Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    Stefan
    Medlemsnr
    5348
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    35

    Rost på relativt ny bil

    Vaxade inför vintern, hittade rost, bakom högra framhjulet, inte kul.
    Golf Plus -12.
    Vad gör man åt detta? Är detta nåt för rostgarantin?
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Lackgarantin är 3 år. Rostgarantin är 12 år mot underifrån kommande genomrostning som ej beror på stenskott och annan åverkan utifrån. Gör ett försök hos VAG att få en reklamation till stånd. Det blir ju genomrostning inom 12 år om man bara låter det vara så det borde täckas av rostgarantin.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Lackgarantin är 3 år. Rostgarantin är 12 år mot underifrån kommande genomrostning som ej beror på stenskott och annan åverkan utifrån./Peter
    Detta betyder ju i praktiken att bilens kaross helt saknar garanti mot rost!

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har haft liknande (lacksläpp) på en Renault baklucka, där första verkstaden sa nej till garanti (men gärna hjälpte mig om jag och jag tog det på egen försäkring = typ försäkringsbedrägeri) och andra sa ja utan minsta tvivel. Dvs stå på dig, pröva flera verkstäder om den första säger nej.
    http://www.forum.clubrenaultsverige....hp?f=8&t=17257

    Rent förnuftmässigt tänker jag att så här skall det inte se ut så på en 12:a. VW borde ta detta på sig. Vad praxis säger är en annan sak, men som synes hade jag flyt på ovan bil. Hoppas att du också har det!!

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Detta betyder ju i praktiken att bilens kaross helt saknar garanti mot rost!
    Nej det gör det inte. Se vw:s hemsida för detaljer. Jag känner många som fått åtgärder utförda efter manuell bedömning av ärendet.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Nu när jag gjorde vår städning så har det krypigt fukt under lacken på höger bakdörr innanför falsen. Små bubblor som ser ut som maskgångar. Ser ut som att det börjar precis vid limfogen. Kollade alla andra dörrar, huv och baklucka men det är bara höger bak. Kör knappt på vintern och vaxar alltid alla dörrfalsar flera gånger om året. När jag tvättar bilen tvättar jag alltid innanför dörrkanterna. Passat uttagen november 2015, nu 2800 mil, har alltså lackgaranti 6 månader till. Någon som sett liknande? Vad tror ni VW säger?

    /O

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Nu när jag gjorde vår städning så har det krypigt fukt under lacken på höger bakdörr innanför falsen. Små bubblor som ser ut som maskgångar. Ser ut som att det börjar precis vid limfogen. Kollade alla andra dörrar, huv och baklucka men det är bara höger bak. Kör knappt på vintern och vaxar alltid alla dörrfalsar flera gånger om året. När jag tvättar bilen tvättar jag alltid innanför dörrkanterna. Passat uttagen november 2015, nu 2800 mil, har alltså lackgaranti 6 månader till. Någon som sett liknande? Vad tror ni VW säger?

    /O
    Svara mej själv. VW tog höger bakdörr - bakkant på garanti 2018, hela dörren lackade om. 2019 såg jag samma rotst problem på förardörrens framkant. VW tog även denna gång på sig men denna gång bara kanten.
    Nu 2020 så är det samma problem vänster bakdörr bakkant samt förardörr bakkant samt på förardörren framkant igen, men ovanför där de lackade i höstas. Va trött man blir. Bilen har gått 5100mil och denna vinter körde jag kanske 50mil.
    Ingen annan som har som har problem att det kryper rost i dörrfalsarna?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det du beskriver får mig att gå igång. Man kan inte reparera ett dåligt utfört rostskydd. Slipa, lacka, spelar ingen roll när problemet finns i falsen efter dåligt utfört arbete på fabriken.

    Vill ingen på verkstaden lyssna på dig kontaktar du HK i Södertälje. Vill ingen lyssna där heller är jag övertygad om att DN Motor, Teknikens Värld och liknande gärna vill höra din berättelse. Då bruka det ta fart i Södertälje.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Det har börjat krypa rost i alla dörrfalsar på min Passat från 2012, även skärmkanter bak (en är redan omlackad). Känns rätt hopplöst.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Alla bilar rostar, bara fram med grovt sandpapper och gör rent från rosten, på med corrostabil sedan bättringsfärg och även klarlack
    bättringfärg finns hos tex. https://www.spraydosen-shop.de/

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Ingen annan som har som har problem att det kryper rost i dörrfalsarna?
    Trist det här, särskilt när man sköter bilen väl!
    Har du fått någon återkoppling av var rosten kommer ifrån? Det känns ju som att det kommer från insidan på något vis. Är det regnvatten på insidan av dörren som ansamlas i kombination med dåligt rostskydd inne i dörrarna?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Bara en tanke, kan det kanske bero på att bilen står i varmgarage?

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Nix, inte garage alls. Petade lite igår och jag tror lackroboten inte lyckats få på primer och täcklack på baksidan av kittet. Alla "maskar" kommer från inside kanten av kittet. Tveksamt om det är problem mellan plåtarna inifrån dörren men eventuellt bakom kittet då "maskarna" borde gå åt båda håll när fukt kommit åt den galvade plåten. Grått damm av zinkoxid där lacken lossnar om man petar.
    Anser att detta är ett ursprungsfel i fabrikens lackering / ytbehandling som upptäcktes av mej innan lackgarantin och konsumentskyddslagen 3 år. Enda korrekta åtgärden skulle varit att byta alla fyra dörrarna för 2 år sedan men det kommer inte ske.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Visade upp bilen igår och fick idag besked att VW tar på sig detta. Positivt överraskad.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Visade upp bilen igår och fick idag besked att VW tar på sig detta. Positivt överraskad.
    Bra jobbat. Man ska vara jävligt tydlig med att man är riktigt missnöjd och gärna droppa några hundra sidor utskrifter från olika forum med samma erfarenheter, vid behov.

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Visade upp bilen igår och fick idag besked att VW tar på sig detta. Positivt överraskad.
    Gott när ärendet går åt rätt håll!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2020-09-18, 13:26
  2. Rabatt på ny bil
    Av banarne01 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-06-21, 14:03
  3. Hur förhindra ny rost i dörrskarvarna ?
    Av whywhy99 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 16:55
  4. väntetid på ny bil
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 22:18
  5. Rost/ rost hål på ena bak skärmen
    Av theswed i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin