Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Stämmer inte. Man gjorde en försiktig "facelift" av 9A motorn tidigt 90-tal (var det 92?) då bla vevhusventen ändrades. Motorer innan dess (89-91) är exakt samma prylar på blocket som KR.
    Att det är bolt on stämmer Men du har rätt i det övriga , tidiga 9A-block har samma kringutrustning som KR-block, glömde den detaljen. Var ju några år sedan man höll på med detta. Jag köpte en sen 9A utan vevhusventilationen, har för mig att jag plockade vevhusventilationen från en diesel av samma årgång. Jag hade också en Corrado 16V från -92, den hade den "faceliftade" motorn.

    När vi ändå pratar kringutrustning. Jag hade problem med startmotorn som var väldigt trög med kombinationen 9A-block och KR-topp (beroende på det högre kompet kanske?). Testade med olika startmotorer av samma modell. Bytte även mässingsbussningen för att eliminera felkällor. Fortfarande lika trögt. Jag bytte sedan till en startmotor från en diesel som var kraftigare och då gick det hur lätt som helst att dra runt motorn. Någon mer som upplevt detta fenomen?
    Senast redigerad av Dave the brave den 2017-09-16 klockan 14:16.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Filip: Vad är målet med motorbygget? Endast bankörning, pålitlig rolig utflyktsbil eller rentav sommarbrukis? Eller en kombination kanske? Vad har du för budget? Ska den gå att besiktiga?

    Svaret vad som är bäst av det som diskuterats ovan tycker jag i hög grad beror på användningsområde, budget, mekvana och mekmöjligheter. 180 hk ska nog gå att nå med standardprylar förutom kamaxlar och modernt sprut. Förmodligen även med K-Jet. Om man renoverar det nödvändigaste (lager i motor, ventilstyrningar och liknande) så kan man hålla en hyfsad budget. Ska saker och ting börja bearbetas och svetsas då börjar det springa iväg i både kostnader och tid.

    9A-blocket passar bolt on på KR-toppen. Ska du köpa ett 9A-block se till att få med kringdetaljerna som vevhusventilation mm. Dessa är inte likadana som på KR-blocket.

    Lite OT men ändå: Hittar du en komplett bil med 9A-motorn så hugg växellådan också. 180hk med 020-lådan är minst sagt riskabelt.
    Mitt mål är 180-190hk, och jag har inga intentioner att köra bana eller annat. Bara ut och köra och lyssna på lite skön sång. Jag köpte motorn för något år sedan och tänkte sätta i den i min Mk1 som såldes i våras, så planerna har väl ändrats en aning när det gäller att ha en bil att sätta motorn i. Dock har jag spanat in mig på en 16v som stått sedan 10 år tillbaka. Gäller bara att övertala ägaren..

    Budget, mekvana och mekmöjligheter är inga problem, snarare vilka delar man får tag i är det som gnager lite. (Hoppas inte behöva köpa allt flång nytt)
    Har heller inte bråttom, det kan gärna ta lite tid.

  3. #23
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Att det är bolt on stämmer Men du har rätt i det övriga , tidiga 9A-block har samma kringutrustning som KR-block, glömde den detaljen. Var ju några år sedan man höll på med detta. Jag köpte en sen 9A utan vevhusventilationen, har för mig att jag plockade vevhusventilationen från en diesel av samma årgång. Jag hade också en Corrado 16V från -92, den hade den "faceliftade" motorn.

    När vi ändå pratar kringutrustning. Jag hade problem med startmotorn som var väldigt trög med kombinationen 9A-block och KR-topp (beroende på det högre kompet kanske?). Testade med olika startmotorer av samma modell. Bytte även mässingsbussningen för att eliminera felkällor. Fortfarande lika trögt. Jag bytte sedan till en startmotor från en diesel som var kraftigare och då gick det hur lätt som helst att dra runt motorn. Någon mer som upplevt detta fenomen?
    Min erfarenhet är att de tidiga motorena, då från passat 35, är bäst. Om det beror på att de gått lugnare i en familjebil än en stylad 18-års corrado eller att de verkligen är bättre vet jag inte.

    Problem med startmotor känner jag inte igen. Har kört KR/9A med både 020 och 02A låda med över 12:1 i komp och aldrig gått trögt. Jag kör dessutom 18Ah MC batteri (för viktens skull) och startar hur lätt som helst. Jag gissar på fel kamtiming och/eller tändläge som då går "trögt" (förutsatt att du uteslutit elfel (tex jordfläta) och dålig startmotor)
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Mitt mål är 180-190hk, och jag har inga intentioner att köra bana eller annat. Bara ut och köra och lyssna på lite skön sång. Jag köpte motorn för något år sedan och tänkte sätta i den i min Mk1 som såldes i våras, så planerna har väl ändrats en aning när det gäller att ha en bil att sätta motorn i. Dock har jag spanat in mig på en 16v som stått sedan 10 år tillbaka. Gäller bara att övertala ägaren..

    Budget, mekvana och mekmöjligheter är inga problem, snarare vilka delar man får tag i är det som gnager lite. (Hoppas inte behöva köpa allt flång nytt)
    Har heller inte bråttom, det kan gärna ta lite tid.
    Ja då hade iaf jag siktat på att få tag på ett 9A-block och trimkammar (schrick tex), renoverat allt men låtit topp, kolvar osv vara i originalutförande. Det jag skulle lagt extra energi på skulle vara bränsle och tändning, dvs kasta K-jet och fixa elektroniskt sprut och annan tändning. Detta kräver extra givare och sensorer för att förse styrboxen med rätt information. Spridarna måste bytas och för tändningen kan man köra med separata tändspolar.

    När jag höll på med detta för nästan 10 år sedan fanns det speciella EFI-kit med de givare, sensorer och kabelmattor som behövdes. Kostade lite mer än vad det skulle gjort att komponera eget men installation/inköp blir ju lättare. Det borde idag inte vara någon raketforskning att ta reda på exakt vilken kringutrustning som behövs för modernare sprut och tändning. Viktigt också att få tag på ett sprut där det finns gott om kunskap om hur man mappar samt möjlighet till hjälp med detta.

    Vill du verkligen ha gott ljud, satsa på ITB (Individual throttle bodies), dvs separata insugsspjäll. Förutom några extra kusar får du ett ljud som ger dig gåshud, ljudet ger minst 20 psykologiska hästar
    Senast redigerad av Dave the brave den 2017-09-17 klockan 23:13.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Det jag skulle lagt extra energi på skulle vara bränsle och tändning, dvs kasta K-jet och fixa elektroniskt sprut och annan tändning. Detta kräver extra givare och sensorer för att förse styrboxen med rätt information. Spridarna måste bytas och för tändningen kan man köra med separata tändspolar.

    När jag höll på med detta för nästan 10 år sedan fanns det speciella EFI-kit med de givare, sensorer och kabelmattor som behövdes. Kostade lite mer än vad det skulle gjort att komponera eget men installation/inköp blir ju lättare. Det borde idag inte vara någon raketforskning att ta reda på exakt vilken kringutrustning som behövs för modernare sprut och tändning. Viktigt också att få tag på ett sprut där det finns gott om kunskap om hur man mappar samt möjlighet till hjälp med detta.
    Det här är lite intressant. Jänkarna brukar uppdatera sina till Digifant. Men vad vinner man på det på en medium trimmad 16v motor? Själv tänker jag köra på original 9A Motronic styrning med nytt prom. Enkel och smidig stand alone lösning i en mk1.

    Men om man tittar framåt. Vad vinner man på ett programmerbart EFI sprut? 10 hk till och bättre körbarheten. Eller vad får man ut? Och vad ska man titta på?

    Och för trådskaparen så tänk på att det är större oljepump på 9A/ABF och jag är inte säker på att den passar på KR. Så gå på en 9A direkt.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    2.Mellanaxeln skall lättas och balanseras
    Min mellanaxel vobblar 2-3mm. Men min motorgubbe vågade inte röra den då han var rädd att släppa ännu mer på spänningarna i den när jag föreslog att vi skulle svarva av den lite. Allt annat är viktat och balanserat. Så lite synd att släppa denna. Törs man bara svarva av den?

  7. #27
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Min mellanaxel vobblar 2-3mm. Men min motorgubbe vågade inte röra den då han var rädd att släppa ännu mer på spänningarna i den när jag föreslog att vi skulle svarva av den lite. Allt annat är viktat och balanserat. Så lite synd att släppa denna. Törs man bara svarva av den?
    Det är alltid en risk att bearbeta gjutna detaljer. Jag skulle dock inte vara rädd. Dels så har axeln troligtvis snurrat och blivit uppvärmd/avkyld i massor under sitt liv och då borde många spänningar ha släppt. Dels så är detta mkt vanligt att man gör runt om i världen när man trimmar sina 827 motorer och skulle det vara så att det blev sämre skulle det ha märkts.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #28
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    För att svara på alla förslag och funderingar på EFI på 9A/KR/PL:

    Man har allt att vinna på detta.
    Bättre körbarhet
    Bättre effekt/vrid vid alla laster
    Mindre soppaförbrukning
    En motor som mår bättre och håller längre
    osv

    MEN! Och det finns ett stort men, om bilen inte reggas som ombyggt fordon med SFRO besiktning och körs på E85 så är detta omöjligt. Anledningen att jag tjatar om att behålla K-jet är att då slinker bilen utan problem genom sbp, med EFI är risken stor på föreläggande om regbes. Annars är det bara fördelar.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. 2-liters motor i seat ibiza går ojämt.
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 12:12
  2. Fördelar nackdelar golf v gti
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 22:38
  3. Lämplig kamaxel till min 2 liters motor ?
    Av Jani Hast i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 22:49
  4. Knacksensorer på KR-motor?
    Av JettaSport i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 08:33
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin