golvmunstycket och ta ut det. Lossa kablar till fläkt och fläktmotstånd. Dra av slangarna för kylvätska ute i motorrummet. Lossa värmepaketet ute i motorrummet (3 muttrar, brukar rosta som bara den..) Lyft ut värmepaketet ur bilen. Lossa och dra upp gamla elementet. Glöm inte att spola rent om det har läckt. Montera det nya, glöm inte skumgummitätningen på kanterna. Montera allt i omvänd ordning, fyll på kylarvätska, varmkör, kolla efter läckage: Klart!

    Nu har jag säkert glömt något, det är åratal sen jag gjorde det sist, men detta är i stort sett hur man gör. Lycka till!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu är det väldigt länge sedan jag gjorde det , men jag ska försöka få till en början åt dig , sen kanske någon annan fyller i det jag glömt alt det går upp för dig hur det är uppbyggt för dig när du kommer igån med skruvandet.
    Guiden börjar med att du redan har tömt ur kylvätskan ur bilen.

    1* Montera bort mitkonsollen helt och hållet.

    2* Kryp ner på golvet och ta bort ev skumgummi på högre vä sida så du kommer åt att peta lös vajrarna från paketet.
    Obs Kolla hur hur vajrarna sitter fast samt i vilket läge.

    3* Lossa luftutsläppen i mitten på instr brädan. (Ta bort gallrerna och peta bort klamrerna som håller luftrören på på plats mot instr brädan & ta bort luftrören).

    4* Demontera hyllan under handsfacket , samt demontera fläktmotorn.

    5* Lossa de långa M10 muttrarna som sticker ut genom torpedväggen på passagerarsidan samt vattenanslutningarna.
    Pinnbultarna brukar ha en tendens att lossna från fläkthuset och bara gå runt om dom setat 20+ år = Lös problemet med en vinkelslip och kapa lös muttern.
    Pinbulten är utbytbar.

    6* Haka ner fläkthuset med värmepaketet. (Det svarta huset där fläkt etc är monterat).

    7*Montera ur paketet ur huset samt återmontera det nya paketet.

    8*Montera ihop allt i omvänd ordning , fyll på kylvätska och lufta.


    Ungefär något sådant vill jag minnas men jag kan ha glömt något.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-09-23 klockan 20:36.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag var för slö igen med min beskrivning......någon hann före. ;-)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Nu fick vi ju facit, så vi kan kolla om vi kommer ihåg rätt... :-D

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu fick vi ju facit, så vi kan kolla om vi kommer ihåg rätt... :-D
    Jag läste igenom ditt just och det känns som vi kommer ihåg ganska lika hur man gör. =)
    Det rysliga är att jag har ändå en känsla av att jag glömt någon detalj.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin