Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575

    Laddtryck i Torque för Android

    Jag har testat att köra Polon med appen Torque Pro för Android uppkopplad till bilen med Bluetooth adapter i OBD-uttaget, bara för att det är skoj att se vad man får ut för värden. Antal mätsignaler som finns att tillgå på min bil är begränsat, och de värden appen själv beräknar (t.ex. effekt och vridmoment) verkar inte stämma alls och det kan jag väl acceptera. Dock har jag svårt att förstå mig på varför laddtrycket visar de värden som det gör.

    Om man kör med grafisk loggning under en fullgasacceleration så sticker laddtrycket enligt appen på slutet upp till 2 bar, och ibland till och med lite över. Det låter väl inte rimligt tycker jag, är det ens tekniskt möjligt att uppnå med K04 originalturbo? För att inte tala om att motorn förutom steg 1 mjukvara är mekaniskt sett helt orörd med original laddluftkyl och downpipe (båda dessa lär ju strypa rejält på WRC:n då de är så kompakta), original bränslepump, original allt. Jag är ingen expert på trim men 2 bar i en 2.0 TFSI EA113 med K04 med bara steg 1, det kan väl inte stämma? Det är alltså frågan om relativt tryck, värdet blir negativt när man släpper gasen.

    Om jag förstått det rätt är det värdet från MAP-sensorn som görs tillgängligt på OBD och som Torque-appen läser ut. Så man tycker ju att det borde vara ett riktigt, uppmätt värde. Dock minns jag att nån nämnt nånstans att värdet inte nödvändigtvis stämmer om man kör med mjukvarutrim. Kan det vara så att mjukvaran skalar om värdet från MAP-sensorn? Men varför skulle den isåfall justera upp det mätta värdet?

    Jag har svårt förstå hur det hänger ihop. Nån med mer erfarenhet av trim och motorstyrning som har nån ide?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Spontant kommer jag att tänka på att tryck kan anges på olika sätt. Kan det ha med atmosfäriskt eller relativt att göra? Har hört talas om att Rens laddtryck visas i infotainment på "fel" sätt

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Stämmer att tryck kan anges olika, antingen absolut (summa av övertryck och atmosfärstryck) eller relativt (endast övertryck). Relativt tryck ~= absolut tryck - 1 bar.

    Eftersom appen visar negativt tryck när man släpper gasen (dumpen öppnas och det blir undertryck i insugssystemet) så kan det inte vara annat än relativt tryck som visas. Och 2+ bar i relativt tryck låter för högt för att vara sant.

    När man talar om laddtryck är det ju i allmänhet relativt tryck man talar om. Om R:en visar "fel" tryck i infotainmenten antar jag att det är absoluttryck. Isåfall går det aldrig under 0, och som mest en bit över 2 bar original (min gissning). Drar man av 1 bar får man det relativa trycket som då borde ligga en bit över 1 bar original som högst.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Har letat runt lite och hittat flera som påstår att värdet som Torque läser ut från OBD2 är begärt laddtryck och inte faktiskt laddtryck. Då kan man ju förstå varför det visar högre värden än väntat.

    Enligt dokumentationen för Torque är laddtrycket en beräknad signal och är beroende av att man matat in fordonsparametrarna rätt, där de viktigaste är motorvolym och bränsletyp. Visst, jag har matat in de rätta värdena för min bil, men med tanke på att motoreffekten enligt appen uppgår till 300 kW vid acceleration så ska man nog helt ignorera allt som appen beräknar...

    Jag antar att det är VCDS som gäller om man vill få ut värden med nån sorts relevans.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Är det verkligen bar då och inte psi 20psi är ca 1,36bar det är vad steg 1 brukar ge i golf r maskin 2010-2012

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag har appen inställd på bar och det är bar som visas i de små mätarna man kan sätta upp för livevärden. När man kör grafloggning är det dock alltid psi som visas och i den grafen når laddtrycket upp till 30 psi.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Erik Adolfsson
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    8
    Jag kan testa att köra torque imorgon i min Golf R, så får vi se vad den visar

  8. #8
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Erajk Visa inlägg
    Jag kan testa att köra torque imorgon i min Golf R, så får vi se vad den visar
    mk6 alltså? För den har ju samma motor som min Polo.

    Original eller med mjukvarutrim? Om jag minns rätt så visade min 0,9 bar original. Låter rimligt, de modeller med samma motor fast 45-50 hk högre originaleffekt än Polon (Golf R, Audi S3 mm.) ska ligga på 1,2 bar original har jag för mig.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Erik Adolfsson
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    8
    Original mot steg1 kan jag kolla För ska mappa den imorgon / tisdag!

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Har letat runt lite och hittat flera som påstår att värdet som Torque läser ut från OBD2 är begärt laddtryck och inte faktiskt laddtryck. Då kan man ju förstå varför det visar högre värden än väntat.

    Enligt dokumentationen för Torque är laddtrycket en beräknad signal och är beroende av att man matat in fordonsparametrarna rätt, där de viktigaste är motorvolym och bränsletyp. Visst, jag har matat in de rätta värdena för min bil, men med tanke på att motoreffekten enligt appen uppgår till 300 kW vid acceleration så ska man nog helt ignorera allt som appen beräknar...

    Jag antar att det är VCDS som gäller om man vill få ut värden med nån sorts relevans.

    Om insugstryck saknas som parameter så kan det räknas fram med hjälp av massflöde, insugstemperatur, volymetrisk verkningsgrad och motorvolym.

    Det framgår ganska tydligt om det är framräknat insugstryck eller om det är ett direkt värde från styrboxen.

    Effektuppgifter (vridmoment också) bygger på acceleration och vikt. Dessa parametrar måste också stämma.
    Gissningsvis lär detta fungera lite yxigt. Vägen kan luta, vikten inte så exakt. Luftmotstånd och rullmotstånd kommer också spöka.

    Att man skulle visa begärt insugstryck istället för faktiskt låter helt fel. OBD är påtvingat fabrikanterna för att myndigheterna ska kunna läsa data. Då vill man faktiskt insugstryck inte begärt. Ska se om man kan se detta på Wikipedia, protokollet och standarden är ju öppen.

    För övrigt är det nog få ingenjörer som skulle sätta ett börsvärde långt över vad man faktiskt ens kan nå.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Man kan fulräkna lite baklänges också.
    För att nå 400 Nm med en 2 liters ottomotor behöver man med all sannolikhet mer än 1,0 laddtryck (relativt). Förmodligen upp emot 1,5 bar.

    Vad du ser är kanske skenande laddtryck (överslängar), har du förändrat hårdvara på bilen? På avgas/insugssidan alltså?

  12. #12
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Nej, inga modifikationer på insugs- eller avgassida.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Nej, inga modifikationer på insugs- eller avgassida.

    Okej.
    Om du pallar så kan du väl kasta upp loggen här?
    Låter intressant.

  14. #14
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Ska se om jag kan få till nåt. Vet inte om det går att exportera resultaten i Torque. Har inte heller lyckats plotta med separata y-axlar med olika enheter, så såfort man lägger in t.ex. varvtal blir andra signaler i diagrammet oläsliga eftersom det zoomas ut så kraftigt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #15
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Har provat köra en loggning under några accelerationer och exporterat det som en csv-fil. Tyvärr har jag inget bra program att plotta med på min egna dator. Excel är ju inget vidare om man vill plotta fler än två kurvor samtidigt. Samt att uppdateringsfrekvensen på OBD signalerna verkar vara rätt så låg och inkonsistent, kan i och för sig bero på att jag loggade så många signaler. Vilka signaler lönar det sig att kolla på?

    Oftast så håller sig laddtryckssignalen under 1,5 bar men gör man en riktig fullgasacceleration på tredje växeln så sticker signalen upp till (och till och med över) 2 bar på slutet.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  16. #16
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Provade köra en loggning ikväll. Så här kan en fullgasacceleration på 3:ans växel se ut enligt Torque:
    Namn:  UX19Bcz.jpg
Visningar: 1136
Storlek:  81.2 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Provade köra en loggning ikväll. Så här kan en fullgasacceleration på 3:ans växel se ut enligt Torque:
    Ser direkt att insugstrycket du har är framräknat från massflödet.

    Har du kontrollerat att inställningen för motorstorlek är satt korrekt?
    Den volymetriska verkningsgraden kan du prova att sätta till 90%.

  18. #18
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Ser direkt att insugstrycket du har är framräknat från massflödet.

    Har du kontrollerat att inställningen för motorstorlek är satt korrekt?
    Den volymetriska verkningsgraden kan du prova att sätta till 90%.
    Intressant att du säger det, det finns nämligen 3 inställningar för "Boost calculation method": "Prefer MAP (default)", "Prefer MAF" och "Prefer ALT". Jag har den satt till "Prefer MAP (default)".

    Motorstorlek är satt till 2.0 liter (i verkligheten 1.984 men det borde väl inte ge så stort fel?). Volymetrisk verkningsgrad ligger på 85% vilket är det som appen rekommenderar. Kan prova 90% som du säger, dock har jag själv inte så djup kunskap att jag vet vad som är mer rätt där.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Intressant att du säger det, det finns nämligen 3 inställningar för "Boost calculation method": "Prefer MAP (default)", "Prefer MAF" och "Prefer ALT". Jag har den satt till "Prefer MAP (default)".

    Motorstorlek är satt till 2.0 liter (i verkligheten 1.984 men det borde väl inte ge så stort fel?). Volymetrisk verkningsgrad ligger på 85% vilket är det som appen rekommenderar. Kan prova 90% som du säger, dock har jag själv inte så djup kunskap att jag vet vad som är mer rätt där.
    Det borde inte ge några större fel med de inställningar du har satt.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Erik Adolfsson
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    8
    Testade på min Golf R nu.. Slog upp mot 32PSI. Låter ju trevligt i och för sig men förstår ju att detta inte kan stämma.
    Märkligt detta!

    (bilen är mappad)

Liknande ämnen

  1. App Connect, Android Auto, Mirrorlink
    Av viGGe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-23, 23:39
  2. Torque + ELM327
    Av canterbury i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-23, 16:21
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 09:28
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 00:45
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin