Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Puuh, snart vågar man inte skriva något mer på detta forum, förutom då citat ur VAGs reklambroschyrer!

    Nåväl, får väl räta ut vad jag menar: Nej jag "raljerar" inte, dom flesta i dag klarar inte ens av att laga en punka på en cykel, än mindre att bedöma skicket på sin bil. Att detta måste göras är ju självklart, speciellt ur säkerhetssynpunkt. Att då märkesverkstaden tillhandahåller denna service är ju bara bra!

    Jo tanken på vitsen att lämna in bilen V.S att göra jobben själv har jag varje gång ett arbete måste utföras på bilen då jag på grund av knä-atros och reumatisk värk i händerna har svårt att göra tyngre jobb längre.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bilar blir mer avancerade och får mer omfattande komplexitet. Det är inte rimligt att människor i allmänhet ska förväntas ha kunskaper om hur bilens skick och funktion kontrolleras och åtgärdas med tanke på detta.

    Diskutera gärna och framför gärna olika uppfattningar, men gör det helst ur ett bredare perspektiv än dig och just din bil.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Så det hela är ju egentligen inget problem utan snarare väldigt enkelt:
    - Du tycker att det hela är trams. Innebär att du avstår inspektion och tar konsekvenserna av det.
    - Du tycker att inspektion verkar vettigt och väljer det.
    Jag skulle vilja förespråka ett tredje alternativ vilket jag själv tillämpar på min bruksbil:
    - Du ställer om bilen till fasta serviceintervaller och får därmed service med oljebyte varje år.

    m v h Henrik

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Man ska inte heller glömma att inspektionerna i mycket är riktade till dom som har absolut 0-koll på bilens konstruktion och funktioner.
    För oss andra som har ett grundläggande bilintresse och som tycker det är kul att meka med sina bilar så framstår ju dessa inspektioner som rätt tramsiga!
    Men har man noll koll, med tummen centrerad i handen så är det ju bara bra att någon kollar så att exempelvis inte en bromsslang är murken, eller att bromsbeläggen bak inte är helt slut!
    Sen att det är ett utmärkt tillfälle för verkstaden att sälja in ytterligare verkstadsjobb på bilen är ju en självklarhet!
    Jag är ovanligt bilintresserad men har tummen mitt i handen och dessutom kan jag pga. handikapp (rullstolsburen) inte meka med min bil. Därför lämnar jag in min bil på service och gör det på märkesverkstad. Märkesverkstaden kanske är lite dyrare än en fristående verkstad men jag har köpt en bil för närmare 400 papp, och i relation till det så är kostnaden för service en väldigt liten del av kostnaden för mitt bilägande.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Kimpa
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Att priserna är olika på arbete/utförande av tjänst beror på att det är tre olika företag. Skulle det vara något konstigt med det? Om jag tar in offert på anläggning av marksten från tre olika företag från tre olika orter så kommer med all sannolikhet priserna att vara olika i respektive offert, trots att det är samma arbete som ska utföras. Med andra ord, det du beskriver är ju allt annat än branschspecifikt. Om du och jag har var sitt företag, varför ska vi då ta lika mycket betalt? Det bestämmer väl var och en själv.
    Du behöver inte dumförklara mig för det,
    jag förstår också elementära självklarheter i en marknadsekonomi...

    Syftet med den upplysningen var givetvis att det lönar sig att kolla med flera verkstäder i ens närhet, och kanske få ett betydligt bättre pris! Tror nämligen inte att alla tänker på det, utan går till första bästa verkstad.(?)

    Men var och en får väl själv bestämma om de tycker att det är värt besväret.
    Du kanske inte heller jämför priser på försäkringar?
    Senast redigerad av kimpaqool den 2017-09-28 klockan 14:36.

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Rixpucko
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    57
    Människor kan lämna in sin telefon som kostar 5000-10000kr beroende på modell för byte av trasig skärm eller batteri för 1000-3000kr utan problem.

    Men att lämna in sin bil som har ett värde på 150 000-400 000kr för en service på 3000-6000kr så blir det ett ståhej.

    Lite märkligt tänk tycker jag ☺

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av kimpaqool Visa inlägg
    Du behöver inte dumförklara mig för det,
    jag förstår också elementära självklarheter i en marknadsekonomi...

    Syftet med den upplysningen var givetvis att det lönar sig att kolla med flera verkstäder i ens närhet, och kanske få ett betydligt bättre pris! Tror nämligen inte att alla tänker på det, utan går till första bästa verkstad.(?)

    Men var och en får väl själv bestämma om de tycker att det är värt besväret.
    Du kanske inte heller jämför priser på försäkringar?
    Det är möjligt att vi missförstod varandra. Jag tolkade dig som att du blandade ihop tillverkaren med auktoriserade verkstäder, alltså enskilda företags fria prissättning. Så du menade du uppenbarligen inte och då tycker jag typ som du.

    Jag jämför absolut priser på försäkringar, dock väljer jag kanske inte alltid den billigaste, eftersom det inte alltid är bäst för mig. Men det är från fall till fall. Mina bilar får alltid service på samma ställe, hos märkesåterförsäljaren där jag köpt bilarna. Det är ungefär 100 km i vardera riktning till auktoriserade märkesverkstäder på andra orter, bland annat därför är dessa inte relevanta för mig. Jag lämnar mina bilar på morgonen, tar lånebilen till kontoret och sen kör jag och hämtar min bil efter arbetsdagens slut. Det kör jag inte flera mil för att lösa. Dessutom har jag bra erfarenhet av att vara återkommande helkund. Aldrig några bekymmer vid eventuella problem efter garantitidens slut. Brukar ofta lösa sig på ett vettigt sätt. Säger inte att jag får allt gratis, men märker att man uppskattar mig som helkund och de gör vad de kan för att lösa saker och ting smidigt och schysst.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag skulle vilja förespråka ett tredje alternativ vilket jag själv tillämpar på min bruksbil:
    - Du ställer om bilen till fasta serviceintervaller och får därmed service med oljebyte varje år.

    m v h Henrik
    Skrev jag för en vecka sedan.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Sen är de ju så att en inspektions service hos en auktoriserad vw/audi firma innebär oftast lite mer än hos de icke auktoriserade.

    Vet de då jag jobbar på en auktoriserad och har kompisar som jobbar på icke auktoriserad + att man sett en del kvitton i kundbilar där de haft bilen på inspektions service hos ex. mekonomen, meca osv..

    Medans vi auktoriserat kollar/justerar/smörjer/byter kanske 15-20tal punkter på en inspektion
    (olika beroende på ålder på bil och mil såklart).

    Och en icke auktoriserad kollar typ så de finns bromsbelägg, mönsterdjup och däcktryck typ + vätskor.

    Så är de klart att service kosnaden är högre då vi utför flera saker.
    Har dessutom utbildning på allt så allt sker enligt kraven från vw/audi, ex. rätt smörjmedel används till ex. dörrstoppar/dörrgångjärn m.m.

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Morsan bytte nyligen in sin Golf TSI 122 DSG -10 med 4000 mil på mätaren. Bortkodad longlife och servad sedan ny 1 gång om året på auktoriserad VW-verkstad och väl omhändertagen i övrigt.
    Lönade sig då denna omvård vid inbytet? Hon fick 85' för den i inbyte vilket i alla fall jag tyckte va rätt bra. Enligt säljaren var den "höga" värderingen enkom pga av servicehistorik och skick i övrigt. Miltalet spelade mindre roll.
    Sen som trogen VW-kund fick hon finfin deal på den nya Mk7.5 som hon rattar nu

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-05-18, 17:12
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-22, 11:46
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:42
  4. Ska man ha 6" eller 8" breda fälgar fram ??
    Av Jani Hast i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 19:05
  5. Ska jag köpa lådan eller inte?
    Av Gullideckel i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin